تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی چیست؟

تبلیغات اینترنتی

تبلیغات در اینترنت یکی از مؤثرترین روش‌ ها برای معرفی تمام مشاغل، یافتن مشتریان جدید و افزایش جریان درآمد آن‌ ها است. به عبارت دیگر تبلیغات الکترونیکی یا همان تبلیغات در اینترنت هر نوع پیام بازاریابی است. که با کمک اینترنت و در بستر وب به تبلیغ میپردازد. تبلیغاتی که می‌تواند در یک مرورگر وب، موتور جستجو، در رسانه‌ های اجتماعی، دستگاه‌ های تلفن همراه و حتی در ایمیل دیده شود.

در تبلیغات اینترنتی با استفاده از شیوه‌ ها و استراتژی‌ های هدفمند، انواع مختلفی از اقلام تبلیغاتی گرافیکی. یا متنی را بر روی قسمت‌ های مختلف اینترنت قرار می‌ دهیم تا در اختیار مخاطب هدف قرار بگیرد.
بازار تبلیغات اینترنتی به تدریج از اواسط دهه 1990 میلادی شکل گرفت. در عین حال، قبل از حوالی سال 2000 میلادی با وجود اینکه برخی از کسب و کارها به استفاده از پشتیبانی آنلاین روی آورده بودند، اما هنوز اینترنت به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی جایگاه و اولویت خاصی پیدا نکرده بود. اما از اواسط دهه 2000 میلادی، اینترنت به یکی از روش‌ های مهم برای تاثیرگذاری بر مشتریان تبدیل شد. این تغییر به دلایل زیر اتفاق افتاد:
  •  افزایش مستمر تعداد کاربران اینترنت و زمانی که بر روی این شبکه صرف می‌ کردند.
  • معرفی فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم، دستگاه‌های قابل حمل و اینترنت موبایل.
  • رشد و توسعه اقتصاد اینترنتی.
  • رواج تجارت الکترونیکی.
  • شکل گیری و رشد و توسعه پلتفرم‌های تبلیغات اینترنتی و ایجاد امکان سنجش عملکرد و دریافت آمارهای دقیق از نتایج تبلیغات.

مارکتینگ

جایگاه تبلیغات اینترنتی در دنیای امروز

امروزه جایگاه اینترنت به عنوان یک کانال تبلیغاتی در میان مردم کاملاً تثبیت شده و همچنان در حال رشد و تکامل هرچه بیشتر است. شاید بخشی از دلیل این رشد مستمر و روزافزون را بتوان به تفاوت اصول حاکم و فناوری‌ های مورد استفاده در تبلیغات اینترنتی با تبلیغ در رسانه‌ های سنتی، مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی و تبلیغ در نشریه‌های مختلف نسبت داد. در واقع، برخلاف رسانه‌های سنتی که عمدتاً منفعل هستند، اینترنت یک رسانه نسبتاً فعال محسوب می‌شود؛ به این معنی که معمولاً در فضای اینترنت طراحی لوگو چیز به تعامل کاربر و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد وابسته است. ویژگی‌هایی از این دست که امکان تبادل اطلاعات و ارائه بازخورد به صورت آنی را فراهم می‌ کنند باعث بهبود و تقویت رابطه با مشتری هدف می‌ شود و اینترنت را به یک ابزار کارآمد تبلیغاتی تبدیل می‌ کند.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگو و انواع لوگو

ویژگی‌ های اینترنت به عنوان ابزار تبلیغاتی

امکان تعامل

اینترنت به طور کلی ابزاری تعاملی است و نیازمند مشارکت مخاطب است. در واقع، هر کاربر اینترنت علاوه بر اینکه همانند رسانه‌ های سنتی از طریق اینترنت نیز اطلاعات دریافت می‌ کند، فرصت انتخاب دقیق‌ تر و تعامل با آن اطلاعات بر اساس علایق و سلایق خود را نیز پیدا خواهد کرد. همین فرصت انتخاب و قابلیت تعامل در مورد تبلیغات اینترنتی نیز وجود دارد؛ به این ترتیب که کاربر پس از مشاهده آگهی می‌تواند برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام عمل نهایی (تبدیل شدن یا خرید) با آن آگهی تعامل انجام بدهد.

تعداد کاربران

امروزه حتی در کشورهای در حال توسعه نیز اکثریت قریب به اتفاق مردم همواره به اینترنت دسترسی دارند .و به طور کلی تعداد کاربران اینترنت با رقم کاربران رسانه‌های سنتی قابل مقایسه بوده و از آن هم فراتر رفته است. وجود چنین جامعه عظیمی از مشتریان بالقوه در یک جا، امکان تعامل با کاربران شهرها و کشورهای مختلف بدون نیاز به صرف هزینه اضافی و تنوع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن‌ ها باعث توسعه فرصت‌ های بالقوه‌ ای می‌ شود که در برابر آگهی دهندگان وجود دارد.

سنجش پذیری و قابلیت تجزیه و تحلیل دقیق

قابلیت سنجش نتیجه عملکرد هر آگهی در تبلیغات اینترنتی از دیگر ویژگی‌ های خاص این روش تبلیغاتی است. که فرصت‌های مضاعفی را برای بررسی رفتار مخاطبان و بهبود عملکرد آگهی فراهم می‌ کند. از این طریق می‌ توان کارآمدی هر تبلیغ و نوع تبلیغاتی که مخاطبان بیشتر به آن‌ ها واکنش مثبت نشان می‌ دهند را مشخص کرد.

امکان نظارت و جرح و تعدیل هر آگهی

در کنار موارد مثبت مختلف آگهی‌ های اینترنتی که در بالا به آن‌ ها اشاره شد. امکان جرح و تعدیل هر کمپین تبلیغاتی اینترنتی در حین اجرای آن نیز وجود دارد. بنابراین به عنوان نمونه می‌ توانید مؤلفه‌ های رسانه‌ ای مختلف هر آگهی یا محتوای آن را عوض کنید، میزان نمایش آن در سایت‌های مختلف را تغییر بدهید یا گستردگی دامنه مخاطبان هدفتان را کم و زیاد کنید.

امکان هدف‌ گیری دقیق مخاطبان مناسب

قابلیت Targeting یا هدف‌گیری یکی از امکانات منحصر بفرد اینترنت محسوب می‌ شود. که به واسطه آن می‌ توانید تنها افرادی را هدف قرار بدهید که با معیارهایی که تعیین می‌ کنید تطابق دارند. یعنی آگهی شما در برابر افرادی قرار خواهد گرفت که با شاخص‌ هایی که تعیین می‌ کنید تناسب داشته‌اند. بنابراین کارآمدی و بازده تبلیغات شما به مراتب افزایش خواهد یافت. در واقع، هیچ رسانه‌ ای به اندازه اینترنت در زمینه هدف‌ گیری توانمندی و دقت عمل ندارد.

شاخص های انتخاب جامعه هدف

  • پوشش محلی و جغرافیایی: می‌ توانید نمایش آگهی خود را به ساکنان مناطق جغرافیایی خاصی محدود کنید.
  • زمان نمایش: می‌ توانید زمان و روزهای نمایش آگهی خود را تعیین کنید.
  • علایق و سلایق کاربران: می‌توانید نمایش تبلیغ خود را به کاربرانی محدود کنید که علایق و سلایقشان با مشتریان هدف شما هماهنگ است.
  • ویژگی‌های جمعیتی: می‌توانید شاخص‌هایی مانند سن، جنسیت، درآمد، شغل و مواردی از این قبیل را در نظر بگیرید.
  • امور فنی: می‌توانید نمایش آگهی را بر اساس پارامترهای مختلف فنی، مانند دستگاه مورد استفاده کاربر محدود کنید.
  • تعداد نمایش: می‌توانید تعداد نمایش آگهی به یک کاربر را مشخص کنید.
بیشتر بخوانید  اصول طراحی لوگو

افکار خود را به اشتراک گذارید