تقارن در طراحی لوگو

اهمیت تقارن در طراحی لوگو

چرا باید در لوگو تقارن حضور داشته باشد؟

لوگو هر کسب و کار هویت بصری آن مجموعه است و می تواند باعث افزایش هویت و اعتبار یک برند گردد. بنابراین لازم است به گونه‌ای طراحی شود تا احساسات مثبتی را به مخاطبان القا نماید و آن ها را نسبت به ارتباط گیری با برند تشویق کند. طراحی لوگو روش‌ها و سبک‌ های گوناگونی داشته که طراحی لوگو متقارن به عنوان یکی از جذاب‌ ترین روش های طراحی لوگو می باشد. ایجاد تقارن در طراحی لوگو این امکان را به شما می دهد که نوعی تعادل بین اجزای گوناگون لوگو ایجاد سازید و درک و پردازش آن را برای مخاطب آسان‌ تر نمائید. در این مقاله از تبریزلوگو به بررسی موضوع تقارن در طراحی لوگو می پردازیم. با ما همراه باشید.

لوگو های متقارن نوعی نظم و ترتیب خاصی درون خود دارند که اینگونه بسیار سریع‌ تر از دیگر نوع لوگو ها قادر به جلب توجه مخاطبان می باشند و قدرت بسیار بالائی نیز دارند. لوگو های متقارن دارای انواع مختلفی هستند و به دلیل سادگی و عدم پیچیدگی می‌توانند برای طراحی لوگوی هر برند و یا صنعتی مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه این مطلب اصول تقارن در طراحی لوگو را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم و شما را با انواع روش‌های طراحی لوگو متقارن نیز آشنا خواهیم کرد. با آرمکده همراه باشید.

منظور از طراحی لوگو متقارن چیست؟

مفهوم واژه تقارن از بحث های جذاب درس ریاضیات دوران ابتدائی است. تقارن مفهوم قرینه بودن و یا انعکاس نیمه یک شی با نیمه دیگر آن می باشد. یعنی یک نیمه منعکس کننده نیمه دیگریست و کاملا بر یکدیگر منطبق می باشند. تقارن در درس ریاضیات به معنای آن است که اگر یک شکل را به دو قسمت مساوی تقسیم کنیم، هر دو قسمت باید کاملا با یکدیگر هم پوشانی داشته و باهم برابر باشند. اما تقارن در طراحی لوگو تنها به این مفهوم خلاصه نمی‌شود و ممکن است شامل بخشی از لوگو و یا تمام آن باشد.

بیشتر بخوانید  لوگو شرکت

تقارن در طراحی لوگو

لوگوی متقارن یا Symmetrical logo لوگویی است که قسمت چپ و راست آن با هم برابر و یکسان می باشد. لوگو های متقارن به دلیل طراحی ساختار یافته و منظم درون خود، به شخص حس نظم و تعادل را بیننده  و اغلب برای طراحی لوگو شرکت‌های مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوگو برندهای معروفی همچون موتورولا، مک دونالد و فولکس واگن به عنوان نمونه‌های جذاب و معروف طراحی لوگو متقارن شناخته می‌شوند که در سراسر دنیا از شهرت و محبوبیت خاصی برخوردار هستند.

فواید تقارن در طراحی لوگو

شاید بپرسید که فواید تقارن در طراحی لوگو چیست و دلیل اینکه لوگوی خود را به صورت متقارن باید طراحی کنیم چیست؟ بیشتر مخاطبان به صورت ناخودآگاه مجذوب لوگو های متقارن می شوند و به راحتی در حافظه آن ها ثبت می شوند. زیرا ایجاد تقارن در طراحی لوگو نوعی حس توازن و تعادل را به بیننده انتقال می‌دهد. برخی از مهم‌ترین مزایای طراحی لوگو متقارن شامل:

  1. افزایش زیبایی و جذابیت لوگو
  2. جلب اعتماد مخاطب
  3. طراحی ساده تر
  4. نظم و ترتیب بصری لوگو

در ادامه مقاله به بررسی فواید نام برده شده می پردازیم. با ما همراه باشید.

افزایش زیبایی و جذابیت لوگو

افزایش زیبایی و جذابیت لوگو یکی از مهم‌ترین مزایای ایجاد تقارن در طراحی لوگو است؛ زیرا همانطور که اشاره کردیم لوگوهای متقارن، حس تعادل را به بیننده منتقل می‌کنند و ذهن انسان نیز با این مفهوم به خوبی آشنا است. از این رو مخاطبان بسیار سریع قادر به درک و برقراری ارتباط با لوگوهای متقارن هستند و آنها را به عنوان لوگوهایی زیبا و جذاب در ذهن خود ثبت می‌کنند.

بیشتر بخوانید  مراحل ثبت برند

جلب اعتماد مخاطب

جلب اعتماد مخاطبان از دیگر مزایای ایجاد تقارن در طراحی لوگو است که از وجود تعادل و توازن در آن ناشی می‌شود. طراحی لوگو متقارن تاثیرات مثبتی بر ضمیر ناخودآگاه بینندگان دارد و لوگوی موردنظر را در نظر آنان به لوگویی مناسب و منحصر به فرد تبدیل می‌کند. از طرفی دیگر نیز وجود تعادل در لوگوهای متقارن حس آرامش و راحتی را به انسان انتقال می‌دهد و این احساسات نیز به طور طبیعی موجب جلب اعتماد افراد خواهند شد. از آنجایی که طراحی لوگو متقارن حس اعتماد را به بیننده انتقال می‌دهد، برندهای بسیاری در حوزه‌های مختلف همچون سرگرمی، تجارت، اتومبیل سازی و غیره برای طراحی لوگوی خود از این روش استفاده کرده‌اند.

طراحی ساده تر

از دیگر مزایای ایجاد تقارن در لوگو می‌توانیم به طراحی ساده‌تر و راحت‌تر آن اشاره کنیم؛ زیرا در این سبک از طراحی، عناصر کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرند و در واقع طراحی نیمی از لوگو منجر به طراحی کل آن خواهد شد. از این رو با طراحی نیمه‌ای از لوگو و انعکاس آن در نیمه دیگر به راحتی می‌توانید یک لوگوی متقارن جذاب (از نوع لوگوی متقارن انعکاسی) طراحی کنید.

نظم و ترتیب بصری لوگو

ایجاد نظم و ترتیب در لوگو از دیگر مزایای طراحی لوگو متقارن است که موجب جذابیت بیشتر آن خواهد شد. بر اساس نظریه گشتالت، ذهن انسان همواره به دنبال سازماندهی و طبقه بندی اشیا است و تقارن نیز یکی از بهترین روش‌ها جهت سازماندهی اشیا شناخته می‌شود که جذابیت بصری آنها را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. ذهن ما به طور طبیعی به دنبال نظم و ترتیب دادن به عناصر محیط پیرامونمان است؛ زیرا اشکال و تصاویر منظم و مرتب بسیار جذاب‌تر به نظر می‌رسند. بنابراین لوگوهای متقارنی که دارای نظم و ترتیب بصری هستند در نگاه بیننده بسیار جذاب‌تر هستند و در ذهن آنان نیز ماندگار خواهند شد.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگو در ایلام

با توجه به این فواید و توضیحات آن ها ثابت شد که لوگوهای متقارن، قدرت تاثیر گذاری بسیار بالایی بر روی بینندگان دارند و تقارن در طراحی لوگو به راحتی می‌ تواند توجه آنان را جلب نماید. اما کدام سبک از طراحی لوگو متقارن برای طراحی لوگو کسب و کار شما بهتر عمل خواهد کرد؟

انواع لوگوی متقارن

در بخش های قبلی گفته شد که طراحی لوگو متقارن برای بیشتر شغل ها مناسب می باشد و برند های معروف بسیاری در سراسر دنیا، لوگوی خود را با بکار گیری از این تکنیک کاربردی و جذاب طراحی نموده اند. برای به وجود آوردن تقارن در لوگو و خلق یک لوگوی متقارن و متعادل سه روش کلی موجود است که بر اساس سلیقه و ترجیح شخص می‌تواند از آن روش ها برای تولد هویت بصری کسب و کار  استفاده کند. انواع روش‌ های طراحی لوگو متقارن

لوگو متقارن چرخشی (Rotational Symmetry Logos)

معروف‌ترین نمونه‌های آنها شامل:

  1. لوگو والمارت (Walmart)
  2. لوگو تارگت (Target)
  3. لوگو بی پی (BP)
  4. لوگو کرایسلر (Chrysler)

لوگو متقارن انعکاسی (Reflectional Symmetry Logo)

بهترین نمونه‌های لوگو متقارن انعکاسی

  1. لوگو مک دونالد (McDonald’s)
  2. لوگو موتورولا (Motorola)
  3. لوگو ایر بی ‌ان ‌بی (Airbnb)
  4. لوگو ردبول (Redbull)

تقارن در طراحی لوگو

لوگو متقارن انتقالی (Translational Symmetry Logo)

بهترین نمونه‌های طراحی لوگو متقارن به سبک انتقالی شامل:

در میان این سه سبک از ایجاد تقارن در طراحی لوگو که برندهای معروف و مطرح دنیا از آن استفاده کرده‌اند، سبک لوگو متقارن انعکاسی به عنوان رایج‌ترین روش طراحی لوگو متقارن شناخته می‌شود که معنای اصلی تقارن را منعکس می‌کند.

1 نظر

به گفتگو بپوندید و نظر خود را به ما بگویید.

آراویژنپاسخ
7 مرداد 1402 در 1:20 بعد از ظهر

سلام ممنون از مقاله خوبتون
کاش توی یک مقاله لوگوهای معروف رو معرفی کنید

نظری دهید