مراحل ثبت برند

مراحل ثبت برند

10 نکته مهم در ثبت برند و لوگو

در موضوع داشتن یک برند یا لوگو، طراحی آن تنها یک قدم از آن است. از مراحل بعدی آن ثبت برند طراحی شده است. برای انجام این کار شما باید مراحلی را انجام دهید و نکاتی را رعایت کنید. ما در این مقاله به بررسی این نکات خواهیم پرداخت تا شما با رعایت و به کار گیری آن ها می توانید در رسیدن به هدف خود چند قدم پیشرفت داشته باشید.

مراحل ثبت برند 1

 دریافت مشاوره حرفه‌ای

اولین اقدام برای ثبت برند دریافت مشاوره در مورد مراحل به ثبت رساندن برند و البته مدارک مورد نیاز آن، بازه زمانی که نیازمی باشد تا برند به ثبت برسد، هزینه ثبت برند و ثبت علامت تجاری می باشد. 

استعلام برند

این مرحله به این دلیل است که از به ثبت رسیدن برند های مشابه یا نزدیک به هم خودداری شود. دقت داشته باشید اگر شباهت برند شما با برندی که قبلا به ثبت رسیده تائید گردد، تقاضای شما جهت ثبت برند پذیرفته نمی شود. در این زمان به اصطلاح سابقه برند خراب می شود. یعنی اگر تقاضای یک موسسه یا کسی که درخواست ثبت برند نموده رد شود احتمال قبولی آن در مواقع دیگر کاهش می یابد. به همین دلیل این مرحله وجود دارد که قبل از اقدام به درخواست ثبت برند از تکراری بودن یا نبودن آن مطمئن شوید. این‌گونه می‌توانید از هدر رفتن هزینه و زمان پیشگیری می کنید .

3. تنظیم و ثبت اظهارنامه برند

به سایت مرکز مالکیت معنوی بروید، وارد قسمت ثبت اظهارنامه علامت تجاری شده. اظهارنامه ثبت علامت تجاری خود را تکمیل فرمائید؛ و مدارک موردنیاز زیر را آپلود یا بارگذاری نمائید:

  • کپی شناسنامه،
  • کارت ملی،
  • مجوز فعالیت،
  • کارت بازرگانی در صورت تمایل به ثبت برند لاتین،
  • برند خود با اندازه 6 × 6 سانتی‌متر
بیشتر بخوانید  اصول طراحی کاتالوگ

بعد از انجام این مراحل برای ثبت اظهارنامه علامت تجاری و پرداخت هزینه مربوطه، در سامانه برگه‌ای به نمایش در خواهد آمد که باید آن را پرینت گرفته و به یکی از دفاتر اسناد رسمی بروید تا مطمئن شوید اطلاعات وارد شده از طرف شما بدون نقص می باشد و از دفترخانه مذکور گواهی امضاء و فرم تأیید اطلاعات کاربری دریافت نمائید. بعد باید با واردکردن اطلاعات این فرم در سامانه، نام کاربری و رمز عبور گرفته که برای پیگیری‌ ها و اقدامات بعدی از طریق همین نام کاربری و رمز عبور اقدام فرمائید.

 بررسی اظهارنامه برند توسط کارشناسان اداره علامت

اظهارنامه شما به وسیله سه کارشناس و رئیس اداره علائم تجاری بررسی خواهد شد. بعد از این مرحله پیامکی دریافت خواهید کرد که “ثبت علامت تجاری مورد تقاضای شما از سوی اداره علائم تجاری بلامانع تشخیص‌داده‌شده است.” الان دوباره باید به اداره مالکیت معنوی بروید به منظور تشکیل پرونده فیزیکی علامت تجاری.

دقت داشته باشید در این مرحله طراحی لوگو مدارکی که با گذاری کرده اید را باید با خود ببرید البته به همراه یک کپی از هر کدام.

 روزنامه رسمی

بعد از اینکه پرونده فیزیکی تشکیل شد، از طرف اداره مالکیت موضوع تقاضای ثبت علامت تجاری شما به روزنامه رسمی ارسال می‌ گردد. حالا برای شما امکان واریز هزینه روزنامه رسمی نوبت اول که با عنوان آگهی تقاضای علامت تجاری شناخته شده است به وجود می آید. هزینه را واریز نمائید؛ و در مدت‌ زمان تقریبا هفت روز، روزنامه چاپ و به آدرس شما فرستاده می شود.

طبق قانون، از تاریخ انتشار روزنامه رسمی مرحله اول برای اشخاص ثالث 30 روز فرصت وجود دارد که اگر ثبت علامت تقاضا شده را مغایر با حقوق قانونی خود می‌دانند نسبت به ثبت اعتراض خود را رسماً اعلام کنند. اگر در این مدت اعتراضی به اداره مالکیت ارسال نشود، امکان پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم فراهم می‌شود. با پرداخت این هزینه حدوداً یک هفته زمان لازم است تا روزنامه نوبت دوم چاپ و به آدرس شما ارسال شود. پرداخت هزینه حق‌الثبت اقدامی تکمیلی است که باید در این مرحله انجام شود.

بیشتر بخوانید  مزایای استفاده از بروشور

6. مراجعه به اداره علامت و دریافت سند 10 ساله برند

در آخرین مرحله ثبت برند باید به همراه مدارکی مانند یک نسخه از هر دو روزنامه رسمی نوبت اول و دوم، یک نسخه از اظهارنامه علامت تجاری. و 10 نمونه از برند در ابعاد 6*6 دوباره به اداره مالکیت معنوی بروید و با ارائه رسید، سند برند خود را دریافت نمائید. پس از تأیید کارشناسان و رئیس اداره علائم تجاری و اعلام بلامانع بودن ثبت علامت تجاری مورد تقاضا، برای تشکیل پرونده فیزیکی و پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت اول تنها 30 روز زمان خواهید داشت. اگر این فرصت را از دست بدهید، ثبت برند موردنظر شما کان لم یکن تلقی می شود.

اگر انجام مراحل ثبت برند تجاری شما توسط مؤسسات ثبتی انجام شود، نیازی به مراجعه حضوری شما به اداره مالکیت معنوی نیست. و مواردی مثل مراجعه به این اداره، تشکیل پرونده فیزیکی، پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت اول و دوم، پرداخت هزینه حق‌الثبت، مراجعه مجدد به اداره مالکیت، دریافت سند برند و تحویل آن به شما همگی جزء خدماتی است که باید توسط مؤسسه‌ای که با شما قرارداد بسته است صورت پذیرد.

7. هزینه ثبت برند

با توجه‌ به تعداد طبقه‌ ای که برای ثبت برند خود تعیین می سازید و اینکه تصمیم به ثبت علامت تجاری برای شخص حقیقی و یا حقوقی را دارید، هزینه ثبت برند متغیر و متفاوت می باشد.

8. مدارکی موردنیاز برای ثبت برند

باتوجه‌به اینکه ثبت برند برای شخص حقیقی است، یا حقوقی، و همچنین بسته به اینکه برندی که قصد ثبتش را دارید فارسی است یا لاتین، مدارکی که باید جمع آوری کنید تا حدودی با هم فرق دارد.

بیشتر بخوانید  معیارهای مهم در سوشیال مدیا

الف) مدارک و اطلاعات موردنیاز ثبت برند برای شخص حقیقی:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی شخص یا اشخاص متقاضی
  • کپی کارت بازرگانی و یا کارت عضویت اتاق بازرگانی اگر برند لاتین باشد.
  • کپی مجوز فعالیت
  • آدرس، کد پستی، ایمیل، شماره‌تلفن ثابت و همراه متقاضی

مراحل ثبت برند 2

ب) مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت برند برای شخص حقوقی:

  • کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت
  •  در صورت وجود آخرین روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت، ارائه کپی آن
  • کپی شناسنامه و کارت ملی افرادی که در شرکت حق امضاء دارندکپی مجوز فعالیت
  • کپی کارت بازرگانی و یا کارت عضویت اتاق بازرگانی در صورت لاتین بودن برند
  • آدرس، کد پستی، ایمیل، شماره‌تلفن ثابت و همراه صاحبان امضاء شرکت

9. زمان مورد نیاز برای ثبت

زمانی که اظهارنامه برند و علامت تجاری در سامانه فرستاده می شود. این اظهارنامه در نوبت بررسی کارشناسان و همچنین رئیس اداره علائم تجاری قرار گرفته و در واقع نوبت شما و این موضوع که اظهارنامه علامت تجاری چند نفر قبل از شما در صف انتظار بررسی است، تعیین‌ کننده مدت‌ زمان ثبت نهایی برند می باشد.

10.مدت اعتبار برند ثبت شده

مدت اعتبار برند هایی که ثبت می‌ شوند 10 سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه می باشد. همچنین در پایان این مدت 10 ساله، یک فرصت 6 ماهه برای تمدید برند در نظر گرفته می شود که مالک برند به منظور حفظ آن باید حتماً قبل پایان یافتن این مهلت،آن را تمدید کند و اگر اقدامی صورت نگیرد، هر شخصی که متقاضی این برند باشد، می‌ تواند با طی مراحل بالا، برند را به نام خود به ثبت برساند.

افکار خود را به اشتراک گذارید