روانشناسی رنگ آبی

روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی

رنگ آبی در لوگو حاکی از مسئولیت پذیری و اعتماد است. حسی ایجاد می‌ کند که گویی می‌ توانید به آن تکیه کنید تا کنترل اوضاع را به دست بگیرید و در شرایط سخت، مشکلات را حل کنید.

فردی با شخصیت آبی رنگ، نیازمند جهت و نظم در زندگی و کارش است. این رنگی است که به دنبال آرامش و صلح با هرچیزی است، در نتیجه موجبات آرامش روح و جسم را فراهم می‌ کند. و البته کارکردهای منفی نیز برای آن در نظر گرفته شده و در مواردی آن را رنگ یأس و افسردگی نیز نامیده اند.

رنگ آبی، استرس را کاهش می‌ دهد و با حس آرامش، آسایش و نظم ایجاد می‌ کند. ما قطعا زمانی که روی پشتمان دراز می‌ کشیم و به آسمان آبی نگاه می‌ کنیم، احساس آرامش می‌ کنیم. رنگ آبی، متابلیسم را کند می‌ کند. هرچه آبی روشن‌تر باشد، ما احساس آزادی بیشتری می‌ کنیم.

روانشناسی طیف رنگ ها
روانشناسی طیف رنگ ها

روانشناسی رنگ آبی

در روانشناسی رنگ ها، آبی به ارتباط یک به یک مربوط است. به خصوص ارتباط مبتنی بر صدا و صحبت. حقیقتی که به صورت شفاهی بیان می‌شود.

رنگ آبی، آرمانگراست و توانایی بیان و برقراری ارتباط برای رفع نیاز‌ها و خواسته‌ هایمان را در ما افزایش می‌ دهد. این رنگ الهام بخش ایده آل‌ های رفیع است. خرد آبی از هوش بالا و دید روحانیش نشات می‌ گیرد. (به همین خاطر در مساجد به کار می‌رود.)
آبی رنگی از روح، اخلاص و مطالعه مذهبی است. این رنگ، تفکر و نیایش را تقویت می‌ کند. از سوی دیگر، می‌تواند نسبت به هر اعتقادی که دارد متعصب نیز باشد. آبی یعنی یاور، نجات بخش و دوستی که طراحی لوگو به آن نیاز دارند.

بیشتر بخوانید  لوگو هوش مصنوعی یا طراحی لوگو توسط طراح

موفقیت آن با کیفیت و کمیت روابطش تعریف می‌شود، او یک دهنده است و نه یک گیرنده. دوست دارد که روابط عاطفی مبنی بر اعتماد بنا کند و در صورت خیانت عمیقا آسیب می‌بیند.

آبی محافظه کار، قابل پیش بینی، ایمن و بی خطر است. این رنگ از محبوب‌ ترین رنگ‌ ها در میان مردم است؛ احتمالا به این دلیل که بی خطر و غیرتهدید کننده است.

در عین حال، آبی مقاوم و مصمم است که در هر تلاشی که به دنبال آن است موفق شود. تغییر برای یک شخصیت آبی مشکل است. زمانی که با ایده‌ های متفاوتی روبرو می‌ شود، آن را بررسی و تحلیل می‌ کند.

و سپس به آهستگی شروع می‌ کند تا آن را متناسب با نسخه قابل قبول خودش بسازد. آبی دلتنگی می‌ کند، رنگی است که در گذشته سیر می‌ کند و طراحی لوگو چیز در حال و آینده را به گذشته ربط می‌ دهد.

رنگ آبی در لوگو

رنگ آبی از محبوب‌ ترین رنگ‌ هاست. رنگی منحصر به فرد و همزمان چند منظوره است. به گفته روانشناسان، آبی روشن مربوط به خلاقیت است. آسمان آبی رنگی است که به آرامش افراد کمک می‌ کند. و آبی تیره با هوش و فقدان احساسات در ارتباط است.
آبی دربرندینگ و از نظر طراحی لوگو و نام تجاری، در صنایع مختلف به وفور دیده می‌ شود.

زیرا این رنگ باعث ایجاد احساس اعتماد و امنیت می شود. همچنین این رنگ طول موج بلندی دارد و از فاصله های بسیار دور نیز دیده می شود. به همین دلیل اکثر چراغ های فرود فرودگاه ها آبی رنگ است.

بیشتر بخوانید  فرآیند طراحی لوگو در ارومیه

سایه های متفاوت آبی می تواند تاثیر های متفاوتی داشته باشد. برای مثال آبی سلطنتی، خریدارانی که عجله دارند را جذب می کند و برای محصولات پاک کننده مناسب است، در حالی که سرمه ای خریدارانی را که در فکر بودجه شان هستند را جذب می کند و برای لوگو های سازمانی و شرکتی مناسب تر است.

بیشتر مردم می گویند که به رنگ آبی بیشتر از دیگر رنگ ها علاقه دارند. آبی، پادشاه کلاسیک رنگ ها، بیش از نیمی از آرم ها را تشکیل می دهد. همانطور که نماد اعتماد و بلوغ است، آبی خالص، این اطمینان را به شما خواهد داد که جدی گرفته خواهید شد. اگر هویت سازمانی شما به رنگ آبی است، شرکت خوبی هستید.

رنگ آبی در لوگو
رنگ آبی در لوگو

استفاده از رنگ آبی در برندینگ

بیشتر از ۱۰۰ برند برتر دنیا این رنگ را بیشتر از طراحی لوگو رنگ ها برای هویت خودشان انتخاب کرده اند.  مردم به سرعت احساس می کنند رنگ آبی خوشایند و آرام بخش است. شاید به این دلیل که دریا و آسمان را به خاطر می آورد.

جای تعجبی ندارد که این رنگ در میان شرکت های انرژی، مالی، هواپیمایی و تکنولوژی پر طرفدار است. طراحی لوگو ی آن ها می خواهند مفهومی که ما از این شرکت ها انتظار داریم، منتقل کنند؛ یعنی کارکرد مداوم و بدون خطر.

همانطور که دیده اید، این رنگ در صنایع پوشاک و رستوران که نیاز به جلب توجه مصرف کننده دارند عمومیت کمتری دارد. این رنگ از محبوب ترین ها در طراحی لوگو است که بیش از ۵۰۰ لوگو دولتی و یا پزشکی موفق از این رنگ بهره برده اند.

بیشتر بخوانید  اصول طراحی کاتالوگ

به علاوه آبی اغلب با نوآوری و کسب و کار شرکتی مرتبط است چرا که تولید کننده و غیر مزاحم است. شرکت‌هایی مثل اینتل، مایکروسافت، توئیتر، فیس بوک و غیره. این شرکت‌ها تونالیته‌هایی از رنگ آبی را در لوگو خود به کار برده‌اند.

افکار خود را به اشتراک گذارید