ویژگی های لوگو المپیک

طراحی لوگو چیز درباره لوگو المپیک

تماس با تبریزلوگو

لوگو المپیک

لوگو المپیک در طول تاریخ به عنوان یکی از مهم‌ ترین و موفق‌ ترین لوگو های جهان نام برده می شود. از ویژگی های لوگو المپیک این است که از پنج حلقه رنگارنگ شکل گرفته است. المپیک هم مثل جام جهانی فوتبال به صورت دوره‌ ای، یعنی هر چهار سال برگزار می‌شود که کشور هایی از سر تا سر دنیا در رشته‌ های ورزشی متفاوت در آن با هم رقابت نمایند. هر دوره از المپیک، یک لوگو و نماد ویژه خود را دارد. که به وسیله کشور میزبان ویژگی های لوگو المپیک آن سال طراحی می گردد. سپس رونمایی می‌ شود. نکته جالبی که درباره لوگوهای طراحی شده برای المپیک وجود دارد این است. که حلقه‌ های معروف المپیک در طراحی لوگو لوگو ها ثابت باقی مانده اند و با عناصر بصری دیگر مخلوط گشته اند.

حلقه‌ های رنگی که از ویژگی های بارز لوگو المپیک هستند، در واقع عضو ثابت و شاخص لوگو ی المپیک در نظر گرفته می‌ شوند. هر یک از آن حلقه ها،یک قاره از دنیا را نمایان می سازد. به خاطر اهمیت شناخت ویژگی های لوگو المپیک -این لوگو مهم- سایت تبریزلوگو در این مقاله به بررسی این لوگو خواهد پرداخت. با ما همراه باشید.

بررسی تاریخچه لوگو المپیک

همانطور که در بخش قبل گفته شد، دوره مدرن المپیک در سال 1896 متولد شد و تا به امروز بیش از 47 دوره مسابقات المپیک در کشور های گوناگون در سرتاسر دنیا و به صورت المپیک تابستانی و زمستانی انجام گرفته است. البته در طول این مدت ها فقط سه دوره از این مسابقات جهانی به دلیل وقوع جنگ جهانی اول و دوم به ترتیب در سال‌های 1916، 1940 و 1944 صورت نگرفت.

لوگو المپیک
لوگو المپیک

در هر دوره از مسابقات المپیک یک نماد بصری خاص نیز برای آن طراحی می‌ شود که به عنوان لوگو المپیک از آن یاد می شود. طراحی لوگو ما پس از شنیدن کلمه لوگو المپیک، حلقه‌ های رنگارنگ آن را در ذهن خودمان تجسم می کنیم. این حلقه‌ ها و رنگ‌ ها که از ویژگی های لوگو المپیک هستند، معنا و مفهوم ویژه ای دارند و در لوگو های طراحی شده برای المپیک هم دیده می شوند.

حلقه های لوگو المپیک

ولی لوگو المپیک چند حلقه دارد و از چه رنگ‌ هایی تشکیل شده است؟ لوگو المپیک پنج حلقه دارد که به هم متصل می باشند. این حلقه ها توسط پیر دو کوبرتن، بنیان گذار المپیک مدرن طراحی شدند و از سال 1915 به عنوان نماد رسمی جام جهانی بکار گرفته شدند. پنج حلقه لوگو المپیک نماد پنج قاره جهان یعنی آسیا، آمریکا، اروپا، آفریفا و اقیانوسیه بوده که به صورت تو در تو طراحی شده اند. پیوستگی این حلقه‌ ها هم مفهوم اتحاد و همبستگی این پنج قاره را به رخ می کشد و به نوعی نمادی از صلح و دوستی هم هست.

بیشتر بخوانید  مراحل ثبت برند

دربارهرنگ‌های لوگو المپیک هم می توان اضافه کرد که هریک از رنگ استفاده شده در این لوگو به قاره خاصی مرتبط است. یعنی برای هر قاره یک رنگ خاص با توجه به ویژگی‌ های شاخص آن در نظر گرفته شده است:

رنگ زرد: رنگ قاره اسیا در لوگو المپیک زرد است. این رنگ با الهام از نژاد زرد رنگ بیشتر از یک و نیم میلیارد نفر جمعیت این قاره برگزیده شده است.

رنگ آبی: قاره اقیانوسیه رنگ آبی،

رنـگ مشکی: قاره آفریقا،

رنگ سبز: قاره اروپا،

رنـگ قرمز: قاره آمریکا.

  نکته جالبی که درباره نوع انتخاب رنگ لوگو المپیک وجود دارد این است که پرچم طراحی لوگو کشور های جهان حداقل یکی از این پنج رنگ را در خود دارد و این موضوع به رعایت عدالت و برابری در برگزاری مسابقات المپیک اشاره می کند.

ششمین رنگ؟!

با کمی دقت در لوگو المپیک درمی‌یابیم که این لوگو از شش رنگ تشکیل شده است؛ یعنی علاوه بر رنگ حلقه‌ ها، رنگ سفید نیز به عنوان رنگ پس زمینه لوگو مورد استفاده قرار گرفته است. رنگ سفید نیز نمادی از صلح، همبستگی و اتحاد است و در پرچم اکثر کشور های دنیا دیده می شود. استفاده از این رنگ به عنوان رنگ پس زمینه لوگو المپیک نوعی دوستی و صمیمیت میان کشور ها ایجاد کرده و به طور غیر مستقیم، بازگو کننده وجود عدالت در برگزاری مسابقات است

بررسی لوگوهای المپیک

تا کنون لوگوهای بسیاری برای مسابقات المپیک طراحی شده و همانطور که اشاره کردیم، نماد اصلی آن یعنی پنج حلقه معروف نیز در تمامی آنها بکار رفته است. برخی از این لوگوها بسیار جذاب و ماندگار و برخی دیگر نیز طراحی ضعیفی داشتند که در زمان خود مورد استقبال قرار نگرفتند. در لوگوهای طراحی شده برای المپیک علاوه بر نماد اصلی آن از برخی نمادهای ملی کشور برگزارکننده همچون پرچم، عناصر مرتبط با منطقه جغرافیایی و فرهنگی آن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به نوعی معرف فرهنگ و تاریخچه آن کشور به دنیا باشند.

بیشتر بخوانید  دلایل اهمیت لوگو برای کسب و کار ها

لوگو المپیک 1984 – 1896

با راه اندازی المپیک مدرن در سال 1896 از لوگوی المپیک با پنج حلقه جذاب آن رونمایی شد. این لوگو تفاوت بسیاری با لوگوهای امروزی المپیک دارد و متناسب با آن سبک همان دوره طراحی شده است. در لوگو المپیک 1896 حلقه‌های المپیک در بالای لوگو و تصویری از شهر آتن پایتخت کشور یونان و مجری برگزاری مسابقات نیز در پایین آن درج شده است. این مدل طراحی لوگو در آن زمان بسیار رایج بود و مورد استقبال نیز قرار گرفت. لوگو المپیک 1900 تابستانی پاریس نیز با همین الگو طراحی شد که در آن تصویر برج ایفل و حلقه‌های معروف المپیک به چشم می‌خورد.

این سبک طراحی لوگو برای المپیک یعنی طراحی به صورت لوگو تصویری تا سال 1960 و برگزاری المپیک در رم ادامه یافت. اما در سال 1964 و برگزای مسابقات المپیک در توکیو به یکباره تغییر پیدا کرد و تحولی چشمگیر در طراحی لوگو المپیک به وجود آمد. اگرچه سبک طراحی این لوگو نیز تفاوت بسیاری با لوگوهای امروزی دارد اما در مقایسه با لوگوهای پیشین، گامی رو به جلو و مثبت در طراحی لوگو محسوب می‌شد. لوگو المپیک توکیو 1964 با استفاده از یک دایره قرمز که برگرفته از نماد اصلی پرچم کشور ژاپن است، طراحی شد و حلقه‌های المپیک نیز در پایین آن قرار داشتند.

در سال 1984 تغییر و تحول مهم دیگری در طراحی لوگو المپیک به وجود آمد و حلقه‌های آن به صورت رنگی در لوگوی المپیک لس آنجلس قرار گرفتند. این لوگو را می‌توان گامی رو به جلو در طراحی لوگو برای المپیک در نظر گرفت زیرا سبک طراحی آن مشابه سبک‌های مدرن و امروزی است و از طرفی دیگر نیز رنگی شدن پنج حلقه المپیک موجب جذابیت بیشتر لوگو و معنادار شدن آنها برای مخاطبان شد.

لوگو المپیک 2020 – 2012

لوگو المپیک 2016 ریو نیز لوگوی جذاب دیگری است که پس از لوگو 2012 لندن طراحی شد و مورد توجه قرار گرفت. طرح کلی این لوگو شبیه به یک جام است که از سه آدمک با رنگ‌های آبی، سبز و نارنجی تشکیل شده و به نوعی نمادی از مردم شاد و پرانرژی برزیل هستند. در پایین این لوگو نیز عبارت Rio 2016 و حلقه‌های المپیک قرار دارند که در کنار یکدیگر لوگویی جذاب و ماندگار را برای مسابقات المپیک 2016 خلق کردند.

بیشتر بخوانید  سوشال مدیا یا شبکه اجتماعی چیست؟

 

لوگو المپیک ریو
لوگو المپیک ریو

 

لوگو المپیک 2020 توکیو نیز آخرین لوگوی طراحی شده برای این رویداد ورزشی بزرگ و مهم است. که توسط یک طراح گرافیک ژاپنی به نام کنجیرو سانو (kenjiro sano) طراحی شد. لوگوالمپیک 2020 با الهام از الگویی باستانی خلق شده که شامل یک دایره توخالی آبی رنگ و شطرنجی است. البته در دل این دایره می‌توانیم اشکال هندسی دیگری همچون مستطیل و مربع را نیز پیدا کنیم. که به صورت هماهنگ و با نظم خاصی در لوگو قرار گرفته‌اند.

معنی لوگو المپیک توکیو و لوگو پارالمپیک آن «تنوع» و ‌«گوناگونی» است. که نشانگر فرهنگ‌های مختلف و سبک‌های متفاوت اندیشه کشورها است. و نوعی همبستگی را نیز نشان می‌دهد و بیان دارد که طراحی لوگو مردم دنیا بدون در نظر گرفتن توانایی‌های فردی با یکدیگر برابر هستند. لوگو پارالمپیک 2020 نیز تقریبا شبیه به لوگو المپیک 2020 است اما دایره توخالی آن در قسمت بالایی لوگو قرار دارد. جالب است بدانید که این دو لوگو از تعداد اشکال هندسی یکسانی طراحی شده‌اند و تنها در شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند.

بازی‌های المپیک 2020 قرار بود. که در تاریخ 24 جولای تا 9 آگوست 2020 (3 الی 19 مرداد 1399) و بازی‌ ها پارالمپیک نیز در تاریخ 25 آگوست تا 6 سپتامبر 2020 (20 مرداد تا 16 شهریور) در توکیو برگزار شوند. اما به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر دنیا با یک سال تاخیر یعنی در سال 2021 برگزار شدند.

جمع بندی

ما در این مطلب مطالب مورد نیاز درباره لوگو المپیک و ویژگی های لوگو المپیک را مورد بیان نمودیم. همچنین به تاریخچه لوگو المپیک و مفهوم حلقه‌ های معروف آن و البته دلیل رنگ هر حلقه را مطرح نمودیم. المپیک مدرن برای اولین بار در سال 1915 و پس از آغاز دوباره المپیک یعنی  توسط پیر دو کوبرتن طراحی شدند. این حلقه‌ ها در طراحی لوگو لوگو های طراحی شده برای المپیک. در کنار نماد اصلی لوگو دیده می شوند و به عنوان یک نماد شاخص و مهم در سراسر دنیا شناخته می‌ شوند.

2 نظر

به گفتگو بپوندید و نظر خود را به ما بگویید.

whoiscallپاسخ
21 شهریور 1402 در 3:06 بعد از ظهر

Thanks!

HONARMANDپاسخ
30 شهریور 1402 در 4:15 بعد از ظهر
– در پاسخ به: whoiscall

you’re welcome

نظری دهید