طراحی-مسکات

مسکات و تاثیر آن در برندینگ

جهت مشاوره تماس بگیرید

مسکات چیست؟

مسکات (Mascot) به معنی شخصیتی طراحی گشته که به عنوان معرف یک برند فعالیت می کند. به طور کلی مسکات برای بازاریاب شرکت یا برند می توانند بسیار تاثیر گذار باشد. در روش طراحی مسکات شرکت‌ ها با بکار گیری طراحی یک شخصیت واقعی یا تخیلی، جاندار یا غیر جاندار و یا هر خلاقیت دیگری به طراحی یک لوگوی مسکات نموده و اینگونه می اندیشند که این لوگو در آینده تبدیل به داستان آن‌ ها خواهد شد.

لوگو مسکات یک لوگوی خاص بوده که با گذشت زمان برای کاربران حس نوستالژی بودن خواهد داد. و پس از گذر مدتی کوتاه هر فردی که این طرح را ببیند آن شرکت و برندش در ذهن او نقش می بندد. ولی این موضوع که طراحی مسکات دارای چه اصولیست و به چه میزان می‌ تواند روی برندینگ شما تأثیر گذار عمل کند، موضوعی است که در ادامه این مقاله به آن می پردازیم.

اصول طراحی مسکات

قبل از اینکه به اصول طراحی مسکات بپردازیم باید در ابتدا به اثر آن در مارکتینگ برند شما دارد توجه کنیم.

به این منظور باید چند قدم مهم برداریم. و همچنین چند فاکتوری را که ازرشمند و تاثیر گذار هستند را بدانید و در طول پروسه طراحی کاراکتر تبلیغاتی برند توسط خودتان یا به وسیله طراح حرفه‌ ای، پیاده سازی کنید. چند تا از این اصول به شرح زیر می باشد:

انتخاب درست نوع کاراکتر 

هنگامی که شروع به طراحی مسکات  می کنید باید توجه داشته باشید که نوع کاراکتر باید با نوع کسب و کار، خدمات و محصولات شما متناسب باشد. در این راستا، هماهنگی و مشابهت نوع مسکات با نوع برند، قدرت آن را در پروسه بازاریابی و برندینگ چند برابر افزایش خواهد داد.

طراحی مسکات

مسئله تولید محتوا 

سوالی که باید در زمان طراحی باید از خودتان مطرح نمائید این است که قرار است در زمان طراحی مسکات این شخصیت برند چه کارهایی برای کسب و کار شما انجام دهد؟ یک برنامه ریزی برای بازاریابی واجرای آن به صورت گام به گام باید صورت پذیرد. نوع فعالیت مسکات، پلتفرمی که در آن  مسکات کاربرد خواهد داشت برای مثال سایت، اینستاگرام، یوتیوب و … و اینکه آیا برای معرفی محصول استفاده خواهد شد یا وظایفی گسترده‌ تر را برایش در نظر دارید؟ این هم بخشی از طراحی اصولی کاراکتر تبلیغاتی است.

بیشتر بخوانید  شناخت انواع سبک های لوگو

انتخاب گریم و حالات بدنی و ظاهری

پس از مشخص کردن وظیفه های مسکات و همچنین محتوا های کاراکتر، الان بهتر است به سراغ تعریف موارد زیر بپردازیم:

  1. نوع حالات بدن،
  2. طرز راه رفتن،
  3. طرز ایستادن،
  4. حالات چهره،
  5. رنگ مسکات و … 

اینجاست که سختی کارتان معلوم می شود و یک طراح کاراکتر قدرتمند، می تواند نیرو و تخصص خود را به رخ بکشد. در اصل شخصیت خاص برند شما در این مرحله از طراحی مسکات ایجاد می‌ گردد.

طراحی نهایی

در مرحله آخر نیز طرح‌ های نهایی که مورد تایید قرار گرفته اند، باید در حالت‌ های گوناگون وارد برنامه‌ ها و نرم‌ افزار های تخصصی گردند. حتما باید قابلیت اینکه در لوگو موشن، انیمیشن و موشن گرافی بکار گرفته شوند را دارا بوده و همچنین بهتر است که طراحی مسکات در برنامه‌ های وکتور بکار گرفته شوند که با تغییر اندازه و ابعاد آن، هیچ تغییری در کیفیت آن شکل نگیرد. بعلاوه امکان تغییر دادن رنگ و اندازه کاراکتر وجود داشته باشد. فکرش را بکنید که با توجه به یک مراسم یا اتفاق خاص شما نیز با تغییر در مسکات خود، توجه مردم را به خود جذب کنید که بله، وقایع جامعه جهانی برای ما نیز مهم می باشد.

مراحل طراحی مسکات

مرحله‌ی اول

قبل از شروع طراحی مسکات، شخصیت مورد نظر خود را انتخاب نمائید. برای انتخاب کردن شخصیت تبلیغاتی خود، می بایست از میان سه گروه شخصیت را بر گزینید:

  • کاراکتر حیوان: برای مثال صنایع لبنیاتی می‌توانند از کاراکتر گاو برای طراحی کاراکتر تبلیغاتی خود استفاده نمایند. البته ز کاراکتر حیوان نه تنها برای برند های لبنیاتی بلکه از پیامی که هر حیوان به آن معروف است نیز انتخاب کنید. برای نمونه سگ نماد وفادای، گربه اصالت را در ذهن هر فردی تداعی می‌ کند. عقاب آزادی، شیر بزرگی و درندگی و خرگوش نماد سرعت می باشد.
  • کاراکتر انسانی: کاراکتر انسانی می‌ تواند نمود یک فرد واقعی باشد و یا اصلا ساخته و پرداخته‌ ی ذهن گرافیست بوده و هیچ نمود واقعی نداشته باشد. برند رستوران‌ های کی‌اف‌سی از این نوع مسکات استفاده نموده  است.
  • کاراکتر اشیاء: برای انتخاب این نوع کاراکتر نیز ایده‌ های مختلفی وجود دارد. برای مثال می‌ توانید از اشیاء برای ساختن بدن یک انسان یا  استفاده از اشیاء سخنگو نیز یکی دیگر از ایده‌ های پرطرفدار در ساخت شخصیت تبلیغاتی می باشد.
بیشتر بخوانید  طراحی لوگو در قزوین

مرحله دوم

به کاراکتر انتخابی خود شخصیتی خاص خلق کنید.

به این نکته دقت کنید که شخصیت تبلیغاتی بسیار فراتر از یک لوگو معمولی و یا طرح‌ های تبلیغاتی رایج هستند. این شخصیت باید یک داستان قوی را پشت خود داشته باشد و این داستان را به بیننده القا نماید. از این رو در درجه اول خود شما در طراحی باید بتوانید این داستان‌ سرایی را درباره شخصیت انتخاب شده تصور نمایید.

بهتر است از خود سوال کنید که شخصیت طراحی شده قرار است چه جیزی را به بیننده منتقل کند و چه ارتباطی با شرکت شما دارد؟ مثلا اگر یک شرکت آموزشی دارید می‌ توانید از طرح یک معلم و یا دانش‌آموز در طراحی خود بکار بگیرید. این چنین طرحی به خودی خود محتویات شغل شما را به بیننده القا می سازد.

حتی  باید برای شخصیت تبلیغاتی خود احساس تعریف نمایید. تبیین این احساسات به‌ صورت مستقیم به نوع کسب‌ و کار شما باز می‌ گردد. مثلا اگر تولید کننده لاستیک هستید می‌ توانید از احساساتی مانند با صلابت بودن و محکم بودن در طراحی مسکات استفاده  نمایید.

مسکات-چیست

مرحله سوم

آغاز داستان خود را بدانید.

در زمان طراحی مسکات لازم نیست در همان زمان طراحی کاراکتر تبلیغاتی خود کل داستانی که قرار است این شخصیت داشته باشد را مشخص کنید. اما حتما باید شخصیتی که می سازید آغازی برای داستان خود داشته باشد. برای مثال به کاراکتر عمو یادگار دقت کنید.

مرحله چهارم

قبل از تثبیت طرح نهایی به محل استفاده از آن نیز دقت نمایید.

دقت کنید که قرار است کاراکتر طراحی شده نهایی را در کجا باید استفاده شوند.  پس به رنگ زمینه‌ ی وب‌ سایت نگاهی بیندازید. در شبکه‌ های اجتماعی؟ کاراکتر باید با اندازه‌ های این شبکه‌ ها هیچ تضادی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگو اسکین کر

نتیجه گیری

در حالت کلی یکی از نکته های مثبت و اصلی طراحی مسکات این است که هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر تولید کننده‌ ای با هر نوع محصولی که دارد می‌ تواند از طراحی لوگو مسکات برای برندینگ خود بهره بگیرد. وجود تجربیات موفق در میان برند های مختلف مانند شرکت‌ های غذایی، الکتریکی، تولید لوازم خانگی، شبکه‌ های تلویزیونی، شرکت‌ های تجاری، تولید کننده‌ های لباس و محصولات ورزشی و حتی همایش‌ ها و مسابقات و .. نمایان کننده این موضوع ست که این نوع تبلیغات برای هر شرکتی و هر برندی قابل انجام می باشد.

افکار خود را به اشتراک گذارید