لوگوی-امبلم

طراحی لوگوی امبلم

لوگوی امبلم

شاید وقتی نام امبلم را می شنوید تصور کنید که با لوگو تفاوت دارد اما اینطور نیست. امبلم یکی از سبک‌های لوگو است و برخی از بهترین انواع لوگوها در طول تاریخ است.

برخی از لوگوها شامل متن، برخی دیگر شامل ویژگی‌های گرافیکی و برخی دیگر ترکیبی از هر دوی آن‌ها هستند. یک لوگوی خوب صرفا حاصل جفت شدن یکپارچه‌ی یک‌ سری عناصر طراحی با یکدیگر نیست. بلکه با هویت برند و اهداف و ارزش‌های سازمان خود مرتبط است.

درنتیجه باید گفت سبک لوگویی که انتخاب می‌کنید باید شکل، اندازه و طرح مناسبی داشته باشد تا با ماهیت برندتان منطبق شود. هر سبکی از لوگو انتخاب شده توسط برند، ظاهر و احساس متفاوتی را برای مخاطبان ما ایجاد می‌کند.

از آنجایی که لوگو اولین چیزی است که مشتریان آن را می‌بینند. در نتیجه باید نوعی از لوگو را انتخاب کنید که برداشت اولیه‌ی درستی را در ذهنشان به وجود آورید.

امبلم (Emblem) لوگو یک طراحی کاملا سنتی است. امبلم  لوگو یکی از انواع سبک‌های لوگو است که در آن متن درون شکل قرار می‌گیرد و طرحی واحد را می‌سازد.

منظور ما این است که شما ممکن است پیش از اینکه چنین طرحی برای معرفی یک برند استفاده شود نیز آن را دیده باشید و برایتان آشنا باشد.

امبلم  لوگو قابلیت این را دارد که برای نشان دادن مفاهیم قدرتمند جهانی طراحی شود در نتیجه ممکن است.برندهای زیادی از آن برای نمایش خود استفاده کنند.

 

لوگو امبلم
لوگو امبلم

برخی لوگوهای معروف به سبک امبلم

 به عنوان مثال طرح شیر در لوگوی انگلستان نشان‌ دهنده‌ی قدرت، سلطنت و میراث است.

بیشتر بخوانید  فرآیند طراحی لوگو در مشهد

لوگوی دانشگاه هاروارد از نوع امبلم لوگو است. در این لوگو کلمه Veritas که معنای حقیقت را دارد . شعار این دانشگاه است در سه کتاب نوشته شده است. این کلمه از Veritas Christo et Ecclesiae به معنای «حقیقت در خدمت مسیح و کلیسا» گرفته شده است.

«فورد» سومین شرکت خودروسازی بود که توسط هنری فورد (Henry Ford) تأسیس شد. اولین لوگویی که برای این شرکت طراحی شد. یک لوگوی گرد تزئین‌شده و با جزئیات بسیار بود. این شرکت در سال 1972 تصمیم گرفت که طرح خود را به صورت یک امبلم لوگوی بیضی شکل اصلاح  نماید. لوگوی نهایی که امروزه از شرکت فورد می‌شناسید. ظرافت را به ذهن مخاطب منتقل می‌کند.

لوگویی که به عنوان معرفی از برند استارباکس می‌بینید نمونه‌ای از سبک امبلم لوگو است. در سال 1971 بنیان‌گذاران این برند نمونه اولیه لوگوی خود را از طرح حکاکی شده‌ای روی یک تکه چوب در قرن 14 الهام گرفتند. روی آن تکه چوب طرحی از یک پری دریایی دو دُم حکاکی شده بود.

ویژگی های لوگوی امبلم

  •  ظاهری برجسته، معتبر و علمی از برند شما ارائه کنند.
  •  ارزش‌های مدرن و سنتی را در کنار هم قرار دهند.
  •  موجب پیوند با میراث یا سابقه کمپانی‌تان شوند.
  • این احساس را در مخاطبان ایجاد می کند که همچون عضوی از خانواده‌ی برند شما هستند.

لوگو آمبلم با لوگو ترکیبی چه فرقی دارد؟

  • لوگو امبلم یک تصویری است که با فریم یا قابی محصور است. اغلب هم در حاشیه همین فریم لوگو تایپ دیده می شود.
  • در لوگوهای امبلم خیلی به ندرت از مسکات استفاده می شود. تصاویر لوگو امبلم بیشتر نمادین و سمبولیک هستند.
  • تصاویر در این سبک لوگو، اغلب به صورت یکپارچه با متن ترکیب میشود.
بیشتر بخوانید  طراحی لوگو در کرمان

از این لوگو در برند خود استفاده کنید اگر

  • قصد دارید شرکت یا صنعت یا برند خود را به ریشه های تاریخی آن پیوند دهید.
  •  حس اقتدار تثبیت شده را با میراثی در پشت آن منتقل کنید .
  • می خواهید حس متمایز و/یا روشن فکرانه ای به نام تجاری خود اضافه کنید.
  • دوست دارید به مصرف کنندگان خود این حس را بدهید که به جامعه خاصی از افراد همفکر متصل هستند.

سراغ این لوگو نروید اگر

  • میخواهید فضایی فوق مدرن و آینده نگر را منتقل کنید. لوگوهای امبلم از سنتی ترین انواع لوگوها هستند. بنابراین بهترین نماینده شرکت های پیشرفته یا با تکنولوژی بالا نیستند.

 

لوگو امبلم2
لوگو امبلم2

نکات مهم در طراحی لوگوی امبلم

  1.  متن لوگو امبلم بولد بوده. و آسان خوانده شود. از آنجایی که تصویر لوگو امبلم پیچیدگی بیشتری نسبت به وردمارک آن دارد. بنابراین باید فونتی  برای نوشتن انتخاب شود که حتی با کوچک کردن سایز لوگو نیز قابل خواندن باشد. معمولا کسی فونت‌های دستنویس را برای این سبک لوگو انتخاب نمی‌کند. سبک نوشتاری مدرن یا استفاده از فونت sans-serif گزینه‌ی مناسبی است.
  2.  لوگو باید ساده باشد و جزئیات اضافه از آن حذف گردد. اساسا این سبک لوگو بر پایه‌ی جزئیات است اما این جزئیات اگر بیش از اندازه باشند موجب سقوط لوگو می‌شوند. اگر قید جزئیات اضافه را نزنید با کوچک کردن سایز امبلم، اجزای به کار برده در آن دیده نمی‌شوند.
  3.  رنگی مناسب انتخاب کنید. شاید رنگ‌ های پررنگ و تند توجه افراد را جلب کند. اما به سختی می‌توانید از آن‌ها در امبلم لوگو استفاده کنید و بسیار غیرمعمول است. سایه‌های خنثی و ظریف می‌ تواند برای شما بهترین انتخاب باشد. چرا که محدود به بازه‌ی زمانی خاصی نیست و حواس مخاطب را نیز از اصل موضوع پرت نمی‌کند.
  4.  شکل ظرف مناسبی را برای لوگو امبلم خود انتخاب کنید. این شکل می‌تواند همانند بسیاری از لوگوهایی بدین سبک همانند سپر باشد؛ سپری که تمام عناصر سازنده‌ ی طرح شما را درون خودش نگه دارد. و از آن شکل واحدی بسازد.
  5. از اضافه کردن شعار به لوگوی خود خودداری کنید. همیشه کم و گزیده گفتن انتخاب بهتری برای طراحی لوگو است. بسیاری از برندهای بزرگ تنها نام خود یا مخفف آن را در لوگو طراحی می کنند.
  6.  مخاطبان خود را در نظر بگیرید. ممکن است که شما بتوانید زیباترین امبلم  لوگو را طراحی کنید. اما اگر این لوگو با برند مورد نظر همسو نباشد و یا با مشتریان ارتباط برقرار نکند کارایی ندارد.
بیشتر بخوانید  فرآیند طراحی لوگو در کرج

افکار خود را به اشتراک گذارید