لوگو جام جهانی 2022 قطر

لوگو جام جهانی 2022 قطر

بررسی لوگو جام جهانی 2022 قطر

جام جهانی یکی از ایونت هایی است که هر چهار سال یک بار در کشور های مختلف برگزار شده و از پر بیننده ترین مسابقات جهان به شمار می رود. جام جهانی برگزار شده در سال 2022 در کشور قطر برگزار شد. لوگویی که برای این سری از مسابقات طراحی نموده اند را در این مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد. با تبریز لوگو تا آخر این مقاله همراه باشید.

تفاوت لوگو جام جهانی 2022 قطر و نماد یا مَسکات جام جهانی در فیفا

طراحی لوگو به صورت تخصصی در زمینه ترکیب فونت یا تصویر برای خلق یک مفهوم تجاری یا نمادی برای یک کسب و کار فعالیت می کند. در طراحی لوگو، ماهیت فکری به صورت مستقیم از هر قسمت کسب و کار ها یا فعالیت ها می تواند الهام گرفته شود.

 طراحی مَسکات (Mascot) به صورت تخصصی در زمینه طراحی یک شخصیت انسانی یا حیوانی جاندار برای یک برند فعالیت می کند. برای مثال، میمون در برند ایرانی چیتوز یک مسکات حیوانی می باشد. مسکات ها هویت و شخصیت برند و کسب و کار شما هستند. در ضمن مسکات ها باید جاندار حقیقی یا حتی غیر حقیقی بوده تا به عنوان یک مسکات یا کاراکتر برند شناخته گردند. مسکات ها به عنوان سفیر برند مورد نظر عمل می کنند و طراحی آن ها بسیار برای برند شما می تواند مفید باشد.

لوگو جام جهانی 2022 قطر

مسکات “لعیب”

طراح ایرانی شناخته شده ای که جلو تر این طراح موفق را معرفی خواهیم نمود، طراح مسکات جام جهانی 2022 قطر می باشد. نام این مسکات جذاب و دوست داشتنی “لعیب” (La’eeb) می باشد. لعیب به عنوان یک مسکات، در اصل یک دستار عربی می باشد. دستار همان پوششی که اعراب بر سر خود می اندازند می باشد. مسکات جام جهانی قطر که لعیب نام نهاده شده است، طی ایده یابی شخصی امیر قطر و توسط یک ایرانی به طراحی رسیده است. مشکلی که پیش آمده است این است که عده ای به اشتباه لعیب را سفره ماهی یا حتی یک روح تصور کردند ولی به سرعت تعیین گشت که لعیب در واقع یک دستار عربی با طراحی جذاب و خاص می باشد.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگوی امبلم

کلمه لعیب در زبان عربی بازیکن فوق حرفه ایی را معنا می دهد که با موضوع طراحی این مسکات شگفت انگیز نیز سنخیت دارد. طرح اولیه مسکات جام جهانی قطر توسط یک فرد ایرانی طراحی گشت و به همراه دو طرح اولیه دیگر برای داوری نزد امیر قطر ارسال گشت. ولی امیر قطر هیچ کدام از این سه طراح را قبول نکرد و پس از گذشت زمان به وسیله ایمیلی از طراح ایرانی، طراحی لعیب را خواستار شد. طرح طراح ایرانی در واقع یک شاهین بود ولی با اینکه به وسیله کشور قطر پذیرفته نشد ولی مورد توجه امیر قطر قرار گرفت و به همین دلیل امیر قطر درخواست طراحی لعیب مطابق ایده شخصی خود را به طراح ایرانی مطرح ساخت . لعیب بیشتر از یک مسکات برندینگ فوتبال، درواقع معرف فرهنگ پوشش قطری ها در سطح جهان می باشد!

شخصیت لعیب یک عرب دوست داشتنی می باشد که پوشش قطری دارد و یک بازیکن حرفه ایی فوتبال نیز هست. یک انتخاب مناسب که در سطح رسانه های بین المللی مورد توجه قرار گرفت هر چند که بسیاری آن را با لواش مقایسه کردند ولی لعیب ارزش خود را نگه داشت و فرهنگ پوشش قطری برا بر جهانیان معرفی نمود.

سید حسین اجاقی

سید حسین اجاقی همان طراح ایرانی خوشنام است که مسکات لعیب را طراحی کرده است. طرح اولیه او شاهینی بود که برای کشور قطر به همراه سه طراحی منتخب دیگر ارسال شد اما همگی آن ها رد صلاحیت شدند. با گزینش شخصی امیر قطر، طراح ایرانی، سید حسین اجاقی به طراحی لعیب پرداخت و بالاخره پس از سختی بسیار توانست این شخصیت فراموش نشدنی را خلق کند. خودش در خصوص سختی طراحی لعیب می گوید :

«من در شرایطی که گفتم، طراحی این نماد را شروع کردم و برای من که طراح کاراکتر هستم و تجربه ۱۵ ساله و زیادی در این حوزه داشتم، این کاراکتر خیلی پرچالش بود. زمانی که می‌خواهیم یک شخصیت طراحی کنیم، یک سری اهداف از ساخته شدن آن داریم که باید در طراحی مورد توجه قرار بگیرد. در این باره، کاراکتر ما باید یک فوتبالیست می‌بود و این رشته ورزشی هم سراسر تحرک است و به حالت‌هایی نیاز دارد که داشتن دست و پا برای بازی با توپ در آن اهمیت زیادی دارد، اما وقتی در اتود‌های اولیه برای این طرح، دست و پا می‌گذاشتم، راضی‌کننده نبود. بازخورد‌هایی هم که از سمت امیر قطر درباره این اتود‌ها دریافت کردم، دقیقا همین‌طور بود و به من گفت که این کاراکتر و شخصیت، دست و پا نداشته باشد و باید با همین چفیه آن هدف محقق شود، حالا شما یک کاریش بکنید! اتود‌های زیاد، چکش کاری‌های چندین و چندباره، ارتباط گرفتن با تیم انیماتور‌های فیفا که چطور برای این شخصیت، حرکت طراحی کنیم تا بتواند نمایش فوتبالی ارائه دهد، سرانجام به طرحی رسید که مطلوب طراحی لوگو ما بود. آن را آن‌قدر ادامه دادیم و برای بهتر شدنش تلاش کردیم تا این که به نتیجه نهایی رسید که در مراسم قرعه کشی جام‌جهانی از آن رونمایی شد و الان شما می‌بینید»

هشت نکته در بررسی مسکات، شخصیت برند جام جهانی 2022 قطر

  1. او لعیب نام دارد که در عربی به معنی بازیکن حرفه ایی است.
  2. لعیب از پوشش دستار سر عرب های قطر تشکیل شده است. بنابراین او یک نماد از پوشش فرهنگی قطر می باشد.
  3. یک تناقض عربی؛ لعیب دست و پا ندارد و پرواز می کند اما بازیکن حرفه ایی فوتبال نیز هست!
  4. لعیب نقش و نگار هایی به همراه دارد که زنان عرب با حنا بر دست خود نقش نگاری انجام می دهند.
  5. خود لعیب یک سربند عربی دارد!
  6. نقوش اسلیمی که بر روی بدن لعیب به طراحی رسیده از نقش و نگار های بومیان خلیج فارس الهام یافته است.
  7.  لعیب نمونه ایی از نماد خودباوری فرهنگی می باشد.
  8.  لعیب رسم الخط عربی و رنگ و نگار پرچم ملی قطر را در خود چای داده. از طرفی او شخصیت یک جوان سرزنده را دارد مانند روح کشور قطر. 
بیشتر بخوانید  ویژگی های لوگوی خوب

لوگو جام جهانی 2022 قطر

بررسی فلسفه فکری لوگو جام جهانی 2022 قطر

رنگ پرچم ملی قطر به عنوان رنگ سازمانی این لوگو استفاده شده است؛ مشابه تمامی لوگو های دیگر درجام جهانی فیفا، این لوگو نیز در قالب یک جام قالب گذاری شده است. این لوگو خاص از دستار ها و پوشش نخی عرب های قطر تشکیل شده که می توان این نشانه ها را در طرفین و گوشه های لوگو مشاهده کرد. از نقوش اسلامی و طرح های برجستی عربی در زینت بخشی این لوگو به کار رفته است؛ قطعا این لوگو یک طراحی لوگو تصویری بی نظیر است.

ویژگی های برجسته لوگو جام جهانی 2022 قطر

  • عدد 8 با درون مایه نماد بی نهایت از تعداد 8 ورزشگاهی که قطر طی چندین سال برای تدارک بازی های جام جهانی 2022 ساخته است خبر می دهد.
  • نماد بی نهایت با شکل دو حلقه در هم تنیده نیز درون عدد 8 جای دارد.
  • این لوگو از فونت عربی بهره برده است تا به معرفی خودش بپردازد.
  • همانطور که اشاره کردیم انعطاف و فرم سه بعدی لوگو همانند لوگو های دیگر جام جهانی قالب یک جام زرین را تشکیل داده است.
  • نقاط و گلدوزی به شکل خط عربی در بخش های بالایی و پایین این لوگو قرار گرفته است.
  • فونت طراحی شده برای بخش تایپوگرافی این لوگو از نسخ و نستعلیق عربی الهام گرفته اند. و حرف Q در کلمه قطر نیز همانند ترکیبی از الگوریتم خط کوفی نوشته شده است.
  • بعد سوم این لوگو با سایه های درونی مجاز از بعد مقابل آن شده است و حالت دو بعدی آن را چروک و چین هایی نظیر چین های دستار عربی از بین رفته است.
بیشتر بخوانید  ایده پردازی در طراحی لوگو

افکار خود را به اشتراک گذارید