لوگو تایپ مذهبی

طراحی لوگوی مذهبی

لوگو تایپ مذهبی

لوگو تایپ مذهبی یکی از متفاوت ترین نوع لوگو ها است که اصول خاصی برای طراحی آن لازم است . لوگو مذهبی معمولابه صورت مناسبتی و در رابطه با اشخاص خاص طراحی می شود.

اگر بخواهیم برای یک سازمان یا کسب کار طراحی انجام دهیم . به راحتی می توانیم به واسطه آشنایی با نوع کار و الهام گرفتن از نمونه های جهانی به روز ترین الگو را به متقاضی ارائه نمود.

اما در طراحی لوگوی مذهبی الگو ها بسیار خاص و نایاب هستند .طراحی لوگو مذهبی معمولا برای مساجد، هیئت، حسینیه، برنامه های تلویزیونی و غیره انجام می شود.

کاربرد رنگ در طراحی لوگو باید با شناخت عقاید اسلامی انجام شود. همچنین استفاده از وکتور، نقوش و سایر طراحی ها بر همین اساس صورت می گیرد.

یکی از تفاوت های بارزی که در لوگو های مذهبی نسبت به سایر لوگو ها دارد این است که نیازی به بروز شدن و تغییر ندارد. به این خاطر که هدف از طراحی لوگوی مذهبی ترویج عقاید و فرهنگ اسلامی می باشد. چیزی که با تغییر در تکنولوژی دچار تغییر و تحول قرار نمی گیرد.

استفاده از تایپوگرافی در طراحی لوگو مذهبی

در طراحی لوگوهای مذهبی بهتر است  از تصاویر زیاد استفاده نشود و بیشتر باید از نوشته ها استفاده کنیم ، بنابراین لوگوتایپ یا لوگوهای نوشتاری همان طور که از اسم آن ها پیدا است با استفاده از نام هیئت یا حسینیه ها بهترین طراحی لوگو را در اختیار افراد می گذارد .

در طراحی لوگوهای مذهبی اصلی ترین کار انتخاب فونت است چون در طراحی لوگوی مذهبی استفاده از فونت های بسیار جذاب و سبک که معمولا در طراحی لوگوی شرکتی و برند ها به کار می رود مجاز نیست به همین دلیل از فونت هایی با خط نستعلیق استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  لوگو های اختصاصی

که با انتقال معنا لوگوی مذهبی مطابقت بیشتری دارد. همچنین از فونت های دیگر مانند کوفی، ثلث، نستعلیق، شکسته نستعلیق، عثمان طه، نسیبه، اسلیمی قرآنی، نسخ و… نیز می توان استفاده نمود.

تایپوگرافی همواره به خاص بودن و زیبایی فونت کمک نموده . و آن را غیر قابل کپی برداری می نماید. وجود این المان در کنار تصویر یا وکتور در لوگو جذابیت خاصی به طرح خواهد داد.

نکات مهم در طراحی لوگو تایپ مذهبی

اهمیت خوانا بودن در طراحی

یکی دیگر از مواردی که توجه به آن در طراحی لوگو مهم است خوانا بودن است اگر شما از سبک تایپوگرافی برای طراحی لوگو استفاده می کنید بهتر است که بدانید اگر متن شما خوانده نشود لوگو موفقی نخواهید داشت. در طراحی لوگو مذهبی همان طور که گفته شد.بهتر است به جای استفاده از تصاویر از فونت و نوشته ها استفاده شود . پس خوانا بودن در طراحی لوگو مذهبی به نسبت سایر لوگو ها اهمیت بیشتری خواهد داشت و شما برای طراحی لوگو مذهبی باید به این نکته بیشتر توجه نمایید.

استفاده از رنگ در طراحی

در طراحی انواع لوگو مذهبی بسته به سلیقه مشتری شما می توانید از سه رنگ سبز ، قرمز و مشکی در ساختار لوگو استفاده کنید. اغلب طراحان ماهر از این سه رنگ در لوگو های مذهبی استفاده می کنند . اما در بعضی موارد بر روی پس زمینه تیره می توانید رنگ سفید و بر روی پس زمینه های تیره رنگ خاکستری را هم به کار ببرید، به طور کلی در اکثر موارد از یک رنگ در طراحی استفاده می شود . و استفاده از چند رنگ به هیچ عنوان با محیط معنوی به تصویر کشیده شده از طریق لوگو برای مخاطبان تطابق ندارد.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگو در کرج

سایز مناسب برای لوگو تایپ مذهبی

اغلب طراحی لوگو های مذهبی در اندازه های بزرگ مانند بیلبوردها جهت دعوت مردم در هیئت ها یا مراکز فرهنگی و مذهبی استفاده می شوند. در نتیجه باید طراحی لوگوی مذهبی به گونه ای باشد که در طراحی لوگو ی اندازه ها خوانایی داشته باشد. و مخاطبان در یک نگاه بتوانند وقتی آن را می بینند متوجه شوند که با یک لوگوی مذهبی رو به رو هستند.

استفاده از وکتور در طراحی لوگو مذهبی

طبق مطالبی که در بالا بیان نمودیم بهتر است از تصاویر کمتری در لوگوی مذهبی استفاده کنیم. اما وکتور ها را با توجه به نقوش اسلیمی و طرح های تذهیبی می توانند جلوه زیبایی به لوگوی شما بدهند.. همینطور تصاویری که در طراحی استفاده می شود باید مینیاتوری، تذهیبی-اسلامی باشند. نقوش کاشی کارهای مذهبی، طرح های سنتی ایرانی کهن که ریشه در اسلامی بودن فرهنگ مردمان گذشته دارد. و سایر موارد مرتبط با آن بهترین گزینه ها در طراحی است که طراحان حرفه ای باید از آن هادر طراحی خود استفاده نمایند.

استفاده از خط نستعلیق

با کلمه ای که نام هیئت مذهبی یا مسجد را تشکیل می دهد و به کار بردن خط نستعلیق شکسته، طرحی بسیار زیبا می توانید بسازید. به طرحی بیاندیشید که می توانند از قرار دادن کلمات اصلی که معمولا نام ائمه است، منشعب شود.  در این نوع طراحی، حرف الف معمولا حالتی کشیده و انحنا دار دارد و سر حرف الف از تمام حروف دیگر در قسمت وسط لوگو بالاتر قرار می گیگرد که حالت علم هییت یا گنبد مسجد را تداعی می کند. سایر حروف نیز به تناسب و به صورت قرینه در دو طرف حرف وسط قرار می گیرند و اندازه کوتاه تری دارند.

بیشتر بخوانید  اصول اولیه در طراحی بنر

استفاده از تصاویر استعاره ای

اگر می خواهید لوگوی تصویری طراحی کنید به نماد های مختلفی می توانید فکر کنید که مساجد یا هیئت ها برای توصیف خدمت خود استفاده می نمایند و راه های مختلفی را برای انتقال آن ایده از طریق لوگو امتحان نمایید. برای مثال برخی از بهترین نمادها مانند پرچم، گنبد و گل دسته، علم، دانه های تسبیح و می توانید استفاده نمایید.

تحقیق درباره سایر لوگوهای مذهبی

قبل از طراحی در سایر وب سایت های مذهبی جستجو کرده و حداقل 5 طراحی برتر را از نظر خودتان  جدا نمایید تا چند ایده به دست آورید. به خاطر داشته باشید که شما می توانید ایده های خلاقانه ای برای وارد کردن طرح از سایر زمینه های غیر مرتبط به لوگوی خود داشته باشید اما فضای طراحی لوگو مذهبی، پیام احترام آمیز بودن و مقدس بودن را هرگز نباید فراموش کنید.

افکار خود را به اشتراک گذارید