فضای-منفی

فضای منفی در طراحی لوگو

جهت مشاوره تماس بگیرید

فضای منفی در طراحی لوگو

یکی بهترین تکنیک‌ های طراحی لوگو ، استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو می باشد که می تواند ذهن مخاطب را درگیر کرده و توجه آنها را جلب کند. برای طراحی لوگو ما اتفاق افتاده است که بعد از دیدن یک تصویر علاوه بر این که توجه مان به سمت سوژه اصلی در تصویر چذب می شود تعدادی تصاویر معنادار یا بی معنی نیز در اطراف سوژه اصلی مشاهده می کنیم . این تصاویر همان فضای منفی هستند که به صورت پس زمینه یا نقش هایی از یک تصویر برای ایجاد تصاویری دیگر استفاده می شوند.

اما باید توجه داشته باشید که فضای خالی را با فضای منفی اشتباه نگیرید. زیرا فضای خالی معنا و مفهومی متفاوت داشته و برای ایجاد فاصله میان اجزای لوگو استفاده می شوند .لوگو هایی که تکنیک فضای منفی به درستی در آنها اجرا شده باشد به راحتی می‌ توانند مفاهیم مخفی و پنهان خود را به مخاطب انتقال دهند و آنان را برای درک معنای حقیقی لوگو درگیر کنند. این ترفند در واقع یک روش سرگرم کننده جهت آشنایی و درگیری مخاطب با نام تجاری شما محسوب می‌ شود که به برندسازی موفق کسب و کارتان نیز کمک بسیاری خواهد کرد.

فضای منفی در طراحی لوگو به چه معناست؟

فضای منفی در طراحی لوگو به فضای خالی در اطراف یک شی مصور اشاره میکند که به انتقال معنا و تعریف آن بسیار موثر است . به بیان ساده‌ تر منظور از فضای منفی فضایی است که استفاده نشده است و نقش مهمی را در طراحی لوگو ایفا می‌ کند. فضای منفی به صورت غیر مستقیم طراحی می‌ شود و نحوه قرار گرفتن عناصر و اجزای طرح در آن از اهمیت بالایی دارد. یعنی اگر طرح شما جزئیات زیادی داشته باشد اما فضای منفی آن کافی نباشد، خروجی نهایی لوگو گیج کننده و شلوغ به نظر می‌ رسد. برعکس این موضوع نیز صادق می باشد یعنی اگر فضای منفی شما در طرح بیش از اندازه باشد، طراحی شما غیر واقعی به نظر می‌ رسد و مخاطب در برقراری ارتباط و درک معنا و مفهوم آن دچار مشکل می شود.

بیشتر بخوانید  روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو

استفاده از فضای منفی

مزایای استفاده از فضای منفی در لوگو

استفاده از فضاهای منفی در طراحی لوگو به طراح این امکان را می‌ دهد تا با استفاده  از تصویر اصلی طرح خود بتوانید تصاویر و یا مفاهیم بیشتری به آن اضافه نماید. اما این به معنای ایجاد طرحی گیج کننده نیست بلکه مخاطب باید در نگاه اول، مفهوم و ایده اصلی لوگو را متوجه شود. و سپس با کمی دقت بتواند تصاویر غیر مستقیم و پنهان در آن را نیز پیدا کند و با آنها ارتباط برقرار کند.

تکنیک فضای منفی روشی جذاب می باشد که به طراحان کمک می‌ کند تا با ایجاد فضای منفی و مثبت در طراحی لوگو خود بتوانند توجه مخاطبان را به طرح خود جلب نمایند و آنها درگیر پیدا کردن معنا و مفهوم طرح کنند. این فرآیند نوعی تاثیر روانشناسی بر ذهن مخاطبان دارد و در نهایت منجر به ماندگاری لوگوی در ذهن مخاطبان خواهد شد؛ زیرا مخاطب زمان مشخصی را صرف تجزیه و تحلیل لوگو کرده و به همین دلیل به سادگی آن را از یاد نمی‌ برند.

انواع فضای منفی در طراحی لوگو

معنای دوگانه

معنای دوگانه یکی از رایج‌ ترین انواع فضای منفی در طراحی لوگو است . که از ترکیب فضای مثبت و منفی و همچنین ایجاد یک فضای خالی میان دو تصویر و یا دو کلمه سعی می کند دو مفهوم مرتبط را به بیننده منتقل کند. این فضاسازی باعث می‌ شود تا مخاطب، لوگوی شما را با دو دید متفاوت درک کند.

تصاویر پنهان

استفاده از تصاویر پنهان نوعی دیگر از تکنیک‌های استفاده از فضاهای منفی در طراحی می باشد که پیاده سازی آن نیازمند هوش و ذکاوت خاصی است. برای انجام این روش باید از طرح اصلی لوگوی خود به عنوان پایه و اساس طراحی یک تصویر پنهان و البته مرتبط با برندتان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگوی نوشتاری

تایپوگرافی

گاهی طراحان از فضای خالی استفاده کرده  و به حاشیه لوگو  برخی حروف و کلماتی که در طراحی لوگو پنهان شده‌ اند،اضافه می کنند. به عنوان مثال شرکت تولیدکننده بستنی میستر کوپر (Mister Cooper) کلمه ice cream را در میان شکل یک رژلب پنهان کرده و نام شرکت را نیز در داخل آن نوشته است.

ایجاد مرز

فضای منفی در برخی مواقع نیز به منظور ایجاد یک مرز میان دو تصویر در لوگو استفاده می شود. که در واقع با فضای مثبت ترکیب شده و یک تصویر کامل را تشکیل می دهند.

فضای-منفی

علت استفاده از فضای منفی 

سوالی که ممکن است اکنون پیش آمده باشد این است که چرا باید از فضای خالی در طراحی لوگو استفاده کنیم و یا استفاده از فضای منفی در طراحی نمایانگر چیست .مهم ترین مزیت استفاده از  این تکنیک در طراحی لوگو شامل موارد زیر است:

نشان دهنده خلاقیت طراح

خلاقیت مهم‌ ترین ویژگی‌ طراحان لوگو می باشد که تاثیر بسزایی بر خروجی طرح‌ های آنان نیز دارد . استفاده از تکنیک فضای منفی نیز نیازمند خلاقیت و نوآوری خاصی می باشد تا بتواند توجه مخاطب را جلب نماید.

طراحی لوگوی ساده اما جذاب

استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو به شما کمک می‌ کند تا به جای استفاده بیش از حد از عناصر مختلف در طرح خود بتوانید یک لوگو ساده اما مفهومی طراحی کنید. این تکنیک به شما  امکان طراحی یک لوگوی منحصر به فرد و در عین حال ساده و جذاب را می دهد.

طراحی لوگویی ماندگار

روشن است که یک لوگوی منحصر بفرد و خاص در مقایسه با یک لوگوی ساده و عمومی، تاثیر بیشتری بر مخاطب خواهد داشت. و به لوگویی ماندگار و به یاد ماندنی تبدیل می‌ شود. زمانی که به طور هوشمندانه و خلاقانه از تکنیک فضای منفی استفاده کنید در نهایت لوگویی طراحی می‌کنید که مخاطبان با دیدن آن وادار به تفکر و تامل درباره مفهوم آن می‌ شوند .

بیشتر بخوانید  بهترین طراح لوگو

متمایز نمودن لوگو از سایر طرح ها

مهم‌ ترین مزیت استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو این است که لوگوی شما را در عین سادگی از سایر لوگوهای مشابه، متمایز می نماید و آن را در نظر مخاطب برجسته می‌ سازد. با ترکیب خلاقانه عناصر مختلف در کنار یکدیگر و استفاده نوآورانه از منابع در دسترس می‌ توانید لوگوی برند خود را به صورت حرفه‌ای طراحی کنید و آن را به نمادی ماندگار از کسب و کارتان تبدیل نمایید.

افکار خود را به اشتراک گذارید