تجربه برند

دلیل اهمیت تجربه برند

تجربه برند و دلیل اهمیت آن چیست؟

تجربه برند یا Brand Experience یکی از عوامل مهم و موثر بر موفقیت یک موسسه می باشد که تصویر ذهنی مشتریان از یک برند را بازگو می کند. تجـربه برند اصولا دسته ای از عواطف، احساسات، ادراک، واکنش‌ ها، طرز تفکر و ایده‌ هایی می باشد. که هر شخصی در زمان دیدن یک برند خواهد داشت. تجربه مشتری از یک برند، دارایی نا ملموس آن می باشد که تاثیر زیادی بر اندازه محبوبیت و فروش بـرند خواهد داشت. وقتی که مشتریان تصویر ذهنی و تـجربه مثبتی از یک برند نداشته باشند بدون شک تمایلی به برقراری ارتباط و یا خرید از آن نخواهند داشت. اگر بخواهیم بدانیم که تجربه برند چیست؟ می توان گفت که تجربـه برند نوعی برداشت شخصی بوده که در هر شخص متفاوت است. چون تجربه هر کسی موثع مواجه و تعامل با یک برند متفاوت است. به دلیل اهمیت تجربه برند تبریزلوگو به بررسی این موضوع خواهد پرداخت. با ما همراه باشید.

تجربه مشتری از یک بـرند هنگام مشاهده یک تبلیغ، مراجعه مستقیم به فروشگاه و یا استفاده از محصولات و خدمات آن اتفاق می افتد. پس مدیریت تجربه برند تضمین کننده موفقیت آن بوده و در صورت ایجاد تجارت مثبت در ابعاد مختلف برای مشتریان خود می‌ توانید به سرعت از دیگر هم صنف های رقیب خود جلو زده. و نبض بازار های رقابتی را به کنترل خود در آورد. در ادامه این مقاله تجربه برند چیست؟ از سایت تبریزلوگو به تعریف اینکه تجربه برند چیست؟ و مرحله های ایجاد تجربه مثبت را کاملا بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

تجربه برند

تجربه برند چیست؟

تجربه برند به احساسات یک مشتری هنگام مواجه شدن، برقراری تعامل و خرید یک برند اشاره دارد که این احساسات در هر کسی متفاوت می باشد و به نحوه درک آن شخص از برند مورد نظر مرتبط است. بعضی از برند ها احساسات مثبتی مثل حس اعتماد، احترام، وفاداری و ارزشمندی را به مشتریان خود می بخشد. در حالی که متاسفانه تعدادی از بـرند ها غیر قابل اعتماد و بد نام بوده. و طیف گسترده‌ای از مخاطبان، تصویر ذهنی و یا تـجربه ناخوشایند و غیر مثبتی از آن برند ها دارند. از این رو هرگونه احساس، ادراک و طرز تفکری که مشتریان نسبت به یک برند در ذهن دارند به عنوان تجربـه برند شمرده می شود.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگو دو بعدی

تجربه برند در اصل به تمامی احساساتی اطلاق می گردد. که قبل، در طول و بعد از تعامل مصرف کنندگان با بـرند مورد نظر در ذهن و قلب آن ها نقش می‌بندد. پس با به وجود آوردن تجارت مثبت از برند می‌ توانید همیشه به داشتن رشد و پیشرفت امیدوار باشید. و با حفظ مشتریان کنونی، توجه مشتریان جدید را هم به سمت خود جلب کرده و آن ها را با خود همراه نمائید. تجربه هر مشتری از برند غالبا از راه دیدن عناصر بصری مثل لوگو و یا طراحی فروشگاه، کیفیت محصول، جذابیت تبلیغات، چگونگی ارائه خدمات، نوع برخورد با مشتری در زمان خرید حضوری، توسعه حرفه‌ ای پلتفرم‌ های خرید آنلاین و نوع بسته بندی محصولات رقم می‌خورد. از این رو همان گونه که در قسمت های قبل هم گفتیم تجربه هر کسی از یک بـرند با شخص دیگر متفاوت می باشد. پس به عنوان یک شرکت یا نام تجاری باید تلاش کنیم. در طراحی لوگو بعد های مربوط به کسب و کار خود عالی عمل کرده تا بتوانید تـجربه مثبتی از برندی که صاحبش هستید را برای طیف گسترده‌ ای از مشتریان رقم بزنید.

اهمیت تجربه برند

شکل گیری تجربه برند برای کسب و کارها بسیار مهم می باشد. به این دلیل که ایجاد تجارب مثبت باعث تسهیل و تسریع برقراری ارتباط عمیق‌ تر و موثر تر با مخاطبان شده و در نهایت هم باعث  تبدیل آن افراد به مشتریان وفادار می گردد. ایجاد تـجربه مثبت از برند موجب می‌شود تا مشتریان در طول خرید و در میان برند های فراوان موجود در بازار، بـرند شما را خریداری کنند. چون تصویر ذهنی و تجربه مثبتی از آن بـرند را در ذهن خود دارند.

بیشتر بخوانید  راهنمای انتخاب رنگ لوگو

تجربه برند همینطور هم باعث به وجود آمدن تمایز از رقبا و پیشی گرفتن از آن ها خواهد شد.چون تـجربه مثبت سبب ایجاد پیوند عاطفی قدرتمندی میان بـرند و مشتری می شود و ارزش و اعتبار ویژه ای را برای آن به ارمغان می آورد. بنابراین برندی که تجارب مثبتی را برای مشتریان خود به وجود آورده است در صورت ادامه پیدا کردن در هر شرایطی مشتریان وفادار خود را خواهد داشت. ولی از سوی دیگر تجربه منفی بـرند باعث از دست دادن همیشگی توجه مخاطبان خواهد گشت. چون در صورت رقم خوردن تجربه ناخوشایند برای مشتریان احتمال بازگشت و خرید دوباره آن ها از شما تقریبا نزدیک به صفر خواهد شد و در بازارهای رقابتی هم مغلوب رقیب های خود شده و در این نبرد پنهان بر جذب مشتری، بازنده رقابت می‌ گردید.

 

تجربه برند

عوامل موثر بر تجربه برند

سوالی که حالا احتمال دارد برای شما پیش بیاید این است که عامل های اثر گذار بر تجربه برند چیست و چه فاکتورهایی موجب شکل گیری تجربه برند برای مشتریان خواهد شد؟ از آنجایی که تجربه برند یک پدیده ذهنی می باشد و به نوع احساسات مخاطبان نسبت به یک برند اشاره دارد. از این رو ایجاد یک تجربه مثبت و قوی از بـرند هرگز از طریق تمرکز بر یک عنصر حاصل نمی‌ گردد و عوامل گوناگونی در این پروسه دخیل می باشند.

راه اندازی یک کسب و کار، انجام فعالیت‌های بازاریابی و فروش در زمان حاضر دیگر. همچون ایام گذشته محدود به افتتاح یک فروشگاه نمی باشد. و امروزه بسیاری از کسب و کار ها از راه شبکه‌ های اجتماعی و حضور در محیط های آنلاین، بیزینس خود را راه اندازی می‌ کنند. بنابراین با توجه به این تغییر رویکرد در راه اندازی کسب و کار ها، تجربه برند برای مشتریان از سه طریق برندسازی و تبلیغات موثر، کانال‌های ارتباطی مستقیم (فروشگاه حضوری) و غیر مستقیم (وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی) رقم می‌خورد.

بیشتر بخوانید  مزایای استفاده از بروشور

عوامل موثر بر تجربه برند از طریق برند سازی و تبلیغات

  1. انتخاب نام مناسب برای برند
  2. طراحی لوگوی جذاب و به  یاد ماندنی
  3. انجام تبلیغات جذاب و تاثیر گذار

تاثیر تجربه برند بر وفاداری برند

ابعاد تـجربه بـرند حاوی ابعاد حسی، عاطفی، عقلانی و رفتاری می باشد. که با ارزیابی این ابعاد متوجه می شویم که تجربه برند یک مفهوم ذهنی و احساسی می باشد. و تاثیر مستقیمی بر وفاداری برند یا Brand Loyalty دارد. موقعی که مخاطبان صاحب تجربه عاطفی و ذهنی مثبتی از یک بـرند هستند به صورت ناخود آگاه نوعی حس وفاداری در مقابل آن بـرند پیدا خواهند کرد. وفاداری به یک برند هم موجب می‌ گردد. تا مشتریان در زمان برخورد با محصولات مشابه و حتی با کیفیت‌ تر برند های گوناگون، نسبت به خرید آن ها وسوسه نشده. و همچنان برند شما را تهیه کنند. پس ایجاد وفاداری یکی از مهم‌ ترین دست اوردها و پیامد های تجربـه برند مثبت می باشد. که در بلند مدت باعث حفظ مشتریان کنونی و دسترسی به مشتریان جدید خواهد گشت.

مراحل ایجاد تجربه برند

  1. تعیین هدف اصلی
  2. شناخت مخاطبان
  3. درگیر نمودن احساسات مخاطبان
  4. حفظ ثبات برند
  5. تسهیل انجام امور برای مشتریان
  6. بررسی فعالیت رقیب ها

افکار خود را به اشتراک گذارید