طراحی-لوگوی-پزشکی 1

طراحی لوگوی پزشکی

جهت مشاوره تماس بگیرید

اصول طراحی لوگوی پزشکی

طراحی لوگوی پزشکی، قابل استفاده در تمام زمینه‌ های خدمات پزشکی می باشد و حیطه کاری آن می تواند شامل موارد زیادی از جمله پزشکان، پرستاران، بیمارستان ها، داروخانه و فروشگاه های تجهیزات پزشکی باشد.زیرا طراحی لوگو ی این موارد نیازمند داشتن لوگوی خصوصی و منحصر به فرد می باشند.

خدمات پزشکی اهمیت زیادی برای جامعه دارند و این اهمیت به قدری است که باعث گردیده این نوع خدمات را در رأس حرفه‌ ای ترین و حساس‌ ترین شغل‌ ها قرار گیرند. با در نظر داشتن ارتباط خدمات پزشکی با سلامت افراد جامعه، القای حس اعتماد و تجربه به مخاطبان، امری بسیار دشوار می باشد.

یک پزشک متخصص برای معرفی خود و نشان دادن مهارت و دانش ویژه‌ ای که دارد، باید به شیوه ای عمل نماید که بیماران با اطمینان، مجرب بودن وی را در حرفه اش پذیرفته و به او اعتماد نمایند. یکی از روش‌ هایی که به پزشکان در القای این امر کمک می نماید، انتخاب و طراحی لوگوی پزشکی می باشد.

طراحی لوگوی پزشکی با رعایت تفاوت‌ ها

برای طراحی لوگوی پزشکی، مواردی وجود دارد که باید رعایت شود. حیطۀ علم پزشکی با یک‌ سری اطلاعات و نشانه‌ هایی همراه می باشد که به این خدمات اختصاص یافته و نشان دهنده نوع خدماتی است که ارائه می شود. با این وجود در خود حیطۀ پزشکی هم شاخه‌ های زیادی به عنوان زیر مجموعه مشغول خدمت رسانی می باشند. در طراحی لوگو پزشکی این تفاوت ها باید لحاظ گردد. بسته به اینکه لوگو برای یک پزشک طراحی می‌ شود یا طراحی برای یک کلینیک تخصصی می باشد، نوع کار و شیوه طراحی متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید  فضای منفی در طراحی لوگو

به طور کلی پی زمینه هر لوگو و طرح اولیه متشکل از اشکال، تصاویر و یا نوشتاری می باشد که با رنگ‌ های خاص ارائه می‌ گردد و پایۀ اصلی طراحی لوگو همین موارد می باشند، اما اینکه چگونه و با چه کیفیت و هدفی طراحی گردد، نکتۀ قابل توجهی می باشد که لزوم مراجعه به افراد متخصص را ایجاب می نمایند.

طراحی لوگوی پزشکی 2

ظرافت در طراحی لوگوی پزشکی

به طور خلاصه اگر طراحی لوگوی پزشکی، برای پزشکان انجام گیرد، بسته به سفارش متقاضی، می‌ تواند در برگیرندۀ اشکالی باشد که متناسب با تخصص ایشان می باشد. استفاده از تجهیزات و المان‌ های پزشکی، مثل گوشی طبی، میکروسکوپ، لوازم جراحی و … از این دسته المان های مهم و کاربردی در طراحی لوگو می باشد.

امکان دارد یک پزشک خواستار اشکالی باشد که به طور ویژه معرف تخصص وی باشد، به عنوان نمونه یک جراح قلب و عروق، قطعا تمایل دارد در طراحی لوگوی شخصی‌ اش از شکل صنوبری قلب یا اشکال مشابه استفاده نماید. تمام این ظرایف در طراحی لوگوی پزشکی در نظر گرفته می شود.

رنگ و کاربرد آن در لوگوی پزشکی

یکی از مسائل حساس در طراحی لوگوی پزشکی، دقت در انتخاب رنگ در لوگوی پزشکی است. مهم ترین عاملی که بیمار برای انتخاب و مراجعه به پزشکان نیازمند آن است، ایجاد حس اعتماد می باشد. انتخاب رنگ در طراحی لوگوی پزشکی، از این جهت امری است که مهارت ویژه‌ ای را می‌ طلبد.

برای مثال  لباس پزشکان در اتاق عمل به رنگ سبز می باشد و به طور حتم طراحی لوگو ما می دانیم که این رنگ در خاطر بیماری که از درد رنج می کشد، نقش آرامش بخشی ایفا می‌ نماید. همین امر موجب می‌ گردد تا در طراحی لوگوی پزشکی، از رنگ‌ هایی استفاده شود که به بیماران حس آرامش، امنیت و اعتماد را تلقین نماید. در واقع لوگوی پزشکی به نوعی تضمین کننده اعتبار پزشک می باشد.

بیشتر بخوانید  مراحل ثبت برند

طراحی لوگوی پزشکی 1

نمادهای رایج در لوگوهای پزشکی و مراکز درمانی

آیتم های مرتبط با طراحی لوگوی پزشـکی زیاد است. از جمله توجه به نوع لوگو که می تواند در قالب فانتزی، کلاسیک و نئوکلاسیک طراحی گردد. هم چنین نوع رنگ بندی و استفاده از المان های مرتبط با تخصص نیز در زمینه طراحی لوگوی پزشکی اهمیت ویژه ای دارد، از آنجائیکه هر تخصص پزشکی مرتبط با قسمتی از بدن می باشد، استفاده یکی از المان های مشابه با اعضاء بدن می تواند جذابیت ویژه ای را در طراحی لـوگوی پزشکی ایجاد نماید.

به عنوان مثال در طراحی لوگوی پزشکی برای یک دندانپزشک، المان دندان اندیس ویژه در این تخصص می باشد. حال برای قسمت های مختلف مثل دندانپزشک کودکان، ایمپلنت، دندانپزشکی زیبایی، و … می توان تغییراتی را متناسب با این فعالیت ها ایجاد کرد. در مثال دیگر، تخصص قلب است که اندیس و شکل قلب در سینه یک انسان و رنگ قرمز آن و تپندگی آن، همچنین نبض زندگی و جریان مویرگ ها و رگ ها در قلب می تواند المان های مورد توجه در این زمینه باشد که در طراحـی لوگوی پزشکی در حوزه قلب و عروق می تواند مورد توجه قرار گیرد.

طراحی لوگوی پزشکی به دلیل اینکه هر تخصص با بخشی از بدن انسان ارتباط دارد و هر عضو از بدن انسان نیز فلسفه وجودی خود را دارا است ،بسیار جذاب و جالب می باشد و بی نهایت طرح و مدل می توان طراحی کرد. در ادامه به بررسی تعدادی از لوگوهای طراحی شده ویژه تخصص های مختلف که در بخش گرافیک گروه لارن مارکتینگ طراحی و اجرا شده است می پردازیم.

بیشتر بخوانید  فرآیند طراحی لوگو در ایلام

استفاده از نمادهای پزشکی و سلامتی

نماد ها یکی از تعیین کننده ترین عوامل در ایجاد انگیزه در افراد است. لوگوهای نمادین در پزشکی بسیار پر کاربرد می باشند. شما نیز می توانید نماد ها و آیکون های مرتبط با شاخه ی پزشکی خود در طراحی لوگو بگنجانید. این عناصر می تواند به شما کمک کند تا از رقبای خود متمایز شوید و در ذهن بیماران بمانید.

لوگوتایپ در لوگو پزشکی

تایپوگرافی در طراحی لوگوهای پزشکی، کلینیک و بیمارستان ها بسیار پر کاربرد و  مهم می باشند. تایپوگرافی که برای لوگو خود استفاده می نمایید باید منحصر به فرد و حرفه ای باشد، اما بیش از طراحی لوگو جذابیت ظاهری آن نیز بسیار مهم می باشد. این جذابیت شامل فونت (سبک قلم) و رنگ قلم نیز می باشد

هنگام انتخاب قلم برای لوگو پزشکی خود، باید مطمئن شوید که تمام جنبه های تجارت پزشکی شما را در بر می گیرد. باید تمیز، حرفه ای و معتبر به نظر بیاید. درست مانند نوع لباسی که می پوشید، حروف نشان دهنده شخصیت و هدف برند شما است. شما ابدا نباید سراغ فونت های اسکریپت، پر زرق و برق، اغراق آمیز و ایتالیک (کج شده) بروید. رعایت سادگی را در فونت بسیار حائز اهمیت می باشد که  معمولاً فونت sans-serif بهترین انتخاب می تواند باشد.

3 نظر

به گفتگو بپوندید و نظر خود را به ما بگویید.

بنرسازپاسخ
10 آبان 1401 در 5:15 بعد از ظهر

سلام ممنون از مطالب ارزشمند و مفیدتون.عالی بود

آراویژنپاسخ
10 آبان 1401 در 5:32 بعد از ظهر

سلام مطال خیلی جالب و کاربردی بود ممنون از سایت تبریزلوگو

HONARMANDپاسخ
28 بهمن 1401 در 11:20 قبل از ظهر
– در پاسخ به: آراویژن

سلام، ممنون از لطف شما..

نظری دهید