بررسی لوگو کوکاکولا

بررسی لوگو کوکاکولا

موارد جالب و خواندنی درباره لوگو مشهور و جهانی کوکاکولا

کوکاکولا یکی از برند های مشهور نوشیدنی در سراسر دنیا می باشد. امروزه کمتر پیش می آید که در فروشگاهی یا رستورانی برند کوکاکولا وجود نداشته باشد. در این مقاله از سایت تبریز لوگو به بررسی لوگو کوکاکولا خواهیم پرداخت که موارد جالبی در آن وجود دارد. با ما تا انتهای مقاله بررسی لوگو کوکاکولا همراه باشید.

در سال ۱۸۸۶در ایالت ویرجیای کشور آمریکا یک قانون برای ننوشیدن مشروبات الکلی تصویب شد. بعد از تولد این قانون، دکتر جان اس پمبرتون که نوشیدنی‌ ها ‎ی الکلی خود را در داروخانه‌ ها ‎می فروخت، تصمیم جدیدی گرفت و آن هم این بود که آن ها را با اسم تجاری جدید و بدون استفاده از الکل عرضه کند. او قصد داشت که اسم این محصول را از مواد اولیه تشکیل دهنده آن برگزیند. یعنی کوکائین که از برگ کوکا گرفته می‌ شد و البته عصاره کافئین دانه کولا بود. بهتر است این مورد را ذکر کنیم که بعد ها کوکائین این نوشابه در سال ۱۹۰۵ از فرمول آن حذف گردید.

بررسی لوگو کوکاکولا

به همین جهت برای اسم شربت تقویت کننده خود، کوکاکولا را که ترکیبی از دو کلمه کوکا و میوه کولا انتخاب نمود. فرانک رابینسون دفتر دار و حسابدار دکتر پمبرتون بعد از مشاهده این نام آن را خلاصه کرده و به کوکاکولا تبدیل کرد و از آنجایی که خط خوبی هم داشت حروف را با پیچ و خم زیبایی تحریر کرد. این حالت نوشتاری به حدی ‎زیبا بود که مورد پسند دکتر پمبرتون واقع گشت و بر روی تمامی محصولات جدید خود اسم کوکاکولا را به همان صورت چاپ نمود. به این ترتیب لوگوی معروف و جهانی کوکاکولا به وجود آمد.

بیشتر بخوانید  اصول طراحی کاتالوگ

حاشیه‌ های برند کوکاکولا

ممکن است شما هم مطالبی که در رابطه با طراحی لوگو شرکت کوکاکولا وجود دارد را شنیده باشید. شایعاتی درباره ضد دینی بودن لوگوی شرکت کوکاکولا که موجب خشم بسیاری از مسلمانان و خریداران این محصول گشت در ادامه به این مطالب که در فضای مجازی پخش شده است، اشاره می ‎کنیم و در پایان مقاله بررسی لوگو کوکاکولا به درستی یا نادرستی این ادعا ها پاسخ می دهیم.

« این آرم بدون این که افراد معمولی به آن دقت کنند یک اهانت به پیامبر (ص) و شهر مکه می ‎باشد. اگر برچسب نوشابه کوکاکولا را از بدنه بطری جدا کرده و به پشت آن نگاه کنید آرم کوکاکولا را به صورت برعکس مشاهده می ‎کنید که از پشت به این صورت خوانده می ‎شود «لا محمد– لا مکه» یعنی محمد و مکه وجود ندارد.

در این لوگو با خط زیبا و حرفه ‎ای از یک طرف برچسب «لامحمد – لامکه» به زبان عربی دیده می ‎شود و از طرف دیگر برچسب کلمه کوکاکولا به زبان انگلیسی و به همان شکل و شمایل صحیح آن قابل مشاهده می ‎باشد.»

اما این که این مباحث چقدر بنیه علمی دارد و آیا این امر صحت داشته و قابل توجیه می ‎باشد نیاز به بررسی بیشتری دارد.

 

بررسی لوگو کوکاکولا

 

پاسخ به ادعای مخالفین آرم شرکت کوکاکولا

  1. وقتی که فردی به نام فرانک رابینسون این لوگو را تایید کرد، در فکر خود افکار اسلام هراسی نداشت. بررسی اندیشه‌ های رابینسون به عنوان طراح لوگوی کوکاکولا را می ‎توان با خلاصه ای از بیوگرافی او مشخص نمود. رابینسون در سال 1845 درشهر آتلانتا در ایالت جورجیا آمریکا چشم به جهان گشود. وی به عنوان یک بازاریاب مشغول به کار شد و بیشتر از آن که در مباحث سیاسی، اجتماعی و مذهبی شرکت کند، در امور اقتصادی فعالیت داشت و پس از آشنایی با دکتر جان پمبرتون به عنوان حسابدار در شرکت وی استخدام و در سال 1886 موفق به طراحی لوگوی کوکاکولا شد. در این دوران ‎روابط مسلمانان و یهودیان همچون روابط الانه نبوده و مشکل اساسی میان این دو دین مشاهده نمی شد. که یک حسابدار در اندیشه طراحی کردن لوگو به منظور تخریب اعتقادات دیگری باشد.
  2. اگر قبول کنیم که برچسب‌ های روی بطری‌ ها‎ی نوشابه کوکاکولا را برعکس کنیم جمله لامحمد ـ لامکه دیده می شود، باید اضافه کنیم که ماروزه بطری‌ های این محصول که در حال بررسی لوگو آن هستیم، فلزی می باشد و لوگوی کوکاکولا که بر روی آن به چاپ می رسد با برعکس شدن، این لوگو از داخل ظرف دیده نمی شود و براستی که اگر هدف این شرکت مقابله با اعتقادات مسلمین است چاره ای برای این مشکل می اندیشیدند. باید لوگو بر روی یک برچسب طراحی می شد به طوری که پیوسته برعکس آن نیز قابل مشاهده باشد.
  3. اگر هم قبول کنبم که این لوگو حرفه ای در هدف مقابله با اسلام طراحی شده است، لوگو در حالت عادی هیچگونه مشکلی ندارد تنها اشکالی که از سوی مخالفین طرح شده برعکس شدن برچسب می ‎باشد که عبارت مذکور بر روی آن مشاهده می ‎شود. بنابراین می ‎توان گفت تنها تعداد اندکی از مصرف کنندگان برچسب را برعکس مشاهده می ‎کنند که آن هم نیاز به دقت نظر زیادی دارد. مگر در مواردی که فرد از قبل نسبت به آن اطلاع داشته باشد.
  4. محصولات این شرکت بدون مشروبات الکلی است. پس برای مسلمانان قابل استفاده می باشد. از این رو باید گفت از آنجا که در نوع محصول هیچگونه ضدیتی با قوانین اسلامی دیده نمی ‎شود. پس کمی غیرمنطقی به نظر می ‎رسد که یک امر اتفاقی را توطئه بدانیم، زیرا یک شرکت به دنبال مشتریان خود در جای تا جای جهان بوده و با توجه به جمعیت یک میلیارد و 500 میلیون نفری مسلمان هیچ گاه به خاطر اهداف مذهبی، خود را از هدف اصلی شرکت یعنی کسب سود محروم نمی سازد.
  5. به دلیل رقابتی بودن بازار های تجاری، احتمال اینکه برخی از رقیبان این شرکت برای کم کردن محبوبیت و اعتبار این شرکت درصدد تخریب آن این کار را انجام دهند، وجود دارد.
بیشتر بخوانید  انتخاب فونت برای لوگوتایپ

افکار خود را به اشتراک گذارید