انتخاب فونت برای لوگوتایپ

انتخاب فونت برای لوگوتایپ

انتخاب فونت برای لوگوتایپ

انتخاب فونت برای لوگوتایپ یکی از مهم ترین قسمت های طراحی لوگو به حساب می آید. در گذشته، به دلیل کمبود پیشرفت های دیجیتالی، مردم مجبور بودند متن های خود را به صورت دستی نوشته و به دلیل دست خط های متفاوت آن ها خواندن برای برخی سخت بود، اما امروزه شما می توانید برای هر متنی فونت مورد نظر خود را انتخاب و استفاده نمایید. به دلیل اهمیت انتخاب فونت برای لوگوتایپ در این مقاله از سایت استودیو طراحی هنرمند به بررسی آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

فونت چیست؟

فونت‌ ها، مجموعه‌ ای از کاراکتر های متنی یا علائم نمایشی هستند که هر فرد می‌ تواند از آن ها در سبک و اندازه‌ های مختلف استفاده کند. در هنگام انجام پروژه‌ های مختلف، شما می‌ توانید طبق سلیقه خود، از بین طیف گسترده‌ای از فونت‌ ها و لوگوتایپ‌ ها برای انتخاب فونت برای لوگوتایپ خود تصمیم گیری کنید. به این ترتیب لوگوی خود را زیباتر نمایید.

آیا فونتی که انتخاب می‌ کنید، مناسب لوگوتایپ شماست و انتخاب فونت برای لوگوتایپ را درست انجام داده اید؟ این فونت چه تاثیری روی ذهن مخاطبان به خود می‌گیرد؟ این سوالاتی هستند که صاحبان کسب و کارهای مختلف در هنگام طراحی لوگو می‌ پرسند. لوگوی شما نمایانگر برند شماست. بنابراین در انتخاب فونت برای لوگوتایپ و سایر عوامل آن دقت کنید. یک لوگوی خوب می‌ تواند تاثیر مثبتی روی کسب و کار شما داشته باشد، در حالی که یک فونت نامناسب ممکن است اعتماد مخاطبان را به خطر بیندازد.

انتخاب فونت برای لوگوتایپمهم ترین نکات انتخاب فونت لوگوتایپ

نکته های زیر اصلی ترین نکاتی هستند که شما باید قبل از طراحی لوگوتایپ خود به آن ها توجه نمایید.

فونت شما باید طراحی لوگو کاره باشد

طراحی لوگو با استفاده از فونت‌ هایی که ویژگی طراحی لوگو‌ کاره را دارند، به تمامی مشاغل کمک می‌کند. در اینجا باید به خاطر داشت که ممکن است نیاز شود لوگو را بزرگ یا کوچک کنید و در این حالت، انتخاب یک فونت که بر روی هر سطح، بنر یا تبلیغات جذاب به نظر برسد، نشان دهنده طراحی لوگو‌کاره بودن آن است.

لوگوی رقبای خود را بررسی کنید.

برای انتخاب فونت برای لوگوتایپ، ابتدا لوگو های رقبا را بررسی کنید. در این مرحله هدف شما تقلید نیست، بلکه تجزیه و تحلیل است. منظور از تجزیه و تحلیل، استفاده هوشمندانه از عناصری که آن ها در طراحی لوگو خود استفاده کرده‌اند، است. در این مرحله شما باید فقط از تجربیات موفق آن ها درس بگیرید.

برای طراحی لوگوی خود از فونت ها استفاده کنید

برای طراحی لوگوی خود، از فونت‌ ها استفاده کنید. استفاده از یک فونت، لوگوتایپ قابل تشخیص و به یادماندنی را برای شما ایجاد می‌ کند. با توجه به لوگوی خود، بررسی کنید کدام فونت مناسب کسب و کار شماست. آیا فونت مورد نظرتان تمیز و مرتب است؟ یا آیا آشفته است؟ آیا حس تازگی را به مخاطبان منتقل می‌کند یا به سنت و فرهنگ کشور شما اشاره دارد؟ آیا انتخاب فونت برای لوگوتایپ درست است؟

بیشتر بخوانید  هویت سازمانی چیست؟

صاحبان مشاغل مختلف با طراحی خاص لوگوی خود می‌ توانند مفهوم متفاوتی را به مخاطبان منتقل کنند. به عنوان مثال، لوگوی یک شرکت حقوقی با لوگوی یک فروشگاه لباس عروس قابل مقایسه نیست. بنابراین، در هنگام طراحی لوگوی خود، نوع محصول یا خدماتی که قصد ارائه آن را دارید و همچنین مخاطبان هدف را در نظر بگیرید. سپس ویژگی‌ های اصلی که می‌ خواهید لوگوی شما به مخاطبانتان نشان دهد را برجسته کنید.

استفاده از فونت ها را زیاد نکنید

برای شما، یک فونت یا حداقل دو فونت مناسب، بهترین انتخاب است. استفاده از بیش از این تعداد فونت ممکن است ظاهر لوگوی شما را غیرجذاب کرده و اعتماد مخاطبان را کاهش دهد. شرکت‌ های معروف همواره بر روی یک فونت تمرکز می‌ کنند و از آن برای طراحی لوگو های خود استفاده می‌ کنند. اما کسب و کارهای کوچک‌ تر ممکن است برای لوگوی شرکت و سایر خدمات خود از چندین فونت مختلف استفاده کنند.

از فونت های مد روز استفاده نکنید

همچنین توصیه می‌ شود از فونت‌ هایی که در مد روز قرار دارند استفاده نکنید. زمان به سرعت می‌ گذرد و آنچه که امروز محبوب است. فردا ممکن است به سرعت فراموش شود. برای حفظ پیشرفت شما در روز های آینده، از مدل‌ های ناپایدار امروزی در زمان انتخاب فونت برای لوگوتایپ به شما فریب ندهد. فونتی را انتخاب کنید که با ارزش و ویژگی‌ های شرکت شما همخوانی داشته باشد.

انواع فونت لوگوتایپ برای انتخاب فونت برای لوگوتایپ

انتخاب فونت برای لوگوتایپاصلی ترین فونت لوگو تایپ ها برای انتخاب فونت برای لوگوتایپ شامل موارد زیر می باشد:

فونت سریف ( Serif)

قدیمی ترین نوع فونت، سریف است. این فونت ها از دوران روم به جا مانده اند. اولین دلیلی که رومی ها از این فونت ها استفاده میکردند این بود که این فونت ها انتهای هر حرف خط های افقی کوچکی به وجود می آورند و دلیل دوم تمیز در آمدن انتهای حروف با استفاده از این فونت ها بود. از انواع این فونت ها میتوان به trust sans، olivetta و jeko اشاره کرد.• ویژگی فونت سریف: کلاسیک، لطیف و سنتی

فونت بدون سریف ( Sans serif)

با محبوب تر شدن مینیمالیسم و نیاز افراد به فونت های ساده تر، فونت بدون سریف وارد دنیای گسترده ی فونت ها شد. همانطور که از نام این فونت های مشخص است، سرکِش انتهای حرف ندارند، بنابراین مدرن تر و زیبا تر اند. این فونت ها بسته به پیشرفت دوران های مختلف تغییراتی داشته اند.
این فونت ها برای اولین بار در قرن 19 استفاده شدند و امروزه به دلیل ظاهر براق خود بیشتر برای طراحی وب استفاده میشوند. از انواع این فونت ها میتوان به Franklin Gothic،Calibri ،Myriad Italic اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگو در گیلان

فونت‌ نوشتاری (script)

همانطور که از نام آنها پیداست، گویی آنهارا با دست خط خود نوشته اید. به دلیل طراحی بیش از حد این فونت ها، استفادیشان در وب ها محدود شده است. اغلب از این فونت ها در عبارات یا عناوین بسیار کوتاه استفاده می شود نه متن های اصلی.
از این فونت ها اغلب در رستوران ها، بطری های بزرگ و پاکت محصولات زیبایی و غیره استفاده می شود. از انواع این فونت ها میتوان به Bickhm Script،Edwardian Script،Lavanderia اشاره کرد.

ویژگی فونت نوشتاری برای انتخاب فونت برای لوگوتایپ

ظریف، خلاقانه و شیک

فونت‌ نمایشی (Display)

اخرین فونت لیست ما فونت نمایشی است. فونت های نمایشی اغلب به عنوان فونت های تزئینی نیز شناخته میشوند.
این نوع فونت ها به دلیل متنوع بودن خود به راحتی قابل تشخیص نیستند به همین دلیل در طراحی لوگوها خیلی از آنها استفاده نمی شود. از انواع این فونت ها میتوان به Cooper، Spaceage Round ،Valencia، Giddyup اشاره کرد.

ویژگی فونت نمایشی برای انتخاب فونت برای لوگوتایپ

غیر معمول، خنده دار و طراحی لوگو کاره

چگونه برای کسب و کار خود فونت انتخاب کنیم؟

امروزه برای انتخاب یک انتخاب فونت برای لوگوتایپ باید به موارد متفاوتی که در ادامه آوردیم، توجه کنیم.

فونت مرتبط با کسب و کار شما

انتخاب فونت برای لوگوتایپ باید براساس ویژگی‌ های منحصر به فرد کسب و کار انجام شود. هر کسب و کاری دلایل خاصی برای انتخاب نام تجاری خود دارد و باید به این موارد با دقت توجه شود. نام‌ های کسب و کار در زمینه‌ های مختلف مانند زیبایی و فناوری با یکدیگر تفاوت دارند.

بنابراین، در ابتدا باید تحقیق کنید که کسب و کار های مشابه با شما از چه فونت‌ هایی استفاده می‌ کنند. این به معنای تقلید نبوده و صرفاً یک تجزیه و تحلیل معیاری است. از طریق بررسی خواهید فهمید که کدام فونت مناسب برای لوگوی شماست. همچنین به رنگ‌ ها نیز توجه کنید، زیرا فونت‌ های بزرگ‌ تر نیاز به رنگ‌ های ملایم‌ تر دارند و برعکس.

بیشتر بخوانید  روانشناسی رنگ بنفش در طراحی لوگو

در غیر این صورت، کسب و کار شما کمتر توجه خواهد شد. اهمیت انتخاب فونت برای لوگوتایپ به حدی است که در لیست مهمترین عوامل قرار می‌گیرد.

در مورد تعداد فونت ها در زمان انتخاب انتخاب فونت برای لوگوتایپ تصمیم بگیرید

قانون طلایی این مرحله این است که فونت های مورد نظر شما کمتر از 3 تا باشد. برای طراحی لوگوی خود فونتی را انتخاب کنید که در عین سادگی مفهوم اصلی تری را به لوگوی شما بدهد. در هنگام استفاده از فونت های بیشتر از دوتا باید طبق اهمیت هر فونت لوگوی خود را طراحی کنید.
در اینجا به این نکته باید توجه کنید که فونت اصلی شما در نگاه اول نظر مخاطب را جلب می کند. پس در انتخاب آن کمی بیشتر صبر کنید.

لوگوتایپ برند رولکس
لوگوتایپ برند رولکس

زبان مورد نظر برای انتخاب فونت برای لوگوتایپ

احتمالا هدف شما از برپایی یک کسب و کار این است که افراد مختلفی جذب خدمات شما شوند. بنابراین در هنگام انتخاب فونت برای لوگوتایپ باید به افرادی که ممکن است آن را ببینند توجه کنید. بیشتر افراد انگلیسی را بهتر متوجه می شوند یا برخی با کمک گرفتن از برنامه های ترجمه آنلاین آن را به زبان خود بر می گردانند و این ممکن است برای لوگو هایی که از فونت های سخت تری استفاده کرده اند، دشوار باشد.
بنابراین، در هنگام انتخاب فونت برای لوگوتایپ تمام موارد را در نظر بگیرید.

تفاوت لوگوتایپ و لوگو مارک

لوگو ها به دو دسته تقسیم می‌ شوند:

  • لوگوهای نوشتاری (لوگوتایپ)
  • لوگوهای تصویری (لوگومارک).

لوگوتایپ‌ ها شامل نام کسب و کار یا برند در طراحی لوگو هستند، در حالی که لوگو مارک‌ ها با استفاده از نماد ها، آرم‌ها یا سمبل‌ها خدمات و محصولات کسب و کارهای مختلف را بهتر نمایش می‌دهند. اصولاً لوگو ها نمایانگر نام تجاری هستند. بنابراین، در زمان طراحی لوگو به این دو نوع توجه کنید.

جمع بندی

به انتخاب فونت برای لوگوتایپ همیشه باید اهمیت بدهید. زیرا این بخش مهم ترین جزء هر کسب و کار است. اگر می‌ خواهید فونت انتخابی شما جذب مخاطبان زیادی شود، به انتظارات و احساسات آن ها توجه کنید. بنابراین، در طراحی لوگوی خود می‌ توانید با معیار های آن ها سازگاری داشته باشید.

در ابزار آنلاین ساخت لوگو، لوگونومی، گزینه‌ های متنوعی از فونت‌ های فارسی برای شما فراهم شده است تا بتوانید لوگوتایپ خود را به شکل زیبا ترین ممکن طراحی کنید. حتی اگر تا به حال تجربه طراحی نداشته باشید، می‌ توانید یک بار از این ابزار آنلاین استفاده کنید و طراحی لوگو را امتحان کنید.

افکار خود را به اشتراک گذارید