نقش-لوگو-در-برندینگ-5

نقش لوگو در برندینگ

نقش لوگو در برندینگ

ابتدایی‌تری نقش لوگو در برندینگ، شناساندن است. ترندها و گرایشات به مرور قراموش می شوند ، ابزارهای طراحی و فنی پیشرفته می‌شوند، لوگو ممکن است. حتی در گذر زمان تغییر کند.

اما تا ابد مهم‌ترین هدف لوگو این است که شخص، محصول، کسب‌وکار و خدماتی که برای شناساندن آن‌ها طراحی شده را به یاد مخاطب بیاورد.

باید به آن توجه کنید این است که لوگو، برند نیست و تنها یک بخش از استراتژی کلی برند و نمایشی بصری از آن است. در طراحی لوگو به عناصری چون رنگ، شکل، فونت و غیره توجه می‌شود تا از این طریق پیام برند به مخاطب منتقل گردد.

اگر که فکر کنیم شرکتی بسیار گران، غیر جدی و یا رادیکال است از آن دوری می‌کنیم. به همین ترتیب اگر که لوگو از نظر نوع شرکت، محصول یا خدمات، همان چیزی باشد که ما به دنبالش هستیم

و مایل به ارتباط با آن‌ها باشیم، محصول یا خدماتشان را خریداری می‌کنیم..

پس اگر می‌خواهید مخاطبان درستی را جذب کنید ضروری است که نقش لوگو در برندینگ کار خود را جدی بگیرید.

نقش-لوگو-در-برندی-4

قوانین مهم در برندینگ

جامعه هدف و رقبای خود را بشناسید:

به عنوان یک طراح یا حتی صاحب یک کسب‌وکار، قبل از اینکه روی هر ایده‌ای کار کنید بهتر است  محیطی که لوگو در آن دیده می‌شود را کاملا بشناسید. و بدانید رقبای کسب‌ و کارتان چه کسانی هستند.

و چطور دیده می‌شوند؟به رنگ ها  و نمادی که قبلا توسط آن‌ ها استفاده شده توجه کنید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید لوگویی منحصر بفرد و متمایز از دیگران طراحی کنید؟

لوگو علاوه بر اینکه زیبا به نظر می‌رسد باید به مخاطب کمک کند تا  شما را از سایر کسب‌وکارها تمیز داده و بشناسد. این موضوع خصوصا زمانی که شما رقبای زیادی دارید اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید  معیارهای مهم در سوشیال مدیا

قبل از اینکه بخواهید طرح اولیه ای را برای لوگوی خود انتخاب کنید باید در خصوص اینکه رقبایتان چطور به نظر می‌رسند تحقیق کرده و پس از آن موقعیت خود را تعیین کنید.

البته باید توجه داشته باشید که لوگوی تجاری غیر معمول نیز میتواند برعکس عمل کرده و توجه مشتری های شما را جلب نکند.

 در مورد جزییات برند فکر کنید:

یک لوگوی خوب لوگویی است که خاطره‌انگیز باشد و به مشتری کمک کند تا برند مرتبط با آن را به یاد بیاورد. شکل و رنگ بیشتر در ذهن انسان می‌ماند. تا متن‌. معنای آنچه که اشاره شد این است .

که اگر لوگویی در بازار متمایز و منحصربه‌فرد باشد، برای مشتریان آسان است که شرکت مرتبط با آن را به یاد بیاورند، مجددا از خدمات آن استفاده و آن را به دوستانشان معرفی کنند.

طراحی لوگو بر روی تصمیماتمان موثر است. ما از همان ابتدا در ذهنمان یک کتابخانه‌ی بصری شکل می‌دهیم و فونت‌ها، شکل‌ها و رنگ‌ها را با احساسات و اشیاء خاصی ادغام می‌کنیم.

با نگاه ساده‌ای به یک لوگو، چه آن را دوست داشته باشیم  یا نه ، فورا شروع به قضاوت کرده و آن کسب‌وکار، محصول و خدماتی را طی مسیر مشخصی در ذهنمان متصور می شویم.

سوال بپرسید:

این نشان تجاری انتظارات شرکت را شکل می‌دهد و اگر نتواند آن انتظارات را برآورده کند یا اگر کسب‌وکار، مخاطبین اشتباهی را به خود جذب کند عواقبی همراه خود دارد: هدر رفتن زمان و پول برای افرادی که حتی مشتری‌ تان هم نخواهند شد

و دریافت بازخورد بد از مشتریان ناامید. آنچه که اهمیت دارد، طراحی لوگوی مناسب است.

نقش دیگر لوگو در برندینگ این است که ارتباطی را بین ارزش‌های برند ایجاد کرده و به آن معنا اضافه می‌کند. اگرچه که هدف اصلی و اولیه‌ی لوگو هویت بخشیدن به برند و شناساندن آن است، اما می‌تواند بین پیام‌های مهم یک برند و ارزش‌ هایش نیز ارتباط برقرار کند.

بیشتر بخوانید  شناخت انواع سبک های لوگو

باید دقت داشته باشید که در طراحی لوگو به سادگی آن نیز توجه کنید و این نشان تجاری را تنها به یک ایده‌ی اصلی پیوند بزنید.

آینده نگر باشید:

لوگو، وفاداری مشتری به برندتان را تسهیل می‌ کند. هر از چند گاهی ممکن است که یک شرکت، لوگوی خود را مجددا طراحی کند. مثلا برای اینکه تصویر خود را به‌روز کند یا بازتاب‌دهنده‌ی تغییرات دیگر شرکت باشد.

شاید شما به عنوان یک بازاریاب از این اتفاق استقبال کنید اما یک مشتری از این تغییر بیزار است. مخاطب وقتی به دیدن لوگوی برند مورد علاقه‌اش عادت کرده و به ناگاه این نشان تجاری تغییر یابد، احساس می‌کند .که مورد خیانت واقع شده است.

وفاداری یک برند نکته‌ی بسیار مهمی است که باید آن را در نظر داشته باشید. یک لوگوی قابل تشخیص و آشنا مسیری طولانی را طی کرده تا وفادارای برند را برای مشتریانش ایجاد کند. یک لوگوی خوب همیشگی است. آن باید برای دو دهه آینده تاثیرگذار باشد.

نقش-لوگو-در-برندینگ3

اهمیت برندینگ

دارندگان کسب‌وکارهایی که این موضوع مهم را نمی‌دانند، تصور می‌کنند. که داشتن یک لوگوی خوب به تنهایی و بدون برندینگ برای رسیدن به موفقیت کافی‌ می باشد . مهم است که شرکتی که برای شما لوگو طراحی می‌کند. سه تصور را در ذهن خود دارد :

این دسته از افراد که برندینگ را صرفا در طراحی یک لوگو خلاصه می‌کنند، این تصور را دارند که اگر طراحی خوبی برای لوگو صورت بگیرد به تنهایی می‌تواند مشتری را جذب کند:

  1.  یک مشتری بالقوه، لوگوی برند شما را می‌بیند.
  2.  اگر لوگوی طراحی شده لوگوی خوبی باشد، مشتری واکنشی احساسی و عقلانی نشان می‌دهد، هیجان‌ زده شده. و به سرعت می‌فهمد که شرکت چه می‌فروشد و خدماتش خوب است یا خیر.
  3.  مشتری تصمیم می‌گیرد محصول شرکت را خریداری کرده یا از خدمات آن استفاده کند.
بیشتر بخوانید  طراحی بیلبورد تبلیغاتی

توجه داشته باشید آنچه که در ما احساس خوب، تجربه و آشنایی با یک برند ایجاد می‌کند «برندینگ» است و برای رسیدن به موفقیت مراحل بیشتری طی می‌شود:

  1. یک مشتری بالقوه، لوگوی برند شما را می‌بیند.
  2. اگر لوگوی یک برند برای شما آشنا به نظر برسد، تمامی تجاربی که پیش از این با برند داشته را به خاطر می‌آورید: تبلیغات، تجربه‌ی داشتن. محصولی از  آن برند ، حرف‌های دوستانتان. در خصوص آن برند، بسته بندی آن برند ،معرفی برند توسط افراد معروف و…
  3. خاطرات و تجربیات گذشته، واکنشی احساسی و عقلانی در مخاطب به وجود می‌آورد. آن وقت است که با خودش می‌گوید: «درست است ، من این شرکت و محصولاتش را می‌شناسم! فوق‌العاده‌ست!»
  4.  مشتری تصمیم می‌گیرد که از برند شما خرید کند.

حالا بیایید مراحل اشتباهی را که برخی صاحبان کسب‌وکار در ذهن خود تصور می‌کنند، مرور کنیم:

  1.  یک مشتری بالقوه، طراحی جدید لوگوی آن‌ها را می‌بیند.
  2.  مشتری هیچ خاطره‌ یا تجربه‌ای از آن برند به ذهنش خطور نمی‌کند.
  3.  به این دلیل که هیچ خاطره‌ای از برند ندارد از دیدن لوگو هیجان‌زده نمی‌شود و آن را نمی‌شناسد.
  4.  صاحب کسب‌وکار، طراح لوگوی خود را اخراج می‌کند.

این اتفاق همان چالشی است که طراحان لوگو با برخی از صاحبان کسب‌وکار دارند. ما می‌خواهیم بگوییم که حتی یک لوگوی بی‌نظیر بدون وجود برندگینگ هیچ است. لوگو تنها بخشی از هویت بصری یک برند است. که به برندینگ کسب و کار شما  کمک می‌کند. اما تمام آن نیست.

افکار خود را به اشتراک گذارید