اهمیت طراحی بسته بندی

اهمیت طراحی بسته بندی

جهت مشاوره تماس بگیرید

طراحی بسته بندی

عقیده بسیاری از مسئولین تولید و تولیدکنندگان این است که کیفیت محصول تنها عاملی است که در موارد مهمی همچون فروش محصول، به چشم آمدن و به اصطلاح دیده شدن محصول در بازار رقابت است. اما این یک تفکر قدیمی است و امروزه معیار دیگری نقش موفقیت را بازی می کند. از مهم ترین عواملی که می تواند باعث رشد و ترقی محصول شما شود و یا بر عکس باعث ور شکستگی یا شکست گردد، اهمیت طراحی بسته بندی است. به همین دلیل در این مقاله به مطالعه در باره این موضوع مهم و حساس خواهیم پرداخت.

طراحی لوگو محصولات و تولیدات از مواد غذائی گرفته تا خوراک و وسایل الکترونیکی، برای ارائه شدن به بازار به بسته بندی مخصوص به خود نیاز دارند. اولین هدف بسته بندی محصول محافظت از صدمات احتمالی در دوران حمل و نقل از تولید کننده به مصرف کننده و حتی در قفسه های مغازه ها نیز هست. اما این تنها هدف نیست و می تواند اهداف زیادی مانند نمایش ظاهری مطلوب از کیفیت را نیز به همراه داشته باشد. به طور کلی بسته بندی اهمیت به‌ سزایی در مقوله حفاظت، انبار کردن و جا به‌ جایی بهداشتی کالا دارد و نقشی مهم و کلیدی را در بازاریابی آن کالا ایفا می‌ کند.

طراحی گرافیک بسته بندی

محصولات به توجه به محتوایی که دارند به انواع مختلفی بسته بندی می گـــردند، مثلا، سوپ باید داخل یک بسته به عنوان ظرف و بسته بندی داشته باشد. در حالی که برای سیب ممکن است بسته بندی مخصوص حمل و نقل نیاز باشـــد، همینطور بسته بندی های محصولات متفاوت نیز بســـتگی به نوع محصول مورد نظر دارند. جذابیت چگونگی بسته بندی یک محصول نیز ممکن است توجه مشتری در حال خرید را به طرف محصول جذب کند.

به همین دلیل، بسیاری از شرکــت ها تحقیقات گسترده ای برای طرح, رنگ و نوع بسته بندی تأثیر لوگو در بسته بندی محصول انجام می دهند که بیشتر برای جذب کردن مصرف کننده در نظر گرفته شود و همچنین بسته بندی نقش مهمی برای به تصویر کشیدن اطلاعات در مورد محصول نیز ایفا می نمایند.

از مزایایی که می توانیم برای بسته بندی بدانیم اضافه کردن اطلاعات محصول بر روی بسته بندی است. همچنین مواد اولیه طرز تهیه هشدار و … را می توان درج کرد که خریداران با آگاهی و رضایت آن را تهیه کنند. اطلاعات موجود در یک بسته ممکن است خواننده را تشویق به خرید محصول کند.

بیشتر بخوانید  اصول اولیه در طراحی بنر

اهمیت-بسته-بندی

به علاوه یکی از عواملی که به تمایز محصولات از محصولات مشابه شرکت رقیب یاری می رساند، بسته بندی آن است. همچنین می تواند محصول را از محصول دیگر متفاوت کند. چرا که بسته بندی هر محصول شامل موارد گوناگونی از جمله نام شرکت، آرم و طرح رنگ کمپانی تولید کننده می باشد و کمکی است برای مصرف کنندگان تا در میان رقابتی که بین مارک های متفاوت وجود دارد محصول مورد نظر را شناسایی و انتخاب نماید.

به عنوان مثال، بسیاری از مشتریان محصول مورد نیازشان را از روی رنگ و سایز محصول تشخیص می دهند. این گونه مشتریان کمتر به آرم کمپانی توجه می نمایند. و بلافاصله بعد از دیدن محصول طبق تصوری که هر بار از بسته بندی محصول دارند محصول را شناسایی و مورد استفاده قرار می دهند. چنانچه که سایز یا رنگ محصول مورد انتخاب همیشگی تغییر نماید. مشتری قادر به شناسایی بسته بندی جدید نخواهد بود. زیرا مشتریان کمتر نام های تجاری را به یاد می‌ سپارند و بیشتر خرید ها با توجه به بسته بندی محصولات انجام می پذیرد. شاید بسته بندی مسئله کوچکی به نظر آید ولی در حقیقت اهمیت زیادی در فروش محصولات دارد که دلایل کارایی، جذابیت، تصمیم به خرید، ارتقا و تمایز نیز در بازار فروش کم اهمیت نیستند.

اهمیت داشتن بسته بندی منحصر بفرد

تبلیغ محصول

انجام تبلیغات در بازاریابی یک محصول بخش جدا نشدنی آن می باشد و نقش بسته بندی در بازاریابی نیز دقیقا تبلیغ کردن محصول یا کالای تولیدی می باشد. با توجه به اطلاعاتی که روی بسته بندی مواد مختلف درج می شود که مثلا مواد غذایی از چه مواد اولیه ای تشکیل شده اند و یا اینکه نحوه استفاده از وسایل الکترونیکی خریداری شده به چه صورتی است، مشتریان درک بهتری پیدا کرده و میزان انتظار و رضایت آنها مدیریت شده و به شکلی هدفمند محصول مورد نظر تبلیغ می شود.

جذب خریدار

در قفسه های فروشگاه که تمامی محصولات مشابه مثل نوشابه های انرژی زا در یک قفسه قرار می گیرند، اهمیت بسته بندی است که تعیین می کند. آیا محصول شما از بین ده ها برند مختلف دیده خواهد شد و مشتری را ترغیب به خرید خواهد کرد یا خیر. به همین دلیل نوع طراحی، لوگو و البته تاثیر رنگ در بسته بندی و در طراحی برای بازاریابی موفق اثرگذار هستند.

بیشتر بخوانید  تأثیر لوگو در بسته بندی

قابلیت استفاده

خریداران به دنبال نوعی از بسته بندی هستند که بتوان سریع آن را باز و بسته کرد، جمع کرد و با اشغال فضای کم ذخیره کرد، بعد از استفاده محتویات بتوان بسته بندی را مجددا استفاده کرد. مثل شیشه های مربا و … به همین دلیل در مواقعی که امکان پذیر باشد، برای بازاریابی موفق باید به اهمیت طراحی بسته بندی را با قابلیت کاربرد و استفاده بیشتر طراحی کرد.

اهمیت بسته بندی

حمل و نقل راحت

برخی از بسته بندی محصولات به گونه ای طراحی می شوند که مانند ساک دستی یا … می باشند. راحتی حمل و نقل محصول باعث جذب مشتریان به سمت خود جلب خواهد کرد و از این طریق هم نقش بسته بندی در بازاریابی موفق ثابت گردیده است.

پرستیژ

اهمیت طراحی بسته بندی در امر بازاریابی به حدی بالا می باشد که پرستیژ خاصی را برای برند و شرکت تولید کننده ایجاد می نماید. به نحوی که یک محصول را با نوع بسته بندی که دارد شناخته می شود.

مؤثرترین روش بازاریابی

طبق تحقیقات مختلف مشخص گردیده که اهمیت بسته بندی به حدی بالا می باشد. که طبق نظرسنجی های مختلف در سراسر دنیا، ۶۰% تصمیمات مشتریان برای خرید یک محصول در نقطه فروش و براساس ظاهر و بسته بندی آنها است. تا اینکه تبلیغات و روش های بازاریابی دیگر روی آنها اثر گذاشته باشد. حدود ۵۶% مشتریان هم بیان کرده اند از طریق بسته بندی محصولات است. که متوجه حضور محصولات جدید می شوند و تبلیغات در تلویزیون کمتر از ۴۰% نقش دارد. لذا بسته بندی و تبلیغات در بازاریابی در هم گره خورده اند.

 

12 نکته کلیدی درباره طراحی بسته بندی محصولات

  1.  خلاقیت و ایجاد تفاوت
  2.  لوگو
  3. انتخاب رنگ و فونت در طراحی بسته بندی
  4. استفاده مناسب از رنگ ها
  5. از سادگی نهراسید
  6. صداقت
  7.  قابل استفاده بودن
  8. هماهنگ بودن با روند موجود در بازار
  9. همراه کردن طرح با کمی مزاح و طنز
  10. آسان کردن حمل محصول
  11. بازشدن آسان و امنیت بالا
  12. امکان توسعه و بسط دادن

بسته بندی چگونه می تواند فروش را افزایش دهد؟

با توجه به اینکه تقریبا از هفت نفر از هر 10 مشتری ادعا دارند که بسته بندی بر خرید آن‌ ها موثر است، شرکت ها می بایست بسته بندی خود را نه فقط از دیدگاه عملکردی، بلکه از دیدگاه بازاریابی و فروش هم بررسی کنند. بسته بندی چه مقدار بر فروش موثر است؟ زمانی که مصرف کنندگان با طیف گسترده ای از گزینه های محصول در فروشگاه یا آنلاین روبه رو می شوند، بسته بندی محصول عامل مهمی در تصمیم گیری آن‌ ها می باشد. در هنگام انتخاب محصول برای برداشتن از قفسه و در نظر گرفتن آن محصول در میان خرید خود، مصرف کنندگان اطلاعات محدودی برای بیرون رفتن از بسته بندی دارند مگر اینکه تحقیقات قبلی انجام دهند. خیلی از خرید کنندگان، کالای بسته بندی شده ای را به سبد خرید خود اضافه می کنند که دقت آن‌ ها را به سمت خود جلب نمایند. در اصل، بیشتر خریداران یک محصول مشخص را امتحان نموده اند. به این دلیل که بسته بندی آن توجه آن‌ ها را در قفسه فروشگاه جلب نموده. اینگونه اهمیت استفاده از طرح بسته بندی به منظور کمک به برجسته شدن محصول شما از رقبا تأکید می‌ نماید.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگو عروسکی یا مسکات

در بیشتر مواقع پیش از اینکه مصرف کنندگان یک محصول را از قفسه بردارند، برچسب را مطالعه می کنند تا اطمینان حاصل کنند که کالای مد نظرشان است. به این ترتیب، داده هایی که روی بسته بندی محصول خود قرار می دهید، نقش بسیار موثری در فرآیند تصمیم گیری مشتریان ایفا می‌ نماید. باید دقت کنید که اطلاعات کافی روی بسته بندی خود داشته باشید و این کار را به روشی آسان و قابل فهم انجام دهید.

بسته بندی شما اولین برداشتی است که دیگران از شرکت شما کسب می کند. از این جهت ضروری است که ظاهر اولیه آن شیک و مناسب باشد. در صورتی که طراحی بسته بندی شما با کیفیت باشد، مشتریان به احتمال زیاد برند و محصولات شما را، با کیفیت می دانند. مخصوصا مهم است که بسته بندی شما به اندازه کافی از محصولاتی که درون خود دارد محافظت نماید. در غیر این صورت، ممکن است به نظر مشتریان برسد که شما به اندازه کافی به محصولات و مشتریان خود ارزش قائل نیستید.

بسته بندی محصول ابزاری قدرتمند برای افزایش آگاهی از برند می باشد. شما می‌ توانید لوگو و دیگر عناصر برند خود را به صورت برجسته بر روی بسته بندی خود به رخ بکشید و خود بسته بندی می‌ تواند عنصری از برند شما باشد. هنگامی که مشتریان بسته بندی شما را در فروشگاه می بینند، برند شما را می شناسند و دفعه بعد که به محصولی نیاز پیدا کردند برند شما به ذهنشان می رسد. به این ترتیب می توانید میزان اهمیت طراحی بسته بندی را درک کنید.

افکار خود را به اشتراک گذارید