آرکتایپ برند یا شخصیت برند چیست؟

آرکتایپ برند یا شخصیت برند چیست؟

مفهوم آرکتایپ (کهن الگو) چیست؟

با افزایش اهمیت برندینگ و لزوم آن برای کسب و کارها، مفاهیم زیادی به این بخش وارد شده است که یکی از مهم ترین آن ها، آرکتایپ برند تا شخصیت برند است.

این الگو برای ما به سرعت قابل تشخیص است و می‌توانیم از این شخصیت‌ها برای خودمان نماد قهرمان درست کنیم. چرا؟ چون شجاعت یک تمایل ذاتی در وجود بشر بوده و در ناخودآگاه او وجود دارد.

کلیدواژه‌‌ای که برای تعریف کهن الگو وجود دارد همین است؛ تمایل ذاتی یا ناخودآگاه. کهن الگو مفهومی‌ست که توسط کارل یونگ، روان‌شناس مطرح سوئیسی، مطرح شد و تاثیر به‌سزایی در علم روان‌شناسی گذاشت.

درواقع انسان از آغاز تمدن یا حتی قبل از آن، 4 نیاز ابتدایی داشته که نتیجه تکامل بیولوژیکی، جغرافیایی و اجتماعی اوست: معنویت (spirituality)، میراث (legacy)، ارتباط (connection) و ساختار (structure). این 4 نیاز منجر به 12 ویژگی متمایز می‌شوند که هر کدام منحصر به یک کهن الگوست:

  1. قانون شکن / میل به آزادی
  2. جادوگر / میل به قدرت
  3. قهرمان / میل به سلطه
  4. عاشق / میل به صمیمیت
  5. دلقک / میل به لذت و خوشی
  6. طراحی لوگو پسند / میل به متعلق بودن
  7. مراقب / میل به ارائه خدمات
  8. حاکم / میل به کنترل کردن
  9. خلاق / میل به نوآوری و خلاقیت
  10. معصوم / میل به ایمن موندن
  11. حکیم / میل به درک کردن و فهمیدن
  12. کاوشگر / میل به آزاد بودن و آزادی

    brand-archetype
    آرکتایپ برند

هر یک از این کهن الگوها، بیانگر تمایل، احساسات یا ارزش‌های خاص یک شخص است.

شناخت کهن الگوهای برند چه تاثیری در برندینگ دارد؟

شناخت این کهن الگوها تنها در داستان نویسی یا فیلم‌سازی کاربرد ندارد، بلکه در تجارت و برندینگ هم به کمک برندها می‌آید.

طراحی شخصیت برند بر مبنای آرکتایپ‌ها، از مهم‌ترین اقدامات بازاریابی‌ست که مطرح‌ترین برندهای جهان انجام می‌دهند. آن‌ها با در نظر گرفتن یک آرکتایپ برند غالب، شخصیتی انسانی به برند خود می‌بخشند که به راحتی برای مخاطبان خود قابل تشخیص است.

این برندها با دست گذاشتن روی ناخودآگاه بازار هدف خود و انعکاس اهداف و امیدهای مخاطبان هر آرکتایپ، پیوندی قوی با احساسات مشتریان برقرار می‌کنند و در وفادار کردن آن‌ها نقش به‌سزایی دارند.

برای مثال، مارکی مانند نایک نمونه‌ای از کهن الگوی قهرمان است. این مارک به ما القا می‌کند که به قوی‌ترین و شجاع‌ترین نسخه خود تبدیل شده‌ایم.

قهرمان، یکی از 12 کهن الگویی هست که وجود دارد و در ادامه تمام موارد دیگر را نیز بررسی می‌کنیم.

چرا آرکتایپ یا کهن الگوها برای برندینگ مهم است؟

1) آرکتایپ‌ها باعث تمایز برند شما می‌شوند.

اگر می‌خواهید وارد یک بازار پررقابت شوید، شاید کیفیت یا قیمت به تنهایی نتواند به تمایز برند شما کمک کند. اینجاست که یک آرکتایپ برند قوی می‌تواند راه‌ حل باشد.

2) ذهن مخاطبان خود را هک کنید

از آنجا که آرکتایپ‌ها در ناخودآگاه ما وجود دارد، با دیدن آن‌ها سریع درکشان می‌کنیم و با آن داستان، فیلم یا برندی که این آرکتایپ برند را برای ما تداعی می‌کند ارتباط برقرار می‌کنیم.

اگر مشتریان بتوانند این ارتباط عمیق را برند شما برقرار کنند، می‌توانید به وفادار شدن آن‌ها امید داشته باشید.

۱۲ آرکی تایپ یا کهن الگوی تعریف شده :

به طور کلی ۱۲ کهن الگو یا Archetypes داریم. این الگو ها چهارچوب هایی برای ما درست کردن که با توجه به اون ها در ما احساسات مختلفی به وجود میارن. جالبه نه؟ در ادامه جالب تر هم میشه. این ۱۲ کهن الگو رو باهم مرور می کنیم :

آرکتایپ قانون شکن یا یاغی ( Rebel ):

این نوع کهن الگو دوس داره متفاوت از دیگران عمل کنه، این نوع آرکتایپ برند میتونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشه، اگه آرکتایپ معصوم رو به لذت بردن از زنگ تفریح مدرسه تشبیه کنیم، میتونیم بگیم آرکتایپ یاغی میشه فرار کردن از مدرسه، آرمانش حذف ناکارآمدهاست و لحنش اصلح و تغییرِ . از بین برندهایی که آرکتایپ یاغی رو دارن میشه به برند Apple اشاره کرد.

آرکتایپ جادوگر یا شعبده باز ( Magician ):

آرکتایپ شعبده باز با صفات تاثیرگذار، کاریزماتیک و باهوش همراهه که در حقیقت رویاهارو به واقعیت تبدیل میکنه، آرمانش قدرته و لحنش اطمینان بخشِ از برندهایی که این نوع کهن الگو رو دارن میشه به برند Xbox اشاره کرد.

آرکتایپ قهرمان ( The Hero ):

این نوع آرکتایپ تمام تلاش خودش رو میکنه تا دنیای بهتری رو بوجود بیاره، آرمانش کمک کردنه و لحنش برابری. نمونه بارز برندی که این نوع آرکتایپ برند رو داره برند نایکیِ.

آرکتایپ عاشق ( The lover ):

آرکتایپ عاشق دوس داره در لحظه های صمیمی زندگی کنارتون باشه آرمانش اشتیاق و صمیمیتِ، لحنش هم خشنودی دیگرانِ . یکی از برندهایی که این نوع آرکتایپ رو داره برند Godiva هستش که از شما دعوت میکنه تا با هدیه دادن شکلات دوستی هاتون رو گرم تر کنید.

آرکتایپ برند یا شخصیت برند
آرکتایپ برند یا شخصیت برند

آرکتایپ دلقک یا سرگرم کننده ( Jester ):

آرکتایپ دلقک با خوشی زندگی میکنه و تلاش میکنه که دنیا رو روشن کنه یه شخصیت عجیب و غریب و ورای هنجارهای احتماعی داره، آرمانش لذت و خوشی و لحنش سرگرم کننده همراه با طنز و جکِ . از برندهای مطرحی که آرکتایپ برند سرگرم کننده دارن میشه به Fanta اشاره کرد.

آرکتایپ طراحی لوگو پسند ( Every Man ):

این آرکتایپ معتقده که طراحی لوگو افراد صرف نظر از نژاد و ملیتی که دارن با اهمیت هستن، آرمانش تعلق داشتن و وابستگیه و لحن دوستانه و صادقانه داره . از برندهایی که آرکتایپ برند طراحی لوگو پسند رو دارن میشه به Ebay اشاره کرد.

آرکتایپ مراقب ( Nurturer ):

این نوع آرکتایپ سرشار از حس همدلی و دلسوزیه و یه برند قابل اعتماد محسوب میشه آرمانش خوش طینتی و لحنش حافظ و همدل هستش. از برندهایی که این نوع آرکتایپ رو دارن میشه به برند Johnson اشاره کرد .

آرکتایپ حاکم ( Ruler ):

طراحی لوگو چیز تحت کنترل آرکتایپ حاکمه و درواقع این کهن الگو نماد انحصار و تجملِ. مشتریایی که از این نوع برندها خرید میکنن به طبقه خاصی از احتماع وارد میشن یه جورایی برندهایی که این نوع آرکتایپ رو دارن برندهای باکیفیت و گرونی هستن. مثل برند مرسدس بنز. آرمانشون خلق پیروزیه و لحنشون رهبری مسئولیت پذیر.

آرکتایپ خالق ( Creator ):

این نوع از آرکتایپ قوه تخیلات خیلی قویه و حس زیبایی شناسی بالایی داره، آرمانش نوآوری و لحنش منحصر بفرد صوتی و تصویریِ . از برندهایی که این نوع آرکتایپ رو دارند میشه به برند , Sony اشاره کرد.

آرکتایپ معصوم ( The Innocent ):

این آرکتایپ مبرا از هرگونه اشتباهی تو گذشته است و همیشه نیمه پر لیوان رو میبینه، آرمانش امنیتِ و لحنش ساده و خوشبینه، از بین برندهایی که آرکتایپ یا کهن الگوی معصوم رو دارن میشه به Coca-Cola اشاره کرد.

آرکتایپ حکیم ( Sage ):

برای این آرکتایپ برند آگاهی کلید موفقیته شاید بخاطر همین بشه گفت که شنونده خوبیه و توانایی اینو داره که بتونه پیچیدگی ها رو برای بقیه قابل فهم کنه. آرمانش عقل و هوشه و لحنش فهموندن . از برندهایی که این نوع آرکتایپ رو دارن میشه به برند Harvard University اشاره کرد.

آرکتایپ کاوشگر ( Explorer ):

میل زیادی برای داشتن تجربه های جدید داره، و ارزش زیادی برای استقلال قائله، آرمانش آزادیِ و لحنش Open mind بودنه . یکی از برندهایی که این نوع آرکتایپ رو داره برند Red Bull هستش.

بیشتر بخوانید  فرآیند طراحی لوگو در کرج

افکار خود را به اشتراک گذارید