بسته-بندی

طراحی بسته بندی

جهت مشاوره تماس بگیرید

بسته بندی چیست؟

بسته بندی به عنوان ابزاری کاربردی برای برند شما شناخته می شود اما بسته بندی مفهومی فراتر را برای کسب و کارتان دارد. یک طراحی زیبا و چشم نواز در بسته بندی می تواند نمایانگر داسنان برند و کسب و کار شما باشد. در حقیقت بسته بندی محصول شما به عنوان اولین چیزی که مشتری قبل از محصول آن را می بیند برای مخاطب تجربه ای احساسی را پدید می آورد و تمامی حواس مخاطب را از جمله بینایی، لامسه، و حس شنوایی فرد را درگیر می کند. که با درک تمامی این موارد مخاطبتان می تواند به کیفیت و جزییات محصول شما پی می برد.

طراحی بسته بندی

ابتدایی ترین و اولین هدفی که برای بسته‌ بندی در نظر گرفته می شود محافظت از کالا و محصول و ارائه محصول به مشتریان است. اما تاثیر پکیجینگ فراتر از این موارد است. در واقع دیزاین بسته‌ بندی یکی از  مهم ترین ابزارها برای بازاریابی و تبلیغات است. طراحی بسته‌ بندی را می‌ توان شامل ساختار، رنگ، مواد، تصویر، تایپوگرافی، و دیگر اطلاعات فرعی در طراحی دانست که در کنار یکدیگر موجب جذاب‌ تر دیده شدن محصول می شود.

هدف اصلی از طراحی بسته‌ بندی محافظت، مهار، توزیع محصول،حمل و نقل، ذخیره، و همچنین شناسایی و تمایز راحت‌ تر محصول شما در بازار از سایر رقبا می باشد. هر محصولی که مصرف می‌ کنید از غذایی که می‌خورید تا لباسی که بر تن می‌ کنید، همگی در جعبه‌ ها یا کیسه‌ ها مخفی می‌ شوند. طراحی بسته‌ بندی محصول علاوه بر جذابیت، می‌ تواند تجربه خاصی را مشتری برای رقم بزند.

قوانین طراحی بسته‌ بندی محصولات

  • طراح و کارفرما باید به خوبی مشتری و بازار هدف را شناخته و نیازهای آنان را درک کنند.
  • پیش از شروع کار باید درباره رقیبان و عملکرد آنان تحقیق شود.
  • سادگی بیش از آنچه که فکرش را بکنید به فروش می‌ رسد.
  • در طراحی بسته‌ بندی محصول تمرکز طراح باید بر روی برند باشد.
  • تست را فراموش نکنید.
بیشتر بخوانید  تاریخچه لوگوی استارباکس

نکات مهم در طراحی بسته بندی

برای طراحی بسته بندی ایده آل و مطلوب همانند هر عنصر تبلیغاتی دیگر نیازمند رعایت برخی نکات و اصول مهم می باشد. و می توان گفت زمانی از طراح بسته بندی باید انتظار جذب مخاطب را داشت که بر اساس اصول طراحی بسته بندی پیش رفته باشید. از مهم ترین نکات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. انتخاب قالب مناسب درطراحی بسته بندی
  2. انتخاب جنس مناسب درطراحی بسته بندی
  3. طراحی گرافیکی بسته بندی

ویژگی‌ های طراحی بسته بندی

یک طراحی خوب می‌ تواند ناخودآگاه نگاه مشتری را به خود جلب نماید. زمانی که مشتری از طراحی شما لذت ببرد و پیام محصول متوجه می شود به خرید آن ترغیب می‌ گردد؛ بنابراین طرح بسته بندی شما علاوه بر زیبایی، باید بتواند پیام برند شما را به مشتری منتقل نماید. به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که طراحی بسته بندی را به گونه‌ ای به انجام برسانید که طراحی شما در بین اقلام دیگر خاص و برجسته تر دیده شود. در این زمینه رقابت سختی وجود دارد که شما می توانید با بسته بندی درست در این رقابت پیروز شوید.

خلاقیت شما در طراحی به عنوان طراح بسته بندی می‌ تواند به طور شگفت انگیزی فروش محصولات شما را بالا برده و یا خدمات شما را متمایز نماید. نکته‌ ای که برای مشتری از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است، این است که بداند بسته بندی چگونه باز می‌ شود و چیزی که برای مشتری جذابیت بیشتری دارد، این است که بتواند از بسته بندی شما در کاربرد های گوناگون استفاده کند.

بیشتر بخوانید  وب برندینگ چیست ؟

اهمیت خدمات طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی یکی از مهم ترین خدماتی می باشد که برای انواع کسب و کارها لازم و ضروری است. زیرا در طبق آمار های سال های اخیر ثابت گردیده است که علاوه بر کیفیتی که محصولات تولید شده باید داشته باشند، بسته بندی محصولات نیز دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.بیشتر مشتریان قبل از خرید هر محصول، به بسته بندی آن محصول توجه می کنند. این موضوع باعث می شود تا طراحی محصولات دارای اهمیت بسیار بیشتری برای شرکت های تولیدی باشد. و تبدیل به یک رقابت جدید شده است.

طراحی های بسته بندی چگونه باید انجام شود ؟

طراحی بسته بندی محصولات باید توسط افرادی انجام گیرد که در زمینه طراحی از دانش، تجربه و خلاقیت کافی برخوردار باشند. عدم داشتن تخصص و خلاقیت سبب می شود تا مشتریان رضایت خاطر از این فرآیند نداشته باشند. این موضوع باعث می شود به مرور زمان از تعداد مشتریان کاسته شده و این امر می تواند خسارت غیرقابل جبرانی برای یک مجموعه به وجود بیاورد.
بدین ترتیب برای اینکه بتوانید با رقبای خود در بازار کار به رقابت بپردازید باید علاوه بر افزایش کیفیت محصولات، از شرکت های معتبر جهت طراحی بسته بندی کمک بگیرید. با انجام درست این روش ها می توانید در جلب رضایت مشتریان و مخاطبان خود به نتایج مطلوبی دست پیدا کنید.

توجه به بسته‌ بندی محصول

در واقع اولین موردی که در نگاه اول توجه مخاطب را جذب می کند بسته‌ بندی محصول شماست. که در صورت دلنشین بودن برای مخاطب، آن ها را وادار به خرید محصول شما می‌ نماید. همچنین، داشتن یک بسته‌ بندی شیک و جذاب، به افراد این دسترسی را می‌ دهد تا اطلاعات کلی راجب محصول به دست آورند؛ اما مهم‌ ترین نکته‌ ای که طراحی لیبل بسته‌ بندی را نسبت به دیگر روش‌ های تبلیغاتی ارجحیت می‌ دهد، برندسازی آسان و کم هزینه می باشد؛ داشتن یک بسته‌ بندی سفارش، نه تنها به فروش بیشتر آن کمک می‌ کند بلکه در جهت برند سازی شما نیز تاثیر بسزایی دارد.

بیشتر بخوانید  تأثیر لوگو در بسته بندی

طراحی-بسته-بندی-برای-محصولات

مزایای طراحی بسته‌ بندی

  • افزایش اطمینان و وفاداری و اعتماد مشتریان به محصولات برند
  • صرفه‌ جویی در هزینه‌ های لازم برای بازار رقابتی
  • جلب نظر مشتریان و افزایش فروش محصولات
  • صرفه‌ جویی در زمان
  • نشان دادن حرفه‌ ای بودن کسب و کار

هزینه های مربوط به طراحی بسته بندی

بودجه طراحی بسته بندی را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • هزینه هایی که تنها یک بار در ابتدای کار پرداخت می گردد. مگر اینکه برای بار دوم قصد تغییر در طراحی یا مدل بسته بندی خود داشته باشید که شامل هزینه هایی از قبیل:
    • دستمزد طراح
    • ساخت کلیشه
    • تنظیمات چاپ (برای چاپ افست)
  • هزینه هایی که باید به ازای هر آیتم بپردازید:
    • هزینه مواد اولیه: تولید هر جعبه هزینه مشخصی دارد. که باید هزینه های جانبی دیگری نظیر نوار چسب یا کاغذ و فوم بسته بندی را هم به این هزینه ها اضافه کنید.
    • نیروی انسانی: به علاوه باید فردی را استخدام کنید تا کالاها را درون این بسته بندی ها قرار دهد.

افکار خود را به اشتراک گذارید