آشنائی با مونوگرام

آشنایی با مونوگرام در طراحی لوگو

معرفی مونوگرام در صنعت طراحی لوگو

مونوگرام یکی از زیر شاخه های طراحی لوگو می باشد که در آن بکار بردن حرف یا حروف اول و دوم کلمات نقش مهم و قابل توجهی برای معرفی برند ایفا می کند. در این مقاله از سایت تبریزلوگو، به آشنایی با مونوگرام خواهیم پرداخت و کاربرد ها و ویژگی های اصلی آن را به شما عزیزان معرفی خواهیم نمود. با ما همراه باشید

مقدمه ای کوتاه درباره مونوگرام

بهتر است برای آشنایی با مونوگرام با این جمله شروع کنیم که مونوگرام یکی از قدیمی ترین نوع طراحی لوگو است. اگر به اسناد تاریخی موجود دقت کنید، خواهید دید که در گذشته و در یونان حرف اول هر شهر به صورت اختصار بر روی سکه نقش می شد و شروع مونوگرام از این زمان می باشد.

مونوگرام چیست؟

برای آشنایی با مونوگرام باید دانست  که طبق دسته بندی های موجود در انواع طراحی های لوگو، مونوگرام یکی از چهار نوع طراحی لوگو است. لوگو مونوگرام طراحی نام برند با بکار گیری یک یا دو حرف اول مارک مورد نظر می باشد. خیلی از شرکت های قدرتمندی همچون ال جی ، والت دیزنی ، گپ ، اچ پی ، مکدونالت و… این نوع طراحی را برای برند خود بکار برده است. اینگونه می توان توجه بالای بین المللی به مونوگرام را ملاحظه نمود. متاسفانه در ایران تقریبا برعکس است و توجه عمومی خیلی خوبی به مونوگرام نشده است و خوشبختانه در طی سال های اخیر طراحی مونوگرام رشد کرده است.

مونوگرام ها

مونوگرام ساده یا مونوگرام پیچیده؟

از جهت اینکه مونوگرام جزو 4 شاخه طراحی لوگو است پس مونوگرام هم از استاندارد ها و باید و نباید های موجود طراحی لوگو پیروی می کند و بهتر است به منظور طراحی مونوگرام از متد های ساده استفاده نمود. حتی نگاهی به مونوگرام های 500 برند برتر جهان هم نشان دهنده این می باشد که طراحی لوگو ی این برند ها از مونوگرام های ساده در جهت ماندگار ساختن برند خود در ذهن مخاطب بهره گرفته اند و روش های طراحی شلوغ و پیچیده گذشته، در دنیای امروزی مفید عمل نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید  نقش لوگو در تبلیغات

ویژگی های مونوگرام

شناخت ویژگی ها برای کسی که قصد آشنایی با مونوگرام را دارد ضروری است. همان گونه که در قانون گشتالت آمده است:

مخاطبان مورد هایی را که در نگاه اول درک نکنند و برای آن موارد حس کنجاوی و واکاوی و حل مسائل به سراغشان بیاید، دوست دارند. و مونوگرام ها می توانند باعث ایجاد دقیقا همین حس به مخاطبان گردند. در اصل، یک مونوگرام ابتدا دیده شده و با دقت بیشتر از سوی بیننده سایر کلمات و حروف مشخص شده و نام برند مورد نظر آشکار می گردد.
استفاده از مونوگرام از جهت سادگی و تنوع بالا موجب گشته که بسیاری از برند های معروف قدیمی و همچنین شرکت های تازه تاسیس شده به سراغ این شیوه از طراحی بروند.
مونوگرام مناسب برند هایی می باشد که نام آن ها بلند است و حاوی چندین کلمه می باشد و برای خوانایی فقط از حرف اول یا دو حرف اول نام برند برای بکار گیری در لوگو استفاده می گردد.

تفاوت مونوگرام با لوگو تایپ

لوگو تایپ را اگر بخواهیم تعریف کنیم، به زبان بسیار ساده بازی با حروف و نوشتار می باشد. درحالی که مونوگرام ها جنبه تصویری بیشتری دارند.
در مواقعی از کنار هم چیدن حروف می توان اشکال و تصاویر گرافیکی و مفهومی مرتبط با فعالیت برند یا شرکت از دل حروف طراحی ساخت که هر چقدر این تکنیک ها قوی تر پیاده سازی گردند، ارزش و قدرت طراح و در نهایت برند، هویت بصری قدرتمندتری خواهد داشت. در مونوگرام این جنبه تصویری بیشتر قابل دیدن است.

بیشتر بخوانید  فرآیند طراحی لوگو در ارومیه

تعدادی مثال ایرانی و بین المللی مونوگرام 

برند های خارجی

در شرکت تویوتا از سبک مونوگرام به منظور طراحی لوگو خود استفاده نموده است. ترکیب حروف اول کلمات که متشکل از  T.Y.I  می باشد.

شرکت هوندا، از ترکیب نمودن حروف به سمبل قدرتمندی در این زمینه دست یافته است.

مک دونالد که یک غول ساندویچ در سر تا سر دنیا است از ترکیب حرف اول کلمه که فرم های نرم و با انعطاف ساندویچ را دارد، مونوگرامی زیبا را صاحب شده است.

کمپانی لکسوس، با طراحی حرف  حروف را به شکل ایتالیک ترسیم کرده است که نماد سرعت باشد .  

برند های ایرانی

لوگو بانک رفاه که از ترکیب حرف ب و ر به یک مونوگرام فارسی قدرتمند رسیده است. تنها لوگو بانکداری ایرانی است که سبک متفاوتی را پیاده ساخته است.

مونوگرام بانک رفاه
مونوگرام بانک رفاه

چه زمانی به مونوگرام نیاز داریم؟

  • زمانی که که کسب و کار ما شخصی باشد.

در مواقعی که کسب و کار ما حالت پرسونال برندینگ داشته باشد. ما می توانیم برای لوگو خود به مونوگرام فکر کنیم. چون پرسونال برندینگ از حرف اول کلمات در طراحی بکار می گیرد. و چون اسم اشخاص در اکثر موارد تداعی کننده شمایل و یا شکل خاصی نیست. این موضوع می تواند راه را برای طراحی یک مونوگرام هموار سازد. به عبارتی ساده تر وقتی که قصد راه اندازی یک برند شخصی را در دهن خود پرورش می دهید، استفاده از مونوگرام راه حلی سودمند محسوب می گردند.

  • هدف ایجاد تفکری مدرن می باشد.

به لوگو بانک اقتصاد نوین نگاهی دقیق بیاندازید. این لوگو یکی از بهترین لوگو ها در زمینه بهره گیری از سبک مونوگرام است. که ترکیب حرف ب ، الف ، ن  را به شکلی هوشمند در یک یکجا جمع نموده.

افکار خود را به اشتراک گذارید