طراحی لوگو نستعلیق

طراحی لوگو نستعلیق

جهت مشاوره تماس بگیرید

ساخت لوگوی نستعلیق

خط نستعلیق، از درآمیختن دو خط نسخ و تعلیق به‌ وجود آمده و «نسخ تعلیق» نامیده شد. نستعلیق یکی از شیوه‌ های نگارش خط در خوشنویسی است. با توجه به اینکه خط نستعلیق در ایران شکل گرفت و خوشنویسان ایرانی بیشتر با این خط به هنرنمایی می‌ پردازند ، در نتیجه ساخت لوگوی نستعلیق نیز در ایران رواج بیشتری دارد.

در ساخت لوگوی نستعلیق، زیبایی و تناسب، هماهنگی و استواری در حد کمال به هم آمیخته‌ است. دوایر این خط بسیار زیاد است و عمده حرکات حروف و اجزاء آن بر اساس منحنی‌ها استوار است تا جایی که خطوط مستقیم و صاف بسیار نادر و تقریبا هیچ است. این شیوه از خوشنویسی، فاقد علایم زیر و زبر و پیش است، هرچند در هنگام ضرورت می‌توان از علائم کوچکی بهره برد.  در طراحی لوگو نستعلیق برای نگارش حروف ویژه الفبای فارسی مانند «پ»، «چ»، «گ» و «ژ» تناسب کاملی وجود دارد و به‌خوبی سه نقطه این حروف در ترکیب‌ بندی آن جا می‌ افتد.

موارد استفاده از لوگو نستعلیق

استفاده از ساخت لوگوی نستعلیق یا چیزهای دیگری که با خط نستعلیق عجین شده است به‌واسطه کامپیوتری شدن این خط بیشتر از گذشته شده است و این موضوع باعث شده است که خلاقیت کافی برای مخاطب نداشته باشد و به‌نوعی جذب مخاطب با استفاده از ساخت لوگوی نستعلیق سخت باشد. باید گفت که استفاده نادرست و شاید خارج از قوانین طراحی درست طراحي لوگو نستعليق موجب این مسئله شده است. اما به‌ هر حال مزیت‌ های خوب ساخت لوگوی نستعلیق مانند آشنایی پنداری که برای ما دارد بسیار می‌ تواند مفید  باشد.

بیشتر بخوانید  مسکات و تاثیر آن در برندینگ

 

طراحی لوگو نستعلیق ۱

مزایای لوگو نستعلیق

در طراحی لوگو و برند یکی از مهم‌ترین فاکتور ها این است که مخاطب و بیننده آشنا پنداری خوبی با کلیت نوع طراحی داشته باشد و نکته‌ های مهمی را از این طراحی دریافت کند. وقتی یک طراح از طراحي لوگو نستعليق استفاده می‌ کند، می‌ تواند به مخاطب حس آشنا پنداری خوبی ارائه دهد. البته در ایران به دلیل استفاده بیش‌ از اندازه و بعضاً نادرست از خط نستعلیق این آشنا پنداری کمی بی‌اثر گشته است اما همچنان می‌توان کار های عالی و مثبتی در این زمینه انجام داد. اما در خارج از کشور هنوز برند هایی که از طراحي لوگو نستعليق استفاده می‌ نمایند برد خوبی داشته و می‌ توانند نسبت به جذب مخاطب و داشتن بازار کار عالی امیدوار گردند.

ویژگی های لوگو نستعلیق

  • خط نستعلیق را عروس خطوط اسلامی ایرانی دانسته اند زیرا از طراحی لوگو ی شرایط زیبایی برخوردار است.
  • در این خط اعتدال، موزونی، استواری، تناسب زیادی دیده می شود.
  • حسن ترکیب و هماهنگی ذوق و قریحه و سلیقه، علاوه بر زیبایی ، سهولت در خوانایی دیده می شود.
  • لوگوی نستعلیق در نظم و روشنی و تعادل مشابه نسخ می ماند .
  • در حرکات قلمی و تندی حروف و کلمات به تعلیق اما در زیبایی و لطافت از هر دو برتر است.
  • نسبت دور به سطح  در نستعلیق این نسبت دست کم 5 به یک است.
  • حروف خط نستعلیق را برگرفته از زیبایی های طبیعت است.

طراحي لوگو نستعليق به چه صورت باید باشد؟

ساخت لوگوی نستعلیق برای برجسته کردن و متمایز کردن برندهای مربوط به ساخت آثار هنری دستی سنتی و مدرن از رقبای شان اهمیت زیادی دارد. برای ساخت لوگو حرفه ای نستعلیق ، بررسی چند نمونه لوگو طراحی شده برای برند های مشهور در این زمینه می تواند به طراح لوگو کمک کند. که از رنگ، تایپ فیس، تگ لاین و آرم مرتبط با نستعلیق برای خلق این اثر هنری کمک بگیرد. بررسی این نمونه لوگو ها به طراح لوگو ایده می دهد که بتواند اقدام به ساخت لوگوی نستعلیق منحصر به فرد کند. که با سایر رقبا شباهتی نداشته باشد و در عین حال بتواند در جذب مخاطبین به این صنعت موثر واقع شود.
اگر قصد دارید خودتان اقدام به طراحی لوگو برای نستعلیق کنید. ابتدا تمام اجزا و عناصر به کار رفته در چند نمونه لوگوی مشهور را با جزئیات مورد بررسی قرار دهید. به این ترتیب می توانید برای اجزای مختلف مورد استفاده در لوگو از آن ها ایده بگیرید.
از لوگو های طراحی شده برای فروشگاه های صنایع دستی و آثار هنری می ‌توانید با رویکردهای مختلفی که آنها از طریق لوگوی خود برای بازاریابی و برندسازی در این صنعت مورد استفاده قرار داده اند، آشنا شوید. البته نمی‌ توان گفت که فقط یک روش خاص و مشابه برای طراحی لوگو برند هایی که در زمینه صنایع دستی کار می‌ کنند وجود دارد اما به هر حال ایده گرفتن از سبک هایی که این برند ها تاکنون به کار برده اند می‌تواند راهنمای مناسبی برای بروز خلاقیت شما در جهت ساخت لوگویی جذاب و به یاد ماندنی باشد.

بیشتر بخوانید  فرآیند طراحی لوگو در مشهد

 

طراحی لوگو نستعلیق ۲

سخن پایانی

در ساخت لوگوی نستعلیق آن چیزی که بسیار مهم است که شما بتوانید نوع ذات کسب‌ و کار خود را به‌ درستی در آن تشخیص داده و مخاطبان خود را به‌ درستی بشناسید. به‌ طور مثال اگر درزمینهٔ طراحی و تولید لباس فعالیت دارید و بیشتر فعالیت شما در حوزه تولید لباس‌های الیاف طبیعی و سنتی است .و استفاده از طراحي لوگو نستعليق می‌تواند برای مخاطبان و مشتریان شما همان معنی را بدهد که محصول شما می‌دهد. اما در موردهای مختلفی چون تولید مواد غذایی یا هر چیز دیگری نمی‌ توان به قطعیت بیان کرد. که طراحي لوگو نستعليق می‌تواند تاثیرگذار باشد یا نه. آن چیزی که مهم است این است که شما به‌ درستی از این طراحی باید استفاده کنید. زیرا استفاده بی‌مورد و تنها نوشتن نام برند به‌واسطه این خط چندان جذابیتی ندارد.

به طور کلی می‌ توان گفت گرچه خط نستعلیق یک خط سنتی و قدیمی شناخته می شود. اما می‌ توان در دنیای مدرن کارایی به غیر از زیبایی داشته باشد. نه‌ تنها این خط بلکه در دنیای اقتصاد و بازار هر چیزی می‌ تواند در جای خود مؤثر باشد. به شرطی که به‌ درستی بتوانیم ارتباط بین لوگو ،نوع کسب و کار و مخاطبان خود را کشف کنیم. و از تمام اتفاقات و وسایل و مهارت‌ های اطراف خودمان برای درک بیشتر استفاده کنیم. گاهی در بین این خرابه‌ های قدیمی و این وسایل به‌ ظاهر دور افتادنی می‌ توان گنج‌ هایی را یافت که باعث مطرح‌شدن برند و پیشی گرفتن از رقبا شد.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگو حرف f

افکار خود را به اشتراک گذارید