لوگوی استارباکس

تاریخچه لوگوی استارباکس

تاریخچه لوگوی استارباکس

استارباکس در سال 1971 در سیاتل فعالیت خود را آغاز نمود و یکی از موثر ترین برند ها به حساب می آید. لوگو ی این برند از هنگام تاسیس خود بار ها بازسازی گشته است. ولی با وجود این تغییر ها، تصویر استارباکس در ذهن مخاطب ها به عالی ترین حالت حفظ گشته. یکی از بارز ترین علت هایی که اکنون مردم لوگوی استارباکس را به خوبی می شناسند شکل خاص و یونیک این لوگو و بکارگیری هوشمندانه از رنگ‌ های ساده و آرامش بخش در لوگوی استارباکس می باشد.

لوگوی استارباکس تصویری از یک پری دریایی می باشد. اسطوره‌ شناسان یونان ابراز نموده اند که پری‌ های دریایی با اغوا کردن ملوان ها، موجب غرق شدن کشتی‌ های آن ها می‌ شدند. ملوان‌ ها مجبور ی شدند کشتی‌ های خود را در ساحل های جزیره‌ ای در اقیانوس آرام جنوبی ها نمایند. که آن را جزیره 5 استارباکس هم خطاب می کردند.

طرح نخست لوگوی شرکت هم به وسیله پایه گذاران اصلی آن برگزیده گشت. با این هدف که استارباکس هم همچون پری دریایی افسانه‌ ای قادر شود دوست داران قهوه را در تمامی جهان به دام بیاندازد. پری دریایی در لوگوی استارباکس در مرکز جای گرفته است و علت انتخاب آن معنای عمیق این برند را نمایان می سازد.

عناصر لوگوی استارباکس

لوگوی استارباکس همچون دیگر لوگو ها دارای عنصر های گوناگونی است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

شکل ظاهری لوگوی استارباکس

لوگوی استارباکس، دایره‌ای شکل است. لوگو در بر دارنده اسم برند همراه دو ستاره در اطراف آن می باشد. که در جدید ترین طرح از لوگوی استارباکس این عنصر های گفته شده حذف گردیده اند و پری دریایی در اندازه ای بزرگتر بدون اسم و ستاره، نمایش داده می‌ شود.

رنگ لوگوی استارباکس

در لوگوی استارباکس رنگ‌ سفید و رنگ سبز پر رنگ بکار رفته اند. دو دُم پری دریایی به رنگ سفید بوده و رنگ پس زمینه‌ ی آن سبز می باشد. رنگ‌ هایی که در هر زمان در جهت طراحی این لوگو برگزیده می‌ شد از طبیعت الهام گرفته می شود و یاد آور سلامت می باشد.

بیشتر بخوانید  فرآیند طراحی لوگو در همدان

فونت لوگوی استارباکس

همان گونه که بیان کردیم در نسخه نهایی، سم برند برداشته شده است. ولی در طرح قبلی آن فونتی ساده و پر رنگ مورد استفاده قرار گرفته است.

تاریخچه لوگوی استارباکس 1

انتخاب نام استارباکس

حکایت انتخاب نام استارباکس به این شکل گفته می شود که آژانس تبلیغاتی مشاور به آن‌ ها توصیه نمود که ترکیب st در ابتدای نام انتخاب خوبی می باشد. این به آن دلیل است که این دو حرف قدرت بالائی دارد. پس آن‌ ها شروع به تهیه‌ی لیستی از کلماتی که با st آغاز می‌ شدند، کردند.

در مدت ایده‌ پردازی ها، آن‌ ها به نام Starbo دست یافتند که اسم یک معدن با قدمت بود. آن ها بعد ازشنیدن این اسم نام شخصیتی داستانی به نام «Starbuck» در رمان موبی دیک در ذهنشان جرقه زد. و در نهایت این نام انتخاب شد آنها بارها اعلام کردند که نام مجموعه ارتباطی به نامرمان موبی دیک ندارد. و فقط بخاطر احساس خوبی که نسبت به این نام داشتند آن را انتخاب کردند.

نوع لوگوی استارباکس

لوگوی استارباکس در دسته لوگو های امبلم (Emblem Logo) می باشند. لوگو های امبلم شامل تصویر و نوشته هستند و اکثرا نیز از تصاویر سنتی و قدیمی در طراحی آن‌ ها به کار می برند.

فرق این لوگو ها با لوگو های تلفیقی در این می باشد که در لوگو های امبلم، نوشته‌ داخل تصویر جای می گیرد. در صورتی که که در لوگو های تلفیقی، تصویر و نوشته می‌ توانند روی هم، کنار هم و یا تلفیق شده باشند.استفاده از لوگوهای امبلم برای انتقال مفاهیمی از گذشته همچون افسانه‌ها  کاربردی است.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگو چقدر اهمیت دارد

1971

در نخستین طرح از این برند، کلمات قهوه استارباکس (Starbucks Coffee)، چای (Tea) و ادویه (Spice) سرتاسر عکس پری دریایی با دُمی دو تایی جای گرفته بود. همانگونه که بیان گشت، در اسطوره های یونانی، این پری دریایی ملوان ها را به ساحل جزیره ای به نام استارباک می کشاندند از این رو آن ها از تصویر آژیر استفاده نمودند تا دوست داران قهوه را جذب موده تا بیایند و قهوه خود را میل نمایند. این طرح از تاریخچه لوگوی استارباکس هم رنگ دانه‌ های قهوه و در قالبی دایره‌ ای شکل که نام برند به دور آن پیچیده بود ارائه گشت. دلیل انتخاب رنگ قهوه‌ ای این می باشد که آن‌ ها فکر می‌ کردند این رنگ موجب تحریک اشتهای مخاطبها شده و با مفهوم های طبیعت، تغذیه و ثبات، ارتباط دارد.

1987

در سال 1987 که امتیاز برند را شولتز خرید، دومین نسخه از کمپانی جدید طراحی شد. و لوگو  از چای و اسپایس استارباکس به قهوه استارباکس منتقل شد. لوگو به طرحی مرتب تغییر پیدا کرد و رنگ سبز در طراحی لوگو به منظور نشان دادن طراوت و شکوفایی آورده شد. تاج ستاره‌ ای بر سر پری دریایی در لوگوی استارباکس هم در جای خود باقی ماند. ولی طراحی امروزی تر، در این لوگو تصویر پری دریایی در قالبی دایره شکل در کنار نام برند در اطراف آن و دو ستاره در دور، جای گرفت. افزودن ستاره‌ها روشی بود که نام شرکت را به تصویر لوگو مرتبط می‌کرد. .هاوارد شولتز کسی بود که تصمیم گرفت. لوگوی شلوغ و پیچیده‌، منظم و  حالتی بیزینسی‌ داشته باشد. علیرغم تمامی تغییرات چشمگیری که در طراحی اتفاق افتاد، تصویر پری دریایی در لوگوی این شرکت همچنان حفظ شد.

بیشتر بخوانید  سوشیال مدیا مارکتینگ چیست؟

1992

در سال 1992 هم تغییر دیگر در تاریخچه لوگوی استارباکس رخ داد. طراح ها در سومین طرح از تاریخچه لوگوی استارباکس، به برداشتن عناصر اضافی و خلوت‌ تر نمودن لوگو دست زدند و پری دریایی از نمای نزدیک‌ تری به نمایش در آمد.

در این طرح، بدن پری دریایی ناپدید شد و فقط دُم آن در شکل باقی ماند. در پالت رنگی این لوگو از دو رنگ سفید و سبز استفاده شد و نام شرکت در داخل دایره و در طراف آن دو ستاره قرار گرفت. این نسخه از لوگوی استارباکس کماکان به عنوان دومین گزینه برای معرفی این برند در جهان استفاده می‌گردد.

2011

لوگوی استارباکس در سال 2011 به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد تأسیس خود مجددا طراحی شد.طراحان از بین طرح‌ هایی با رنگ سبز که تا آن زمان برای برند استارباکس ارائه شده بود لوگوهای موفق‌ تر را گلچین کردند. تا بتوانند بهترین عناصری که باید در لوگوی جدید حضور داشته باشد را انتخاب کنند.

در نهایت مینیمالیسم پیروز شد. آن‌ ها لوگو را ساده‌ تر کردند. و از طرح پری دریایی سبز رنگ در ابعاد بزرگتری استفاده کردند. نام شرکت و ستاره‌ها از این لوگو حذف شد.

نسخه‌ی فعلی دایره‌ای شکل است و طرحی از پری دریایی در رنگ سبز و سفید وجود دارد. البته که این طرح با استقبال هواداران روبرو نشد و خطوط عریض، چهره‌ی بزرگ و موقعیت نامتقارن در این لوگو مورد نقد کارشناسان طراحی قرار گرفت.

اما بنیانگذاران برند، موقعیت نامتقارن پری دریایی را راهی برای واقعی‌تر نشان دادن آن دانستند.

در نهایت تاریخچه لوگوی استارباکس با آزادسازی پری دریایی از هرگونه حصاری به پایان رسید. استارباکس با این انتخاب برای لوگوی خود قصد بیان این را داشت. که همان اندازه که این برند قصه‌ای قدیمی را زنده کرده است، به مدرنتیته نیز چشم دارد و خواهان رشد است.

تاریخچه لوگوی استارباکس 2

افکار خود را به اشتراک گذارید