آشنایی با آیکون

آیکون چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

آیکون چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

آیکون‌ ها نقش اساسی را در طرح‌ های گرافیکی بر عهده دارند و کمتر کسی که با دنیای کامپیوتر، هنر طراحی گرافیک یا برنامه‌نویسی ارتباط دارد ممکن است درباره آیکون چیزی نداند یا آشنایی با آیکون نداشته باشد. در این مقاله، به صحبت درباره آشنایی با آیکون خواهیم پرداخت. اینکه که آیکون چیست و چرا ز آن استفاده می شود و … . با تبریزلوگو تا انتهای مقاله آشنایی با آیکون همراه باشید.

آیکون چیست؟

کلمه‌ ی آیکون یا Icon یک کلمه یونانی بوده و از واژه‌ ی یونانی eikόn که به معنای تصویر می باشد گرفته شده است. در یونان باستان از این کلمه برای توضیح نقاشی‌ هایی از مسیح یا شخصیت‌ های مذهبی دیگر که روی چوب طراحی می شدند، کاربرد داشت. ولی در دنیای امروزی، اگر بخواهیم از منظر دنیای دیجیتال یک تعریف سریع. ساده و قابل درک از آیکون داشته باشیم، اینگونه  تعریف می کنیم که:

آیکون یا آیکن (icon)، یک سمبل یا نمایشی گرافیکی در قالب تصویری کوچک می باشد که برای کمک به کاربر و دسترسی سریع او به یک نرم‌افزار، برنامه، ابزار، فایل و … طراحی می گردد.

 

آیکون‌ ها ساخته‌ شده از تصاویری می باشند که برای کاربر آشناست و چیز خاصی را برای او یادآور می سازد. از ویندوز استفاده می‌کنید یا مک؟ آیفون یا اندروید؟ هیچ تفاوتی در سیستم عامل ندارد. تمامی این سیستم عامل‌ ها رابط گرافیکی کاربری خاص خود را دارند که در آن‌ ها از آیکون‌ هایی با شکل های مختلف، رنگ‌ ها و اندازه‌ های گوناگون وجود دارد.

بیشتر بخوانید  دلیل اهمیت تجربه برند

تفاوت آیکون با عکس چیست؟

دو نوع عکس وجود دارد:

  • بیت‌ مپی که از پیکسل‌ ها به وجود می آید.
  • وکتوری که از بردار ها تشکیل شده است.

طراحی لوگو این فرمت‌ ها، ویژگی‌ ها و خصوصیت هایی دارند که به ما کمک می‌ کنند. بتوانیم تصویر ها را در هر اندازه و رزولوشنی که می خواهیم ذخیره و نگهداری نمائیم. ولی آیکون‌ ها با عکس‌ ها فرق دارند و اندازه‌ های معلوم و استانداردی دارند. این اندازه ها معمولا کوچک بوده و بارز ترین ویژگی آن‌ ها، ترنسپرنت یا بدون پس‌زمینه بودنشان است. و می‌ توان از آن‌ ها روی زمینه‌ های گوناگون قرار داد.

چرا از آیکون‌ها استفاده می‌کنیم؟

از نظر تاریخی اولین مجموعه از آیکون‌ های کامپیوتری حدودا 37 سال پیش تصویرسازی گشته اند. یک دانشمند علوم کامپیوتر که David Canfield Smith نام داشت و گرافیستی به نام Norman Lloyd Cox که در زمینه رابط کاربری گرافیکی Xerox Star 8010 کار می کرد، به منظور آسان تر نمودن تعامل کاربر با کامپیوتر ایده‌ ای به ذهنشان آمد و به شکلی خلاقانه، سمبل هایی گرافیکی طراحی نمودند که به یاد آورنده اشیای دنیای واقعی بودند و کاربر می‌ توانست بین این دو ارتباط برقرار سازد. این، پایه و اساس ایجاد اولین زبان بصری رایج برای عصر دیجیتال بود. بعدها مایکروسافت و اپل از آیکون‌ها در سیستم عامل‌هایشان استفاده کردند و آن را ترویج دادند.

از آن زمان تا به امروز که کامپیوترها به شکل وسیعی در محیط‌ های کار مورد استفاده قرار می‌گیرند، از آیکون‌ها استفاده شده است و طراحان به سرعت دریافتند که می‌توانند از اشیاء متداولی که در جهان واقعی دیده می‌شوند، برای طراحی آیکون و استفاده از آن‌ها در رابط کاربری گرافیکی الهام بگیرند.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگو عروسکی یا مسکات

آسان تر نمودن تعامل

با اینکه امروزه سیستم‌ های کامپیوتری تغییراتی را از نظر ظاهری تجربه نموده اند، عملکرد اصلی آن‌ ها بدون هیچ تغییری ثابت باقی مانده است، زیرا همچنان همان به دنبال تحقق هدفی هستند که برای انجام آن طراحی شده‌اند. ولی در این بین تعامل ما با نرم‌ افزار ها بسیار آسان‌ تر گشته. آیکون‌ ها در تسهیل نمودن این تعامل ما با کامپیوتر نقش قابل توجهی بازی می کردند.

از بین‌ برنده مانع های زبانی

آیکون‌ ها، زبان بصری جهانی و فارغ از موانع زبانی می باشند و از آن جهت، به وسیله کاربران نقاط گوناگون دنیا قابل درک می باشند. پس به جای پیدا کردن راهی برای انتقال یک مفهوم به دو شخص با دو زبان متفاوت، می‌ توانیم به آسانی یک نماد رایج پذیرفته شده را یافته و استفاده نمائیم.

البته بعضی وقت ها کاربران، زمانی را به منظور به خاطر سپردن یک نماد به جای اضافه کردن آن به دایره واژگان و زبان خود نیازمندند. معمولا این موضوع در مورد مفاهیم و فناوری‌ های تازه ای که نیاز دارد کاربران با آن آشنا شوند، صدق می کند. از طرفی دیگر، در مقایسه با کلمات، تصاویر این توانایی را دارند که چشم ما را با سرعت بیشتر و برای مدت زمان طولانی‌تری تحریک مایند. معنی این جمله این است که که کاربر، معنای پشت یک آیکون را سریع‌ تر می تواند رمزگشایی کند.

تصور کنید که شماری از نرم‌ افزار های پیچیده، با ابزار ها و کاربرد های متفاوت در اختیار شماست. اگر تمام ابزار ها با استفاده از متن به جای آیکون نشان داده شوند، چه وضعیتی به وجود می آید؟ ممکن است بعد از گذشت زمانی، استفاده از آن نرم‌افزار، موقعیت برخی از ابزار هایش را بفهمید اما حفظ کردن تمامی گزینه‌ ها و ابزار ها به یک بارِ اضافه برای شما تبدیل و در نهایت باعث می‌ شود از آن نرم‌ افزار متنفر شده و از استفاده از آن صرف نظر نمائید.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگو تجاری در ارومیه

چشم‌نواز اما تفکربرانگیز

گذشته از بحث عمل کرد و کارایی، آیکون‌ها به عنوان محرک‌هایی بصری رفتار می‌کنند. که به منظور نمایش سریع‌تر یک مفهوم و انتقال آن به روشی که برای چشم خوشایندتر باشد، به کار می‌روند.

به عنوان مثال، من ترجیح می‌دهم به صفحه نمایش به عنوان یکی از قفسه‌هایی که هنگام خرید در فروشگاه از کنار آن‌ها عبور می‌کنم، نگاه کنم. اگر محصولات به شکلی رنگارنگ و چشم‌نواز چیده شده باشند، توجه من فوراً به آن‌ها جلب می‌شود. حتی بعضی اوقات اگر به آن محصول احتیاج نداشته باشم هم، علاقه‌مند هستم که بدانم محتوای آن محصول چیست؟ در مورد آیکون‌ها نیز همین امر صادق است، هرچه ظاهر آیکون بهتر باشد، کاربر به خیره شدن به آن و سپس درگیری و تعامل با آن علاقمندتر می‌شود و این، دقیقاً همان کاری است که ما می‌خواهیم آیکون‌ها انجام دهند.

ممنون که تا انتهای مقاله ” آشنایی با آیکون ” همراه ما بودید. امیدواریم که مطالب به شما در برطرف کردن سوالات شما درباره آیکون کمک کرده باشند.

افکار خود را به اشتراک گذارید