تاثیر هویت بصری در برندینگ

جهت مشاوره تماس بگیرید

هویت بصری چیست ؟

یکی از نقش‌ و اهداف اصلی «برند» درواقع  «تأثیر سازمانی» هر شرکتی را هویت آن شرکت بازی می‌ کند. در اکثر موارد، طراحی هویت بر اساس مصالح بصری که درون شرکت، کاربرد داخلی داشته به همراه مجموعه‌ای از قواعد انجام می گیرد. این قواعد که به اصطلاح هویت سازمان را تشکیل می دهند معمولاً مشخص می‌ کنند که هویت شرکت باید چگونه در رسانه‌ های گوناگون دیده شود.

مثلا از راه تعریف پالت رنگ های تأیید شده، فونت ها، لی‌آوت ها، اندازه‌ ها و یا مواردی از این دست. این قواعد پایداری یک سازمان را تضمین می کند .در واقع پایدار ماندن هویت شرکت است که در عوض، برند را به عنوان کلیتی واحد، قابل بازشناسی می‌ کند.
هویت یا «تصویر» شرکت از مواد بصری متعددی ساخته می‌شود از جمله:

  • لوگو (نماد کل هویت و برند)
  • اوراق اداری (سربرگ، کارت ویزیت، پاکت…)
  • ابزار بازاریابی (بروشور، تراکت، کتاب و وبسایت)
  • محصول و بسته‌ بندی (محصول فروشی و بسته‌ بندی هایی که با محصول ارائه می‌شود)
  • طراحی پوشاک (لباسهای واقعی که کارمندان به تن می‌کنند)
  • طراحی تابلوها (برای فضای داخلی و خارجی)
  • پیامها و اقدامها (پیامهایی که از طریق راههای ارتباطی مستقیم یا غیر مستقیم مخابره می‌شوند)
  • سایر انواع ارتباطات (صدا، بو، لمس‌کردنی‌ها و …)
  • هر چیز تصویری که در حکم نماینده‌ی شرکت باشد (مثلاً تقویم، ساعت، قلم و …)

طراحی لوگو‌ ی این چیزها هویت را می‌سازند و باید کلیت برند را پشتیبانی کنند. اما لوگو تمام هویت سازمانی و برند را در یک نشانه‌ی قابل تمیز خلاصه می‌کند. این نشانه، چهرک (آواتار) و سمبل تجارت و در حکم کلیت واحد است.

اهمیت هویت بصری در برندینگ چیست؟

سازمان هاز هویتی که برای خود ترسیم می کنند به عنوان ابزاری قدرتمند استفاده می کنند و همین امر تمایزس بین آنان و رقبای آن حوزه ایجاد می کند تا از مزایای برندینگ در دنیای کسب و کار بهره مند شوند. اگر به اطراف خود نگاهی دقیق‌ تر کنیم، خواهیم دید که تقریبا هیچ کسب و کار بدون نام و نشان نیستند. تمام کسب و کار های دنیا چه باینترنتی و غیر اینترنتی برای خود نام و نشانی انتخاب می نمایند. انتخاب نامی منحصر به فرد و اختصاصی برای یک کسب و کار را می توان اولین قدم برای طراحی یک هویت برند دانست.

هویت بصری

هیچ کدام از ما دوست نداریم از جایی خرید و یا خدماتی دریافت کنیم که نام، نشان و به صورت کلی هویتی مشخص ندارد. قطعا این موضوع برای طراحی لوگو ما در زندگی قابل لمس است. ما دوست داریم تا از معروفترین برندهای دنیا پوشاک تهیه کنیم و یا غذاهای بهترین رستوران های زنجیره ای را برای یکبار هم که شده، امتحان کنیم. برای اینکه بدانید مهمترین مزیت های استفاده از هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ کسب و کار شما دارد، نظرتان را به برخی از مهمترین مزیت های استفاده از آن جلب می کنیم:

  • انتقال صحیح پیام سازمان به کاربران
  • جذب اعتماد کاربران
  • افزایش اعتبار در محیط کسب و کار
  • ایجـاد حس وفاداری و شناخت کاربران به برند
  • بهبود تجربه کاربری (UX)
بیشتر بخوانید  طراحی گرافیک

مهمترین اصل طراحی هویت بصری

برای رسیدن به موفقیت و بهره مندی از مزایای برندینگ قبل از هر چیزی شما باید به خوبی با دغدغه ها و نیازهای مشتریان خود آشنا باشید. یک سازمان در صورتی می تواند از مزایای برند خود به خوبی بهره ببرد که هویت برند خود را متناسب با سلیقه و گروه های مخاطب خود طراحی نماید . پس زمانی که میخواهید به این سوال که مهم ترین اصل در طراحی هویت بصری سازمانی چیست پاسخ دهید جواب این است که آن را باید بر اساس طرز تفکر و نیازهای مخاطب خود طراحی کنید.

مثلا اگر مخاطبان کسب و کار شما جوانان هستند، قطعا باید المان ها و اجزایی را در طراحی هویت بصری خود بکار بگیرید.که توجه آن ها را جلب نماید و به آن ها این حس را منتقل کند .که شما دقیقا با خواسته های آن ها آشنا هستید. حال فرض کنید شما این موضوع را در طراحی هویت بصری سازمان خود رعایت نکنید و از عناصری در طراحی آن  استفاده کنید که بیشتر با سلایق افراد بزرگسال همخوانی دارد. با این کار طبیعتا شما نمی توانید نظر جوانان را به خود جلب کنید.

زیر مجموعه های هویت بصری

  • هویت بصری (اهداف و افق ، رنگ سازمانی و… که همگی میتوانند در طراحی هویت بصری نقش داشته باشند)
  • لوگو (نماد ، تصویر)
  • رنگ بندی
  • برند (زمینه فعالیت ، محصول)

تاثیر هویت بصری در برندینگ

طراحی لوگو در هویت بصری چه تاثیری دارد؟

همانطور که گفته شد طراحی لوگو برای یک کسب و کار یکی از تاثیرگذارترین راه های ثبت تصویر در ذهن مخاطب می باشد . لوگو یا آرم در واقع نمادی منحصر بفرد است که هر کسب و کاری را از سایر رقبایش متمایز می نماید. یک لوگو می تواند یک تصویر، متن و یا ترکیبی از هر دو آن ها باشد. طراحان بر این اعتقادند که هر چه لوگوی یک سازمان ساده تر باشد، به یاد ماندنی‌، قابل تشخیص و طراحی لوگو منظوره خواهد بود. همچنین باید به این نکته توجه داشت که لوگو باید بتواند ارزش ها مختلف یک کسب و کار به نمایش بگذارد.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگو سالن آرایشی

شاید این سوال برای شما پیش آید که زمانی که هر کسب و کاری یک نام بخصوص برای خود انتخاب کرده است، چه نیازی به لوگو دارد؟ پاسخ این سوال بسیار واضح است! زیرا به وسیله نمادها می توانیم تصویری که مدنظر داریم را به راحتی در ذهن کاربران خود حک کنیم. از طرفی دیگر به خاطر سپردن نمادها در ذهن مخاطبان بسیار ساده تر از نام ها است.

برای درک بهتر این موضوع برند اپل (Apple) را در نظر بگیرید. Apple یک کلمه انگلیسی و به معنای سیب درختی است. اما آیا طراحی لوگو افرادی که انگلیسی زبان نیستند، معنای آن را درک می کنند؟ قطعا پاسخ این سوال خیر است. بنابراین این شرکت برای اینکه تصویری واحد از برند خود در ذهن مخاطبانش در سرتاسر جهان ثبت کند، از لوگویی به شکل یک سیب درختی استفاده کرده است، با اینکار هر شخصی با هر زبانی که این لوگو را ببینید، می داند که مربوط به شرکت اپل است.

تاثیر تعیین رنگ های سازمانی در یک هویت بصری چیست؟

شاید در گذشته انتخاب رنگ های سازمانی در برندسازی کسب و کارها اهمیتی نداشت، اما در حال حاضر طراحان و افراد صاحب نظر در این زمینه معتقدند که تاثیر رنگ‌ ها بر بیننده اگر بیشتر از یک لوگوی چشم نواز نباشد، کمتر از آن هم نیز نیست. اگر به بزرگترین برندها و استارتاپ های اطراف خود نگاه کنید، می بینید که یکی از مهمترین عواملی که آن ها را از سایر رقبا ماندگارتر می کند، استفاده از رنگ هایی سازمانی در طراحی ها و تبلیغات خود است.

 

مثلا در فضای ارتباطات زمانی که به رنگ زرد اشاره ای شود، ناخودآگاه ذهن ما به سمت اپراتور ایرانسل جذب می شود. پس با انتخاب و استفاده از یک رنگ سازمانی مناسب، می توانیم ناخودآگاه مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهیم. برای انتخاب یک رنگ سازمانی مناسب، باید از رنگ هایی استفاده کنیم که ارزش ها، شعارها و خدمات ما را به دیگران القا کنند. شاید با خودتان بپرسید که آیا یک رنگ می تواند پیام، شعار و یا خدمات یک سازمان را به دیگران انتقال دهد! در جواب این سوال باید گفت بله.(تاثیر هویت بصری)

بیشتر بخوانید  انتخاب فونت برای لوگوتایپ

زیرا رنگ ها قادرند مفاهیم زیادی را منتقل کنند. مثلا اگر رنگ سفید را به شما نشان دهند، به صورت ناخودآگاه به یاد صلح، امید، آرامش و سایر مفاهیم مرتبط خواهید افتاد. در علم روانشناسی این حقیقت به اثبات رسیده است که هر رنگی می تواند تاثیر به خصوصی در روحیات و احساسات افراد بگذارد. بعضی از رنگ ها قادرند در مخاطبان احساس اطمینان و وفاداری را افزایش دهند و بعضی دیگر می توانند باعث ناامیدی و یا بی تفاوتی آن ها شوند.

طراحی ست اداری، ابزار تبلیغات و بسته بندی ها اختصاصی

انتخاب نام، لوگو و رنگ سازمانی قدم های بزرگ و مهمی در طراحی یک هویت بصری مناسب هستند، اما برای برندسازی به چیزی بیشتر از یک نام و لوگو نیاز داریم. قطعا در دنیای کسب و کار هیچ رقیبی را نخواهید یافت که برای خود نام نشانی نداشته باشد! زیرا حتی اگر بهترین نام، لوگو، رنگ سازمانی را هم که داشته باشید، ولی کسی از آن ها خبر نداشته باشد، هیچ کمکی به شما نخواهند کرد. بنابراین شما نیاز به طراحی ست اداری، اوراق سازمانی، کارت های ویزیت، وب سایت و … خواهید داشت.(تاثیر هویت بصری)

شما باید به هر یک از این موارد به عنوان یک ابزار دیجیتال مارکتینگ نگاه کنید که می توانند برند کسب و کار اینترنتی شما را به دیگران ارائه کنند. استفاده از هر کدام از این موارد برای موقعیت و هدف بخصوصی مناسب است. برخی از مهمترین مواردی که می توانند در ارائه یک برند بسیار کاربردی باشند، عبارتند از :

  • کارت ویزیت
  • سربرگ اوراق سازمانی
  • طراحی سایت
  • شبکه های اجتماعی

نتیجه گیری

در این مطلب دیدید که هویت بصری چیست و چه نقشی در ارائه کسب و کارهای مختلف بازی می کند. اما باید به این نکته توجه کنید که به همان اندازه ای که یک هویت بصری مناسب می تواند کسب و کار شما را رونق بخشد، استفاده از یک هویت بصری غیر اصولی می‌تواند شما را از موفقیت دور کند. بنابراین باید بدانید که برای طراحی هویت بصری و برندسازی باید تحقیقات زیادی در حوزه کسب و کار خود انجام دهید و به بررسی هویت بصری سایر رقبای خود بپردازید و از اطلاعات طراحان و متخصصان در این زمینه بهرمند شوید. به نظر شما بهترین زمان برای طراحی هویت بصری برای یک کسب و کار چه زمانی است؟

افکار خود را به اشتراک گذارید