آگاهی از برند چیست؟

آگاهی از برند چیست و اهمیت آن در چیست؟

تعریف آگاهی برند و اهمیت آن

آگاهی از برند یا Brand Awareness از آن دسته اصطلاحات ضروری در حوزه بازاریابی می باشد که نقش قابل قبولی را در رشد و توسعه کسب و کار ها بازی می کند. ولی اصلا آگاهی از برند چیست؟ اهمیت آگاهی برند در چیست؟ در این مقاله از مجموعه تبریزلوگو به بررسی این موارد می پردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 آگاهی از برند به مقدار آشنایی مخاطبان با یک برند گفته می شود و در اصل اولین و مهم‌ ترین قدم در فرآیند خرید یک محصول است. به این دلیل که مصرف کنندگان تا موقعی که یک نام تجاری را نمی شناسند در خیلی از موقعیت ها محصولات آن را نخواهند خرید. از این جهت که کسب و کارها در اوایل شروع فعالیت خود وقت و هزینه قابل توجهی را در زمینه تبلیغات خرج می نمایند تا به وسیله آن بتوانند اشخاص را با برند، محصولات و خدمات خود آشنا نمایند. تبلیغات در مرحله نخست با هدف آشنایی مخاطبان با یک برند صورت می گیرد. به این دلیل که از طریق آن مردم از وجود یک نام تجاری آگاه می گردند و نسبت به امتحان کردن محصولات و خدمات آن ترغیب می شوند. از این رو هرچه میزان آگاهی از برند یک کسب و کار بالاتر رود، اندازه فروش آن محصول هم بالاتر خواهد رفت.

تعریف آگاهی از برند

آگاهی از برند به معنای آشنایی مخاطبان هدف با یک برند و قدرت شناسایی آن در موقعیت‌های مختلف و در میان طیف گسترده‌ای از محصولات دیگر است. نام‌های تجاری که از آگاهی برند بالایی برخوردار هستند، معمولا تحت عنوان برندهای «محبوب» و «پرطرفدار» شناخته می‌ شوند. ایجاد آگاهی از برند از جمله اقدامات مهم در فرآیند بازاریابی و تبلیغات محصولات به خصوص در مراحل ابتدایی و اولیه شروع فعالیت یک کسب و کار در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا تاثیر بسزایی بر میزان موفقیت و فروش آن خواهد داشت.

برای درک بهتر آگاهی از برند تصور کنید که وارد یک فروشگاه لوازم خانگی شده‌اید و می‌خواهید یک تلویزیون خریداری کنید. اگر به دنبال محصول با کیفیت باشید به احتمال زیاد به دنبال دو برند الجی یا سامسونگ خواهید رفت؛ زیرا این دو برند از جمله نام‌های تجاری پیشرو در تولید لوازم خانگی محسوب می‌شوند و دارای شهرت و محبوبیت جهانی هستند. در این موقعیت کمتر کسی به دنبال نام‌های تجاری ناشناخته می‌رود و نسبت به خرید از آنها ترغیب می‌شود. ایجاد اشتیاق و تمایل در مخاطبان نسبت به خرید محصول از یک نام تجاری جدید تنها در صورتی محقق می‌شود که میزان آگاهی از برند آن در سطح بالایی قرار داشته باشد. بنابراین Brand Awareness نقش حائز اهمیتی را در میزان فروش کسب و کار ها ایفا می‌ کند و باید به صورت اصولی و موثر انجام شود.

بیشتر بخوانید  فرآیند طراحی لوگو در کردستان

آگاهی از برند چیست؟

اهمیت ایجاد آگاهی از برند

تاثیر آگاهی از برند بر رشد و رونق کسب و کار ها به اندازه ای بالا می باشد که 89 درصد از بازاریابان بر این باورند که ایجاد Brand Awareness اصلی‌ ترین هدف آن ها می باشد. آگاهی از برند به شما این امکان را می دهد تا در هنگام خرید، اولین گزینه‌ مخاطبان هدف باشید. به این معنا که مشتریان به هیچ وجه، برند شما را به برند رقبا ترجیح نخواهند داد. به این سیله به آسانی از رقبای قدرتمند خود جلوتر رفته و نبض بازار رقابتی را در اختیار خود قرار خواهند داد.

تعدادی از مهم‌ ترین نکات مثبت Brand Awareness به شرح زیر است:

  • افزایش فروش
  • برقراری ارتباط عاطفی با مشتریان
  • افزایش وفاداری مشتری
  • جذب مشتریان جدید

استراتژی های آگاهی از برند

حال که با مفهوم و اهمیت و اینکه آگاهی از برند چیست؟ آشنا گشته اید، حال لازم است با تعیین استراتژی‌ های هدفمند و تاثیر گذار بتوانید پروسه آگاهی و آشنایی مخاطبان هدف با برند خود را استارت بزنید. استراتژی های آگاهی از برند می بایست به صورت انحصاری و بر پایه نوع کسب و کار و حوزه فعالیت آن تنظیم شوند. ولی تعدادی از استراتژی‌ های ثابت و امتحان شده‌ ای هم هستند که در آغاز می‌ توانید از آن ها بهره ببرید. تعدادی از مهم‌ ترین استراتژی‌ ها و شاخص های آگاهی از برند شامل موارد زیر هستند:

قرار دادن پست مهمان در وب سایت های پربازدید

قرار دادن پست مهمان در وب‌ سایت‌های پربازدید (Guest Blogging) یکی از بهترین و کم زحمت‌ترین استراتژی‌های افزایش آگاهی از برند است. در این روش شما می‌توانید از بازدیدکنندگان و میزان ترافیک بالای وب سایت‌های مهم و مرتبط با حوزه کاری خود استفاده کرده و توجه کاربران را به برند، محتوا و محصولات خود جلب نمایید. در این روش تمرکز اصلی «جلب توجه کاربران» جهت آشنایی با نام برند است و فروش محصولات در مرکز توجه قرار ندارد.

بازاریابی مشترک (Co-Marketing)

انجام بازاریابی مشترک یکی دیگر از استراتژی های آگاهی از برند است که به عنوان روشی عالی برای معرفی یک برند به مخاطبان هدف شناخته می‌شود. در روش بازاریابی مشترک دو یا چند نام تجاری در امر تبلیغات با یکدیگر همکاری می‌کنند تا بدین ترتیب بتوانند توجه مخاطبان بالقوه بیشتری را به کسب و کار خود جلب نمایند. در این روش شما می‌توانید از مخاطبان یک برند دیگر استفاده کرده. و از طریق آن نام تجاری خود را به گروهی از مخاطبان جدید معرفی نمایید. و آنها را با شخصیت برند، محصولات و خدمات خود آشنا کنید. به عنوان مثال اگر در زمینه تولید و فروش محصولات مرتبط با حیوانات خانگی فعالیت می‌کنید، همکاری با یک مرکز مراقبت از حیوانات خانگی و یا دامپزشکی، گزینه مناسبی برای شما محسوب می‌شود که می‌تواند برند شما را به طیف گسترده‌ای از مخاطبان هدف معرفی نماید.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگوی پزشکی

تبلیغات گسترده

انجام تبلیغات گسترده به صورت آنلاین و آفلاین از دیگر استراتژی های آگاهی از برند محسوب می‌شود که نقش حائز اهمیتی را در معرفی یک برند به مخاطبان ایفا می‌کند. امروزه به واسطه گسترش استفاده افراد از اینترنت، انجام تبلیغات آنلاین همچون تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و یا وب سایت‌های معتبر بازدهی بالاتری نسبت به تبلیغات سنتی همچون چاپ بروشور دارد. البته در این میان انجام تبلیغات تلویزیونی به عنوان موثرترین روش تبلیغات شناخته می‌شود. که بازدهی بالایی دارد اما هزینه آن بسیار بالا است و برای کسب و کارهای نوپا مناسب نیست. با این حال انجام تبلیغات به روش (آنلاین و یا آفلاین) اولین گام در جهت معرفی یک کسب و کار به مخاطبان و ایجاد آگاهی از برند است. بنابراین برای معرفی موثر خود به مخاطبان سعی کنید پلتفرم‌های مناسبی را جهت تبلیغات انتخاب کنید.

حضور فعال در شبکه های اجتماعی

حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام نیز یکی دیگر از استراتژی‌های ایجاد آگاهی از برند در نظر گرفته می‌شود. که می‌تواند شما را به طیف گسترده‌ای از مخاطبان معرفی نماید. امروزه بسیاری از افراد روزانه زمان قابل توجهی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. بنابراین فعالیت و انجام تبلیغات در پلتفرم‌هایی که تعداد کاربران بالایی دارد در مدت زمان کوتاه می‌تواند یک برند را به مخاطبان هدف معرفی نماید. در این میان همکاری با چهره‌های مشهور شبکه‌های اجتماعی نیز تاثیر بسزایی بر ایجاد آگاهی از برند و رشد میزان فروش شما خواهد داشت.

استفاده از یک لوگو یا نماد خاص

توجه به عناصر بصری از جمله لوگو یک برند نیز از دیگر استراتژی های آگاهی از برند است که موجب برقراری ارتباط موثر با مخاطبان و ماندگاری برند در ذهن آنان خواهد شد. به نماد برندهایی معروفی همچون نایکی یا مک دونالد توجه کنید؛ این لوگوها به عنوان محبوب‌ترین نشان‌های تجاری در سراسر دنیا شناخته می‌شوند که بدون ذکر نام برند، توسط مخاطبان قابل شناسایی هستند.

طراحی یک شعار کوتاه و تاثیرگذار

طراحی یک شعار کوتاه و جذاب نیز استراتژی دیگری برای ایجاد آگاهی از برند است. که تاثیر بسزایی بر ماندگاری نام یک برند در ذهن مخاطبان خواهد داشت. طراحی لوگو ما پس از شنیدن نام برند نایکی به یاد شعار معروف آن یعنی Just Do It می‌افتیم. این شعار کوتاه موجب ماندگاری نام برند نایکی و محبوبیت آن میان مخاطبان شده است. یک شعار جذاب و تاثیرگذر باید کوتاه باشد تا در ذهن مخاطبان ثبت شده و یادآور نام برند شما باشد.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگو سه بعدی

با اجرای این استراتژی‌های ساده اما کاربردی می‌توانید مراحل ابتدایی ایجاد آگاهی از برند را با موفقیت طی کرده. و نام تجاری خود را به طیف گسترده‌ای از مخاطبان معرفی نمایید.

آگاهی از برند چیست؟

راه های افزایش آگاهی از برند

علاوه بر استراتژی های آگاهی از برند که در اصل قدم های اولیه ایجاد آگاهی از برند می باشد. در نظر گرفته می‌شوند، روش‌ های گوناگونی هم وجود دارند که به وسیله آن ها می‌ توانید آگاهی از برند خود را بهبود ببخشید. در این مرحله، مخاطبان با نام برند شما آشناییت کافی دارند. ولی نسبت به برقراری تعامل بیشتر و یا انجام خرید، انگیزه کافی را هنوز به دست نیاورده اند و در مرحله شناخت باقی مانده‌ اند. به منظور هم قدم ساختن مخاطبان هدف با محصولات خودتان لازم است. از راه های افزایش آگاهی از برند استفاده نمایید تا بتوانید در کنار ایجاد شهرت و محبوبیت، اندازه فروش خود را نیز بیشتر نمائید.

روش‌ های افزایش آگاهی از برند

  • تبلیغات کلیکی (پرداخت به ازای هر کلیک -PPC)
  • ارائه تخفیفات ویژه و یا خدمات رایگان
  • اسپانسرینگ مراسم‌ها و رویدادهای مختلف
  • تولید پادکست
  • برگزاری مسابقات در شبکه‌های اجتماعی

با بکار گیری این روش‌ ها قادر خواهید بود. سطح آگاهی از برند خود را بهبود دهید و توجه مخاطبان بیشتری را به سمت خود جلب نمایید. هر چه اندازه آگاهی از برند شما بیشتر گردد، میزان محبوبیت و فروش‌ محصولات شما هم افزایش خواهد یافت و مخاطبان هم بسیار راحت‌ تر به شما اعتماد نموده و نسبت به خرید و استفاده از محصولات و خدمات‌ شما ترغیب می‌ گردند.

جمع بندی

آگاهی از برند چیست؟ آگاهی از برند از جمله مهم‌ ترین اصطلاحات جهان بازاریابی و کسب و کار می باشد که به اندازه آشنایی مخاطبان با یک برند و قدرت شناسایی آن ها در موقعیت‌ های گوناگون و در میان طیف گسترده‌ ای از محصولات دیگر اشاره می سازد. هنگامی که مخاطبان نسبت به یک برند شناخت داشته باشند. بعد از مدتی به آن اعتماد نموده و نسبت به تهیه محصولات و خدمات آن تشویق می شوند. با انجام اقداماتی همچون تبلیغات گسترده، حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی، همکاری با چهره‌های معروف، اسپانسرینگ رویدادهای مهم و یا ارائه تخفیفات ویژه می‌توانید. میزان آگاهی از برند خود را به طرز چشمگیری افزایش داده و اعتماد مخاطبان هدف را به نام تجاری‌تان جلب نمایید.

6 نظر

به گفتگو بپوندید و نظر خود را به ما بگویید.

نقلستانپاسخ
10 خرداد 1402 در 4:30 بعد از ظهر

ممنونم بابت مقاله زیباتون خیلی مفید بود

HONARMANDپاسخ
3 تیر 1402 در 6:53 بعد از ظهر
– در پاسخ به: نقلستان

ممنون، موفق باشید

فیشیال در ارومیهپاسخ
10 خرداد 1402 در 4:34 بعد از ظهر

بسیار مفید و جامع توضیح دادین! تشکر

HONARMANDپاسخ
3 تیر 1402 در 6:53 بعد از ظهر
– در پاسخ به: فیشیال در ارومیه

ممنون، موفق باشید

لیزر مونالیزاپاسخ
10 تیر 1402 در 5:05 بعد از ظهر

موضوعی که برای هر کسب و کاری ضروریه! حتی در مقیاس کوچک! مطلب کاربردی بود

HONARMANDپاسخ
11 تیر 1402 در 11:44 قبل از ظهر
– در پاسخ به: لیزر مونالیزا

ممنون، موفق باشید

نظری دهید