استفاده از سوشال مدیا

سوشال مدیا یا شبکه اجتماعی چیست؟

سوشال مدیا چیست؟

سوشال مدیا به وبسایت ها و اپلیکشین های طراحی شده ای اطلاق می شود که به افراد این امکان را می دهند تا مطالب خود را سریع، به موقع و به گونه ای موثر به اشتراک بگذارند.

برای درک بهتر کافیست نگاهی به مشاغل مختلف که در رسانه های اجتماعی معروف از جمله فیس بوک اینستاگرام ، توئیتر ، لینکدین ، یوتیوب و … که هر کدام به شکل های مختلف فعال هستند بیندازیم . این رسانه ها تا حد بسیاری قدرتمند و پررنگ در اقتصاد و زندگی ما ظاهر شده اند و کسب و کارهای مختلف برای ایجاد ارتباط موثر با مخاطبان خود، از آنها به عنوان قسمتی از استراتژی بازاریابی شان استفاده کرده و با تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از این ارتباطات، روند شغلی خود را بهبود می بخشند.

سوشیال مدیا که در فارسی «شبکه های اجتماعی» نیز ترجمه می شود ، تکنولوژی بر پایه ی کامپیوتر است که به اشتراک گذاری ایده ها، افکار و اطالاعات در قالب تصویر، متن یا صوت روی پلتفرم های مجازی را برای عموم افراد ممکن کرده است.

در واقع اصلی ترین ابزاری که باید برای استفاده از شبکه های اجتماعی در اختیار داشته باشید اینترنت می باشد هرچه سرعت اینترنت شما بیشتر باشد طبیعتا تجربه استفاده بهتری از شبکه‌ های اجتماعی خواهید داشت اما نمیتوان گفت که اینترنت تنها ابزار مورد نیاز است .

چرا که شما برای استفاده از شبکه‌ های اجتماعی به یک دستگاه که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد نیز نیاز دارید، اما اینکه دستگاه شما چه ویژگی های دیگری باید داشته باشد بستگی به شبکه ی اجتماعی ای دارد که شما می خواهید از آن استفاده کنید. معمول ترین، بهترین و کاربردی ترین دستگاه ها برای استفاده از شبکه‌ های اجتماعی گوشی‌ های هوشمند هستند.

 

سوشال مدیا مارکتینگ

هدف از ایجاد سوشال مدیا

هدف اصلی از ایجاد شبکه های اجتماعی  افزایش برندینگ و بازدید به شیوه ای آسان و با تبلیغات کم هزینه تر و بدست آوردن نتایج مطلوب تر برای تمامی افراد است. اما سوشال مدیا نیز مانند تمامی تکنولوژی های ایجاد شده مزایا و معایب خود را دارد، بنابرین بسیار مهم است که با نحوه ی استفاده ی درست از شبکه های اجتماعی را بدانیم. علاوه بر این در این شبکه ها افراد با هر سن، نام، جنسیت و شرایطی میتوانند فعالیت کنند، یعنی فرقی ندارد که هویت پشت هر صفحه ی اجتماعی واقعا چه کسی است. اما با این حال هنگامی که شما میخواهید در این شبکه ها ثبت نام کنید اطلاعاتی را در اختیار این پلتفرم ها میگذارید که به طور مستقیم روی مارکتینگ، سرمایه گذاری ها و به روز رسانی هایی که در این نرم افزار ها انجام میشود موثر می باشد.

بیشتر بخوانید  فرآیند طراحی لوگو در همدان

انواع برنامه های سوشال مدیا

به طور کلی شبکه های اجتماعی به چهار دسته تقسیم می شوند :

سوشیال نتورکینگ: برنامه هایی چون فیسبوک، لینکدین و گوگل پلاس از این دسته می باشند.

میکروبلاگینگ: برنامه هایی چون توییتر و تامبلر در این دسته قرار می گیرند.

اشتراک گذاری عکس: برنامه هایی چون اینستاگرام، اسنپ چت و پینترست جزو این دسته هستند.

اشتراک گذاری فیلم: برنامه هایی چون یوتیوب،فیسبوک لایو، پریسکوپ و ویمئو از این دسته می باشند.

مزایای استفاده از سوشیال مدیا

  • شبکه‌ های اجتماعی اطلاعات را سریع‌ تر از هر رسانه ی دیگر پخش می‌ کنند.
  •  به وسیله سوشال مدیا می توانید با هر کس که میخواهید بدون محدودیت زمانی و مکانی به سادگی ارتباط برقرار کنید.
  • سایت‌ ها و شبکه‌ های اجتماعی به محصلان کمک می‌ کنند تا بهتر عمل کنند.
  • پلیس و دیگر نهاد ها میتوانند از شبکه‌ های اجتماعی برای بدست آوردن اطلاعات و پیگیری مجرمان استفاده کنند.
  • سوشیال مدیا یکی از بهترین پلتفرم ها برای تبلیغات کسب و کار است.
  • شبکه های اجتماعی  برای بسیاری از افراد سرگرم کننده هستند.
  • سوشیال مدیا به اشتغال زایی کمک میکند و محملی مناسب برای دسترسی به آگهی های استخدام میباشد.

معایب سوشیال مدیا

  • سوشیال مدیا بستری مناسب برای حمله های سایبری (تهدید و اخاذی و ..) می باشد.
  • سوشیال مدیا امنیت اطلاعات شخصی را به خطر می اندازد.
  • سوشیال مدیا باعث افزایش انزوا و کاهش مهارت های ارتباطی رو در رو می شود.
  • کنترلی روی اطلاعات منتشر شده در سوشیال مدیا وجود ندارد و در بسیاری از موارد نمی توان از صحت مطالب مطمئن شد.
  • سوشیال مدیا حالتی اعتیاد آور دارد و استفاده ی طولانی یا مکرر ازآن مشکلات جسمانی به همراه خواهد داشت.
  • در سوشیال مدیا ممکن است با دیدگاه ها و بازخورد های منفی زیادی رو به رو شوید.
  • سوشیال مدیا باعث ایجاد مشکلات اخلاقی در روابط ، از قبیل خیانت می شود.
  • سوشیال مدیا وسیله ای مناسب برای هدر دادن زمان است.
  • اگر کنترلی روی آن نداشته باشید سوشیال مدیا تاثیر منفی روی کودکان میگذارد.
بیشتر بخوانید  طراحی لوگو در کرمانشاه

 

انواع شبکه های اجتماعی

برخی از شبکه های اجتماعی معروف

فیس بوک

یک وبسایت بسیار محبوب است که در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده بازدیدکنندگان وفاداری دارند و این بازدیدکنندگان نسبت به هر سایت دیگر، وقت بیشتری را در این سایت اختصاص می دهند. فیس بوک در ایران فیلتر است. ولی از آنجایی که برای موتورهای جستجو اهمیت ویژه ای دارد، این شبکه می تواند یک نمونه از سوشال مدیای پر بازخورد باشد.

لینکدین

Linkedin یک شبکه اجتماعی اختصاصی برای کسب و کار می باشد که هدف اصلی این شبکه پیدا کردن نیروی کاری، پروژه، استخدام شدن و … می باشد. اکثر نیروهای متخصص در ایران که جویای کار در خارج از کشور می باشند از طریق این شبکه، موفق به پیدا کردن کار و انجام پروژه به صورت دورکاری می شوند.

تلگرام

یکی از شبکه های اجتماعی بسیار محبوب چند سال اخیر در ایران می باشد. این نرم افزار به شدت قدرتمند و با کارایی های بسیار بالا در حال پیشرفت و توسعه است. از ویژگی های این شبکه  قابلیت رباط سازی و بازی سازی برای برنامه نویسان می شود اشاره کرد.

اینستاگرام

یکی از بهترین و پرطرفدارترین پلتفرم‌ها، در میان شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام است. هدف این شبکه به غیر از اطلاع رسانی می تواند جزو بهترین فروشگاه مجازی در لیست شبکه های اجتماعی باشد. و اخیرا  امکانات زیادی برای فروشگاه اینترنتی به آن اضافه شده است .قطعا این شبکه مورد بسیار مناسبی برای راه اندازی هر کسب و کاری می باشد. از مزیت های این شبکه می توان به پر بازدید بودن، امکانات جستجو در گوگل و فیلتر نبودن در ایران اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  طراحي لوگو حرف m

توییتر

یک شبکه محبوب برای دنبال کردن و نوشتن پست های کوتاه می باشد. این شبکه اصطلاح توییت کردن را در خود فرهنگ سازی کرده است و هر کس که نوشته جدیدی در پروفایل خود اضافه می کند به اصطلاح می گویند توییت کرده است. معمولان رهبران سیاسی در دنیا از این شبکه برای مخاطبان خود استفاده می کنند.

نکات مهمی که در تولید محتوا باید به آن توجه کنید

فقط درباره برند خودتان تولید محتوا نداشته باشید

مهم ترین نکته در تولید محتوا، توجه به خواسته و نیاز مخاطبان برند است. برخی از افراد به این نکته توجه ندارند و تنها کسب و کار خودشان را معرفی می کنند. این در حالی است که برای تاثیرگذاری بیشتر ، باید نیاز مخاطب و سلیقه او را در اولویت قرار داده شود و بر این اساس تولید محتوا انجام گیرد. در غیر این صورت، بازخورد مناسبی از آن ها دریافت نمی کنید.

تعامل

هرچه تعامل شما با مخاطبان بیشتر باشد، ارتباط بهتر و موثرتری با شما برقرار می کنند. بنابراین می توانید بخشی از محتوای تولید شده را به نظرسنجی از کاربران و گفتگو با آن ها اختصاص دهید. همچنین پیام های دریافتی از طرف مخاطبان را تا حد امکان پاسخ بدهید تا این ارتباط به بهترین شکل ادامه پیدا کند.

از تولید صفحات متعدد بپرهیزید.

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که اگر در سوشیال مدیاهای متعددی حساب کاربری داشته باشند، به معنای رونق فراوان کسب و کار آن ها است. اگرچه این نکته شاید در برخی از موارد درست باشد، اما این افراد از اهمیت تولید محتوا و حضور فعال در این شبکه های اجتماعی غافل شده اند.

افکار خود را به اشتراک گذارید