تفاوت برند و لوگو

تفاوت برند و لوگو

آیا دو کلمه برند و لوگو هم معنی هستند؟

در دنیای امروزی هر کسی برای بالا بردن و بهبود دادن به کسب و کار خود دست به ایجاد یک نام خاص برای خود و همچنین به شهرت رساندن آن می کنند. به همین دلیل کلمات برند و لوگو این روز ها خیلی ترند شده است و به عبارت دیگر بر سر زبان هاست. به همین منظور در این مقاله به تفاوت برند و لوگو می پردازیم تا مفهوم این دو کلمه پر تکرار بیشتر مشخص گردد.

برند

انجمن بازاریابی آمریکا (American Marketing Association) برند را اینگونه تعریف می کنند که یک نام تجاری (اصطلاح حقوقی بکار رفته برای Brand) یک نام ، اصطلاح ، علامت ، نشان یا طرح یا ترکیبی از این هاست که برای شناسایی کالا ها یا خدمات فروشنده یا گروهی از فروشندگان و متمایز کردن این کالاها یا خدمات رقبا به کار می رود .
برند می تواند نماد و نشان موارد پیچیده تری هم باشد مانند: فرهنگ استفاده از محصول، ماهیت و هویت محصول، شخصیت افراد استفاده کننده از محصول و … . در کشورمان و در زبان فارسی واژه برند معمولا برای کالا و محصولی با ارزش اجتماعی بالا استفاده می شود.

تفاوت برند و لوگو

هنگام توضیح درباره تفاوت برند و لوگو می توان برند را همان لوگو در نظر گرفت و بگوییم که تفاوت برند و لوگو زیاد نیست. لوگو تنها نشانی از سازمان ها می باشد. در حالی که برند ماندگاری نام ما در ذهن و روح مشتری ست و مطابق با نظر کاتلر “تنها زمانی می توانیم بگوییم برند موفقی هستیم که در روح و قلب مشتری نفوذ کنیم و مشتری در هنگام مواجه با چندین نام نیازی به تکاپو در ذهن خود نداشته باشد و بی نیاز از تفکر محصول ما را انتخاب نماید.”
طبق پژوهشی که از مغز های در گیر شده با چند برند مختلف انجام گرفته شده است، مشخص شد که ذهن در مواجهه با نام ها و برند های نا آشنا به تکاپو افتاده و این حالت در هنگامی که مغز ما از فعالیت های فکری روزانه خسته است اجازه نمی دهد تا نامهای جدید در ذهن شکل گیرند ولی در حالتی که نام برند آشنا بوده ذهن آرام بوده و به راحتی انتخاب خود را انجام خواهد داد.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگو حرفه ای با فتوشاپ

مدیرت-برند1

امتیاز مصرف کننده

امتیاز مصرف کننده یعنی مشتریان نسبت به اسامی وفادار باشند. بسیاری از مشتریان حتی در صورتی که کالای مشابه دیگری اما با قیمت کمتر در بازار عرضه شود. با این حال منقاضی همین برند ها م مانند و کالا های جایگزین را قبول نمی کنند. به عبارتی دیگر شرکت های و سازمان هایی که از امتیاز مصرف کننده مطلوب تری برخوردار هستند. در عمل در مقابل راهبرد ها و ساز و کارهای پیش گرفته شده توسط رقبایشان بیمه هستند و آسیب جدی از آن ها نخواهند دید.(کاتلر)

برند مفهوم تازه ایست؟

واژه برند و برند سازی درست است که واژه ای نسبتا جدید برای ما ایرانیان است اما مفهوم برند از زمان های گذشته در زندگی طراحی لوگو انسانها وجود داشته است.
هزاران سال پیش وایکینگ ها بر روی کشتی هایی که می ساختند نام خود را درج می کردند. البته در زمان های بسیار دورتر نیز این نامگذاری بارای علامت گذاری احشام و چهار پایانی که انسان ها نگهداری می کردند کاربرد داشته است. انسان ها طرح هایی را بروی پوست حیوانات داغ می کردند و آنها را علامت گذاری می کردند.
امروزه این تمایزات در زندگی ما نقش اساسی ایفا می کند برای مثال کسانی که یک بطری ادکلن به خصوص را خریداری خواهد نمود که یک علامت تجاری خاص دارد. اگر همان بطری را بدون آن نام خاص در اختیارشان قرار دهید به احتمال فراوان آن را کالایی با کیفیت پایین تری می بینند.

آیا برند یک تلقین است؟

برند تلقین به مشتری نیست بلکه این کلمه باعث فرایندی می شود تا پردازش ذهن به سمتی که نیاز به تکاپو و تلاش برای انتخاب نداشته باشد، برود.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگو صنعتی

از دیدگاه کاتلر معنای بازاریابی در اقتصاد امروزه تنها فروش بیشتر و ترغیب افراد به وسیله ی بسته بندی زیبا تر و جملات زیبا تر نیست بلکه نیازمند این هستیم تا ذهن و روح مشتری را بدست آورده و او را به محصول خود وفادار سازیم.

برند سازی

زمانی که یک محصول جدید با نام جدید وارد بازار می گردد، برند های با سابقه و شناخته شده در بازار رویکرد های کاملا متفاوتی از خود نشان می دهند. ویژگی ها و خصوصیات یک برند یا نام تجاری باعث آن می شود که مصرف کنندگان نام های قدیمی و معتبر را به یک محصول جدید و حتی با کیفیت بالاتر ترجیح دهند.
تمامی نام های جدید که می خواهند تبدیل به برند شوند در یک خصوصیت مشترک می باشند و آن قرار گیری در معرض شکست است. بر اساس نتیجه ای که از تحقیقات انجام شده بدست آمده،نرخ شکست نام های تازه وارد به بازار بیش از 50 درصد است. پس توجه به این نکته واجب است که برای ورود به یک رقابت با بقیه برند های موجود، نیازمند یک راهکار مناسب برای عدم مواجهه با شکست می باشد.

تفاوت برند و لوگو 3

چگونه با شکست مواجه نشویم؟

بسیاری از کارشناسان در زمینه برند سازی معتقدند که یکی از اولین گام ها در ابتدای سازمان دهی یک شرکت این است. که یک برنامه جامع جهت برند سازی خود تعریف نماییم. تمام جوانب و شرایط احتمالی که ممکن است به وجود آیند. را در نظر گرفته و راهکارهای مواجهه با هر کدام را بررسی کنیم به طور کلی می توان گفت که برای تبدیل شدن به یک برند. نمی توان منتظر اقدامات دیگر شرکت های رقیب ماند. و به صورت انفعالی عمل کرد، بلکه باید ابتکار عمل داشته باشیم.

بیشتر بخوانید  لوگو وایو شرکت سونی

منظور از ابتکار عمل این است که باید به گونه ای فکر کنیم که بدانیم. در شرایط رخ داده چگونه در مسیر اهداف از پیش تعیین شده منحرف نگردیم.

به مشتریان،قول دهیم…!

در هنگام ورود به یک بازار اولین گام، دادن قولی متمایز از دیگران به مشتریان است. ذهن مشتریان روزمره با عوامل گوناگونی درگیر است. به همین علت مشتریان در بسیاری از مواقع به نام هایی که آن ها را می شناسند. و در گذشته از آن ها تهیه نموده اند روی می آورند. از این جهت بسیار  می توان با دادن قولی متمایز از دیگران آن ها را به سمت کالا و محصول تولیدی جدید خود کشانده. و خود را در معرض محک خوردن توسط این مشتریان قرار دهیم.

افکار خود را به اشتراک گذارید