طراحی و چاپ ست اداری

طراحی و چاپ ست اداری

جهت مشاوره تماس بگیرید

ست اداری چیست؟

ست اداری در واقع مجموعه اوراق اداری که معمولا شامل سربرگ، کارت ویزیت، پاکت نامه اداری (پاکت ملخی) و … می باشد که با طرح گرافیکی منسجم جهت انجام امور اداری و تجاری همچون مکاتبات با سایر ارگان ها به کار گرفته می شود. طراحی و چاپ ست اداری در موارد زیر انجام می گیرد:

  • کارت ویزیت
  • سربرگ A4 یا A5
  • پاکت نامه
  • پاکت اداری (ملخی)
  • یاداشت
  • فولدر
  • سی دی و یا دی وی دی
  • سایر موارد همچون خودکار که بنا به سلیقه مشتری است

مزیت طراحی و چاپ ست اداری چیست؟

موارد دیگری نیز جهت طراحی و چاپ ست اداری در کنار نکات ذکر شده وجود دارند که در زیر به آن ها اشاره شده است.

  1. طراحی ست اداری سبب اطمینان لازم در مخاطبین می شود.
  2. طراحی ست اداری نشان‌ دهنده‌ نظم  در سازمان است.
  3. طراحی ست اداری موجب افزایش امنیت می شود.
  4. طراحی ست اداری موجب دسترسی مجدد دیگر سازمان‌ ها

ست-اداری

دلیل اهمیت طراحی و چاپ ست اداری چیست؟

هدف اولیه ست اداری زیبا سازی و هویت بخشیدن به برند و ماهیت یک شرکت میباشد، که با طراحی و چاپ طراحی زیبا و متناسب با زمینه فعالیت شرکت، و رنگ سازمانی شرکت و رعایت هارمونی بین طرح ها در اوراق مختلف به دست می آید.

شاید بتوان مهم ترین دلیل شرکت ها برای اینکه اقدام به طراحی ست اداری می کنند را هویت بخشیدن به برندشان دانست و این موضوع سبب اعتبار برند و تجارتشان نیز می شود.

استفاده از ست اداری، وجه و اعتبار تجاری شما را در نظر مشتریانتان ارتقا می بخشد و همچنین در برند سازی و معروف ساختن لوگو شرکت در میان همکاران و مشتریان تاثیر بسزایی دارد.

بیشتر بخوانید  تفاوت لوگو و بنر تبلیغاتی

از طرفی جلوگیری از هرگونه سو استفاده و همچنین کپی برداری بدون دردسر از اوراق شرکت از دیگر اهداف طراحی و چاپ ست اداری می باشد.

بررسی سایر موارد تشکیل دهنده ست اداری

  1. پاکت نامه: همانطور که اشاره شد پاکت نامه از موارد تشکیل دهنده یک ست اداری می باشد و ابعاد آن معمولا متناسب با سربرگ کاغذ A4  می باشد. درج لوگو بر روی پاکت نامه نیز از الزامات می باشد که اغلب در بالا و سمت چپ آن ها به چاپ می رسد.

اما نکته مهم این است که هنگام طراحی و چاپ ست اداری می بایست به جزئیات توجه داشت به عنوان مثال در پاکت نامه ها بهتر است که قسمت بالا سمت راست خالی باشد که در صورت لزوم تمبر بر روی آن قرار بگیرد.

        2. کارت ویزیت: کارت ویزیت نیز از ابزار بسیار مهم در تشکیل یک ست اداری می باشد و طراحی و چاپ آن باید به گونه ای باشد که هرکدام از عناصر در جای مناسبی قرار بگیرند. عناصری که شامل لوگو و آدرس سازمان می باشد و از طرفی بهتر است که محدودی ای از کارت عکس و نوشته ای نداشته باشد.

انواع کاغذ جهت طراحی و چاپ ست اداری

می توان کاغذ را مهم ترین متریال در ایجاد سربرگ و سایر موارد در ست اداری دانست که در این قسمت به بررسی انواع کاغذ مورد استفاده در طراحی و چاپ ست اداری خواهیم پرداخت

  1. کاغذ تحریر: مهم ترین و پر طرفدارترین نوع کاغذ در طراحی و چاپ ست اداری کاغذ تحریر می باشد که در واقع همان جنسی است که در کاغذ A4  از آن استفاده شده است. لارم به ذکر است که این نوع از کاغذها در گرماژهای ۷۰ الی ۱۲۰ گرم موجود می باشند. اما آن چه که بیش‌ترین کاربرد را دارد ۷۰ و ۸۰ گرمی است.
  2. کاغذ گلاسه: به واسطه لایه ای که در دو روی این کاغذها قرار دارد چاپ بر روی آن ها به خوبی شکل می گیرد. که شامل دو نوع براق و مات می باشند و غالبا از این برگه ها برای چاپ پوستر استفاده می شود.
  3. مقوا فانتزی: مقوا فانتزی به همراه کاغذ کرافت جز دسته های کاغذ خاص به شمار می روند که دارای طیف وسیعی هستند و از تنوع رنگی گوناگونی برخوردار می باشند. و اکثرا برای کارت ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  4. کاغذ کرافت:این مدل از کاغذها از مقاومت بالایی برخوردار هستند که تهیه شده از خمیر سولفاته می باشند.
بیشتر بخوانید  بهترین نرم افزارهای طراحی لوگو

طراحی-لوگو-و-لوگوتایپ-سورن-ارس-12

رعایت اصول اولیه برای بهره مند شدن از ست اداری خوب و مناسب

  1. اطلاعات تماس و آدرس سایت: طراحی و چاپ ست اداری می بایست به شکلی باشد. که اطلاعات تماس و آدرس سازمان و همینطور سایت بر روی آن درج شود.
  2. سادگی: همانطور که گفته شد ست اداری مجموعه ای از اوراق، سربرگ و … می باشد با این حال بهتر است طراحی سربرگ ها به صورت کاملا ساده انجام بگیرد و بر روی آن فقط لوگو، نام و سایر اطلاعات مانند شماره تماس و آدرس سایت شرکت درج شود.
  3. انتخاب رنگ مخصوص شرکت: ست اداری در واقع نشان دهنده اصول، تجارت و نوع کسب و کار شرکت می باشد. بنابراین در انتخاب رنگ ست اداری بهتر است که از رنگ مرتبط با لوگوی شرکت استفاده شود.
  4. انتخاب تعداد فونت مناسب: به طور کلی سعی شود تا از حداکثر دو نوع فونت در طراحی اوراق اداری استفاده شود البته گاهی این امکان وجود دارد که مشتری بخواهد از یک فونت خاص که در واقع نمادی از برند خود می باشد استفاده کند.

افکار خود را به اشتراک گذارید