چاپ و بسته بندی

تأثیر لوگو در بسته بندی

تأثیر جایگاه لوگو در چاپ و بسته بندی

یکی از عوامل مهم و گاهی مهم ترین ابزاری که در شکل گیری یک هویت خاص یا یک یونیفرم کلی مورد استفاده طراحان چاپ و بسته بندی قرار می گیرد. لوگو یا با نام کالا است . در مواردی این لوگو به صورت لوگوتایپ یا اغلب نام خاصی را برای یک کالا و یا نام شرکت تولیدی در نظر گرفته می شود. و گاهی حتی تنها یک نوشته فاقد معنی است که با طرحی خاص و متفاوت ارائه می شود، تا به اشکال مختلف در ذهن مخاطب بنشیند. در اکثر مواقع موردی که در یک نگاه کلی و سریع در طرح هر بسته بندی در ذهن خریداران باقی می ماند لوگوی آن است.

در طراحی لوگوتایپ برای چاپ و بسته بندی ، اغلب یک اشاره به مفهوم کافی است. و بهتر است به جای تقلید های کوتاه نظرانه از شکل ظاهری محتوی، با روح کلی کالا مناسبت داشته باشد. هر چند اگر بتوان بخشی را طراحی کنیم تا یک حس کلی تبعیت از فرم ظاهری محصول به مخاطب القا کند و همچنین زیبایی گیرایی و تناسب را با هم همراه کنیم به یک لوگو موفق دست یافته‌ایم. یکی از هزینه هایی که هر شرکت در ابتدای کارش پرداخت می کند، هزینه های مربوط به طراحی لوگو است. زیبا و خلاقانه بودن آرم روی نظر مشتری اثر می گذارد و باید به نوعی طراحی شود که تصویر درستی از برند شما در ذهن مشتری به جای بگذارد.  به همین منظور قرار گیری لوگو بر روی بسته بندی مهم است.

بیشتر بخوانید  شناخت انواع سبک های لوگو

نکات مهم درباره قرار گیری لوگو بر روی بسته بندی

هماهنگی لوگو با طرح های دیگر بر روی بسته بندی

برای اطمینان از اینکه لوگو حس مطلوبی را در مصرف کنندگان بوجود آورد. مدیران برندینگ شرکت باید هماهنگی طراحی لوگو بخش های لوگو شامل مکان قرارگیری لوگو، شکل و طرح لوگو و نوع قلم را مورد توجه قرار دهند. در حالی که قوانینی برای طراحی و خلق لوگو وجود دارد اما گرایش های بازار و اولویت های شخصی، انتخاب یک لوگو خوب و مناسب را سخت و زمانبر می‌کند. با این وجود، موقعیت یابی لوگو یک روش اثبات شده برای به حداکثر رساندن تصورات مثبت مصرف کننده نسبت به برند به حساب می‌ آید.

محل قرارگیری لوگو بر روی بسته بندی

شرکت ها می‌ توانند بر تصویر برند در ذهن مشتریان تأثیر بگذارند. و تأثیرات مثبت یک برند قدرتمند را با اطمینان از قرار گرفتن لوگو در بالای بسته بندی محصول تقویت کنند و تسریع بخشند. زیرا  ارتباطی قوی بین موقعیت و درک قدرت وجود دارد.مصرف کنندگان برندهای قدرتمند (همان برندهای خاص و گران) ترجیح می‌ دهند.که لوگو در بالای بسته بندی محصول قرار گیرد. در حالی که برندهای ارزان یا ضعیف را هنگامی انتخاب می‌کنند که لوگو در پایین بسته بندی باشد.

ارتباط بین محصول و لوگو

علاوه بر این، ارتباطی بین جایگاه لوگو بر روی بسته بندی محصول و اینکه چگونه می‌تواند بر فهم و درک مصرف کننده از یک برند مسلط بر بازار یا یک برند معمولی تأثیر بگذارد، وجود دارد. مصرف کنندگان به طور غریزی در انتخاب محصولات برای درک تفاوت بین برندهای قدرتمند و ضعیف  از خود تمایل نشان می‌دهند. و خصوصیت جایگاه برند به آنها پیشنهاد می‌ دهد محصولی را انتخاب کنند که جایگاه لوگوی آنها، درک بهتری از برند را نشان می‌ دهد.

بیشتر بخوانید  لوگوتایپ چیست؟

طراحی یک لوگو یا نشانه‌ ی متناسب با محصول که در آن نکاتی چون سادگی و انسجام در اجزاء، بیان تصویری مناسب، متفاوت بودن و جذاب و گیرا بودن رعایت شده باشد. در توفیق فروش محصول مورد نظر و زیبایی بسته بندی آن تاثیر به سزایی دارد. طراحی این لوگو باید به گونه‌ ای باشد که خصوصیات محصول بسته بندی شده را تا حد ممکن به وسیله تصویر یا نوشتار بیان کند. و بیننده با دیدن آن بتواند ارتباط و هماهنگی بین محصول مورد نظر، فضای کلی بسته بندی و شکل لوگو را مشاهده کند.

تناسب بین طرح لوگو و رنگ و برش

علاوه بر درک موقعیت لوگو در چاپ و بسته بندی، باید بر روی موضوعات دیگری همچون تأثیر برش، رنگ، اندازه، و مهم تر از طراحی لوگو، ارتباط سمبلیک با مصرف کننده نیز تحقیقات مفصلی انجام شود. همانطور که گفته شد، لوگو نخستین تجربه مشتری با یک برند خاص است و از آنجایی که تصمیم برای خرید در چندین ثانیه انجام می‌شود. ارتباط آنی با مصرف کننده موضوعی حیاتی برای موفقیت برند است.

فرم

فرم یا شکل سه بعدی چاپ و بسته بندی می‌تواند مهم‌ترین و به یادماندنی‌ ترین عنصر در طراحی بسته‌ ها باشد. انتخاب فرم مناسب برای بسته بندی، بیشتر بر اساس مسائل فنی، تکنیکی موثر در نوع ساختار هندسی صورت می‌ پذیرد. در طراحی ساختار، نوع مواد اولیه نظیر ورق مقوا، ورق فلز، پلاستیک، شیشه و مانند آن ها و نیز توانمندی ماشین‌ آلات ساخت بسته‌ ها موثر است.

فرم‌ های ساده، آشنا و با سابقه، به سرعت پیام خود را منتقل می‌ کنند. اما در بسیاری موارد، به ویژه کالاهایی که خود جنبه‌ ای از نوآوری دارند. یک فرم جدید و متفاوت، جذابیت و تاثیر فوق‌ العاده‌ای خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید  فرآیند طراحی لوگو در ساری

طرح و رنگ

مهم‌ترین عامل در جلب توجه مخاطب و کشش وی برای خرید، طرح و رنگ به کار رفته، لوگو در چاپ و بسته بندی بر روی محصولات است. انتخاب طرح و رنگ مناسب برای چاپ و بسته بندی محصول باید با کارشناسی و بررسی بازار هدف و مخاطبین و همچنین رعایت اصول زیبایی شناسی صورت بگیرد.

به طور حتم بسته بندی شیک، جذاب و حرفه‌ای نزد مخاطب این تصور را ایجاد می‌کند که با یک تولید کننده حرفه‌ ای و یک محصول قابل اعتماد مواجه است. و این مساله سبب جلب اطمینان وی خواهد شد.

رنگ و طرح بسته بندی، می‌تواند به تناسب محتوی بسته و خصوصیات کالا انتخاب شود. یا با توجه به پیشینه ذهنی و نیازهای جامعه‌ی مخاطب به کار رود. هماهنگی رنگ‌ ها و استفاده محدود یا متنوع از رنگ‌ های مختلف، در گرو درک صحیح از بیان رنگ‌ ها و ارتباط بین آن ها است و در صورتی که مطابق نیاز کالا و مخاطبان آن صورت پذیرد. در موفقیت یک بسته بندی بسیار موثر است.

افکار خود را به اشتراک گذارید