هویت سازمانی 1

هویت سازمانی چیست؟

طراحی هویت سازمانی

طراحی هویت سازمانی به معنای چیزی است که کارمندان و افراد خارج از سازمان درباره شرکت، دریافت، حس و فکر می کنند و به عنوان یک فهم معمول مشترک از ارزش ها و ویژگی های روشن سازمان، مورد پذیرش قرار می گیرد. هویت سازمانی مشابه با انسان ها، درباره ویژگی هایی می باشد که سازمان را متمایز و قابل تشخیص از سایز سازمان ها می نماید. اما به طور کلی عاملی که باعث می شود هویت سازمانی امری مهم تلقی شود این است که  توانایی تاثیرگذاری بر روی قدرت مدیریت را داشته و حتی بر روی اطلاعاتی که به وسیله گروه های داخلی یا خارجی در مورد سازمان دریافت می شود، نیز اثر می گذارد.

از نظر لغوی هویت سازمانی (Corporate Identity) یک تصویر کلی از کلیه جنبه های بصری و حسی یک شرکت می باشد. طراحی لوگو، نوشت افزار، ست اداری (Collateral) از جمله بروشورهای چاپی و پاکت نامه ، طراحی وب سایت ، ایمیل ، شبکه اجتماعی، تبلیغات آنلاین ، رادیویی ، مجله ، بیلبورد و تلویزیونی، طراحی محصول و بسته بندی، یونیفرم کارمندان، اطلاع رسانی دیداری (Signage) سازمان و علائم گرافیکی روی اتومبیل های سازمان به کمک هویت سازمانی تعریف می شوند.

یک هویت سازمان باید بتواند کلیه احساسات و تاثیرات بالقوه ایجاد شده به وسیله سازمان را اداره نماید، به کار بردن هویت های ناسازگار و یا عدم وجود این هویت می تواند به ادراکی از برند که دلخواه شما نیست بیانجامد.

هویت سازمانی 2

عناصر هویت سازمانی

طراحی یک نشان برای سازمان

هر سازمانی باید برای خود لوگویی خاص و منحصر بفرد داشته باشد تا در صورت لوزم به جای اسم از آن استفاده کند و کاربران به صورت بصری با آن نشان اخت شوند و هر جا که آن لوگو یا نشان را می بینند بدون خواندن اسم به یاد شرکت مربوطه بیافتند.

بیشتر بخوانید  فرآیند طراحی لوگو در ارومیه

ثبت هویت سازمانی

بعد از طراحی هویت سازمانی شما باید آن را در دفتر اسناد رسمی کشور ثبت نمایید تا اگر کسی از ان استفاده کرد بتوانید ادعا کنید که این هویت برای شما بوده و محصولات فروخته شده تقلبی می باشند و در مورد ثبت هویت هم همیشه کسی که زودتر لوگو و نشان خود را ثبت کند موفق تر است مثل کسی که ۱۰ سال پیش هویت سازمانی و فروشگاهی دیجی کالا را ثبت نموده به راحتی می تواند از هر کسی که چنین اسمی روی کالای خود بزند ادعا خسارت نماید.

تبلیغات برای شناساندن هویت سازمان به مخاطبان

سوالی که عموما بعد از طراحی هویت سازمانی پیش می آید این است که حالا که ما برای خود هویت سازمانی ساخته ایم. چرا هنوز هم کاربران و مردم ما را نمی شناسند؟ جواب که داریم کاملا واضح می باشد و آن این است که برند و هویت شما نیاز به تبلیغ دارد. شما هر چه قدر هم که هویت و لوگوی زیبایی از خود بسازید بدون تبلیغات و تکرار کاربران به راحتی هویت تان فراموش خواهد شد.

طراحی هویت سازمانی

برای طراحی هویت سازمان باید هزینه خوبی خرج کنید و با طراحان حرفه ای کار خود را شروع کنید. زیرا این هویت به نام شما ثبت می شود و شما با آن شناخته خواهید شد. پس بهتر است چیزی باشد که کاملا حرفه ای و مناسب طراحی گردیده باشد.

زبان و ارتباطات سازمان

هر سازمانی دارای فرهنگ خخاصی می باشد که آن را به روش های کاملا متفاوتی اط سازمان های دیگر به نمایش می گذارد. شیوه نمایش سازمان با توجه به کابران و مخاطبان در ارتباط با سازمان و کارکنان و قوانین سازمان مشخص می گردد. این شیوه حالاتی رسمی و ساختار یافته می تواند داشته باشد و یا در سازمان هایی با ساختار یا سلسله مراتب کمتر حالتی غیر رسمی تر داشته باشد.

بیشتر بخوانید  لوگو شرکت

ارتباطات سازمان نیز با شیوه ای که شرکت ها به کمک آن ارزش ها و دغدغه های داخلی و خارجی خود را بیان می نمایند نیز سر و کار دارد و هم روابط میان بخش های مختلف سازمان و سطوح مختلف سلسله مراتب داخل سازمان و هم روابط عمومی و کمپین های تبلیغاتی در بیرون سازمان را انتخاب می گردند.

هویت سازمانی برند چیست؟

هویت سازمانی به عنوان یک استراتژی مدیریتی شامل 5 تا 7 زمینه می شود. برای تعیین یک استراتژی منسجم شما باید هر یک از این زمینه ها را بررسی کرده و چگونگی تاثیر آن بر هویت سازمانی خود را به شیوه ای موثر تحلیل نمایید. اساس دستیابی به یک مفهوم جامع در این راستا در دستیابی به درکی واضح از ارزش های اولیه سازمان پنهان است.

شعاری که شما برای سازمان خود انتخاب می نمایید نیز ارزش های سازمانتان را به شکل خلاصه بیان می نماید. توجه کنید که برای موفقیت در پیاده سازی این استراتژی همواره به بازخورد هایی که از بخش های مختلف دریافت می کنید توجه نمایید. تعریف موفقیت آمیز یک هویت به کمک چهار عامل زیر می سنجند:

  • تمایز
  • شهرت
  • ارتباط
  • انسجام

هویت سازمانی 3

مهم ترین زمینه های هویت سازمانی عبارتند از:

  • رفتار سازمان (Corporate behavior (CB))
  • فرهنگ سازمان Corporate culture
  • روابط و زبان سازمان ( Corporate communication (CC) + language (CL))
  • فلسفه و روح سازمان ( (Corporate philosophy (CP) + corporate soul (CS)

تفاوت هویت سازمانی با لوگو سازمان

یک تعریف فیزیکی تر از نشان می تواند این باشد که، نشان یک نام، واژه، نشانه، سمبل یا طرح است. اما به هر صورت این تعریف از جنبه های عمیق تر نشان صرف نظر می کند. بخش مهم، نام نیست، بلکه حسی است که آن خلق می کند و اینکه چگونه از نشان های دیگر متمایز می شود. دلیل اینکه تولید کنندگان از نشان استفاده می کنند، انحصاری کردن کالاها است که در غیر این صورت تشخیص آنها از موارد مشابه دشوار خواهد بود.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگو آژانس مسافرتی

اما هویت، جوهره استحکام و پایداری سازمان است که این جوهره از اهمیت زیادی برخوردار است. قرار است اگر از هویت به عنوان یک ابزار استراتژیک استفاده شود، باید به دقت پرورش داده و نگه داری شود.

چطور هویت سازمانی داشته باشیم؟

برای ایجاد یک هویت سازمانی موفق، باید از محدودیت‌ های فعلی سرمایه‌ گذاری‌ ها و صنعت خود فاصله بگیرید و و به دید مخاطب ارزیابی کنید که چگونه می‌ توانید از آنچه شرکت شما در انجام آن عالی می باشد برای ایجاد ارزشی متمایز برای مشتریان استفاده نمایید. بعضی از شرکت‌ ها ابتدا راه‌ های اصلی ایجاد ارزش در بازار پس از ۵ سال را شناسایی می‌ کنند، سپس تعیین می‌ کنند که با توجه به قابلیت‌ های متمایز سازمان خود، در کدام‌ یک از این گزاره‌ های ارزش، برای موفقیت در بازارهای رقابتی شانس بالایی دارند.

هم برای افراد و هم برای سازمان‌ ها. ولی اگر شرکت‌ ها این شجاعت را از خود نشان دهند که بگویند چه ارزشی را می‌ توانند ایجاد نمایند و این ارزش را برای چه گروهی از مخاطبان ایجاد می‌ گردد، می‌ توانند به تلاش درجهت دستیابی به درجات عالی در آن حوزه متعهد گردند. این استراتژی صرفا موجب بهبود نتایج مالی نشده و علاوه‌ بر آن انگیزه‌ ی کارکنان را نیز تا حد زیادی افزایش می‌ دهد. زیرا اگر کارکنان متوجه شوند که در راستای هدف بزرگ‌ تری عمل می نمایند، بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند.

افکار خود را به اشتراک گذارید