اصول طراحی کاتالوگ

کاتالوگ

کاتالوگ به یکی از مهم ترین وسیله های تبلیغات کسب و کار تبدیل گشته است. برای داشتن این وسیله مهم تبلیغاتی باید اصول طراحی کاتالوگ را در آن اعمال نمائید. دارندگان و مدیران یک کسب و کار برای شناساندن محصولی که ارائه می دهند و برند خود لازم دارند از طراحی کاتالوگ نیز در کنار باقی ابزار های بازاریابی و تبلیغاتی بهره ببرند. در حالت کلی، در این مقاله قصد داریم کاتالوگ را به صورت حرفه‌ ای معرفی نمائیم.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ به دفترچه‌ ای گفته می شود که حاوی اطلاعات کامل محصولات و یا خدمات ارائه شده است. بدین روش مخاطب می‌ تواند هنگام مطالعه آن با نحوه استفاده از محصولات و یا خدمات آن موسسه و شرکت را متوجه خواهد شد.

ویژگی‌ های طراحی کاتالوگ

  1. قابل حمل بودن و بدین ترتیت قابل مطالعه کاتالوگ در زمان فراغت
  2. خلاصه گویی و پرهیز از هر نوع افراط در توضیح بیش از اندازه موارد درج شده در کاتالوگ
  3. ارتباط برقرار کردن بدون واسطه با مخاطب
  4. ترکیب تصویر با متن در جهت شناخت بیشتر مخاطب
  5. با توجه به فرصت مناسب مخاطب جهت مطالعه کاتالوگ، انتخاب دقیق و سنجیده را برای مخاطب مهیا می کند.
  6. طراحی کاتالوگ ها به جهت انتقال اطلاعات و موارد ذکر شده در بالا نسبت به پوستر و تراکت فراتر و سنجیده تر عمل می کند.

قبل از طراحی کاتالوگ به این نکات دقت کنید.

قبل از این که استارت طراحی کاتالوگ را بزنید، لازم است هدف خود را از ارائه کاتالوگ محصولات تعیین نمائید. این که قرار است مشتری تصویر محصولات را ببیند. اطلاعاتی درباره محصول مورد نظر به دست آورد و یا صرفا به مقایسه بپردازد. یک طراح یا تیم حرفه ای به منظور انجام کار طراحی کاتالوگ انتخاب نمائید. بسیار مهم است که کار را به طراح مجرب سپرده که تجربیات لازم در ارائه یک کاتالوگ حرفه‌ ای داشته و با ویژگی های تبلیغات مدرن و جدید آشنایی کامل داشته باشد.

بیشتر بخوانید  نقش لوگو در تبلیغات

عکس های صنعتی و تبلیغاتی با کیفیت بالا از محصولات یا خدمات خود جمع آوری نمائید. متون مناسب حاوی ریز اطلاعات مورد نیاز مشتری با نگارش و لحن زیبا و جذاب آماده سازید و هر چیزی که مشتری را برای تصمیم گیری دقیق و بهتر تشویق می نماید، در طراحی استفاده سازید.

نحوه طراحی کاتالوگ

در طراحی کاتالوگ تعدادی از مواردی که می‌ توانند در چگونگی کاتالوگ و البته طراحی آن تاثیر داشته باشند، به شرح زیر است:

  1. اندازه فونت، 
  2. رنگ کاتالوگ،
  3. عکس مناسب.

در ادامه مطلب قصد داریم این موارد گفته شده را جزئی تر مطرح کنیم. با تبریز لوگو همراه باشید.

طراحی-کاتالوگ

انتخاب اندازه مناسب فونت

در زمان انتخاب فونت مناسب برای طراحی کاتالوگ شرکت و یا کسب و کار خود و یا دیگران، سعی کنید که اندازه‌ های آن ها با دقت بالا انتخاب گردند. به این نکته توجه کنید که در صورت استفاده از دو یا سه اندازه متفاوت فونت در کاتالوگ، هارمونی مناسبی در آن ایجاد می گردد و اندازه تاثیرگذاری آن بر روی مخاطبان بیشتر خواهد بود.

انتخاب رنگ مناسب

در زمان تصمیم گیری درباره انتخاب رنگ مناسب را برای طراحی کاتالوگ و اصول طراحی کاتالوگ، این نکته مهم را حتما در نظر داشته باشید که رنگ ها می‌ توانند به عنوان یک پل ارتباطی موثر میان مشتریان و محصول و برند عمل نمایند. با توجه به علم روانشناسی رنگ، به منظور معرفی و انتقال پیام برند و محصولات به مشتریان، رنگ‌ های مناسب و جذاب در طراحی کاتالوگ به کار گرفته می شوند.

انتخاب عکس مناسب

اینکه چه تصویر یا عکسی را در کاتالوگ قرار دهیم می تواند تاثیر مستقیمی در میزان انتقال پیام به مخاطبان برند داشته باشد. در زمان طراحی کاتالوگ خوب است که عکس‌ هایی را بکار ببرید که بتواند پیام محصولات و خدمات را به صورت شفاف به مخاطبان برساند.

بیشتر بخوانید  طراحی لوگوی عروسکی

هدف از طراحی کاتالوگ

  • رساندن اطلاعات مورد نیاز و ضروری به مخاطب، که ضمن معرفی کالا و خدمات، نقش و هدف تبلیغ هم دارد که باعث تصمیم گیری می شود.
  • این را بدانید که کاتالوگ ها و بروشور ها در صنعت تبلیغات تاثیری عمیق دارند و حتی می توانند باعث تغییر در سلیقه مخاطب گردند.
  • کاتالوگ ها حاوی اطلاعاتی از قبیل اندازه، رنگ، وزن، قیمت، شیوه نگهداری و ویژگی های مورد نیاز مخاطبان است و جواب سوال های مخاطبان را می دهد.

مزایای استفاده از کاتالوگ

  • کاتالوگ از روش های بازاریابی آفلاین و چاپی تاثیر گذار است. دارندگان برند و کسب و کار زیادی به منظور معرفی کردن محصولات خود از روش کاتالوگ استفاده می نمایند.
  • کاتالوگ دارای مزایای بسیاری است که می توان از مهم ترین آن ها به معرفی برند و شرکت، معرفی محصولات و یا خدمات و افزایش فروش اشاره کرد.
  • به منظور افزایش دادن تاثیرگذاری کاتالوگ بر روی مشتریان آن کسب و کار، باید حتما در روش و چگونگی طراحی، چاپ آن کاتالوگ توجه لازم اعمال شود. تبریز لوگو در ادامه این مقاله به بررسی این عوامل می‌ پردازد.

طراحی-کاتالوگ-و-بروشور

نکات مهم در طراحی کاتالوگ خوب

  • خلاصه ای از معرفی نام و عملکرد کارخانه تولیدی و شناساندن فعالیت ها در شروع مباحث کاتالوگ
  • معرفی امتیازات و رتبه های تولید (استاندارد، ایزوهای موجود) و…
  • معرفی هر چه بیشتر در خصوص جدیدترین و بهترین ساخته ها و خدمات
  • ارائه اطلاعات و راهنمایی صحیح مخاطبان با استفاده از درج مشخصات فنی، خدمات ارایه شده، قابلیت های خاص و وجه تمایز آن نسبت به تولیدات متشابه، چه در تولیدات گذشته کارخانه و یا آنچه در بازار فعلی موجود می باشد.
  • وجود تصاویر و متون نوشتاری در کاتالوگ میزان تصمیم گیری و انتخاب صحیح را برای مخاطب سهل و آسان می کند. و اوست که با دیدن و خواندن موارد فوق به زمان انتخاب و تصمیم خود سرعت می بخشد.
  • کاتالوگ دید مقایسه ای به وجود می آورد. بدین صورت که مخاطب و یا مخاطبین از بین چند محصول معرفی شده به جهت مدل، کیفیت، کاربری، استحکام و از طراحی لوگو مهم تر هزینه برنامه ریزی شده جهت خرید، بتواند یکی را که با شرایط او سازگار است انتخاب و خریداری کند.
  • با درج آدرس، تلفن و آدرس اینترنتی، توانایی افزایش شناخت بیشتر را برای مخاطب فراهم کند.
بیشتر بخوانید  وکتور لوگو چیست؟

انواع کاتالوگ

کاتالوگ و اصول طراحی کاتالوگ هم جزئی از ابزار هایی است که بسیار مهم می باشند. همچنین به منظور اطلاع رسانی و تبلیغات کاربرد دارند. و به معرفی محصولات و یا خدمات می پردازد. کاتالوگها در بیشتر مواقع با توجه به هدف مشتری طراحی می شوند و به چاپ می رسند. کاتالوگ دارای ویژگی ها و انواع مختلفی هستند، که از مهم ترین آن ها می توان به کاتالوگ های صنعتی و تبلیغاتی اشاره کرد. قبل از طراحی طراحی کاتالوگ اول باید هدف خود را بررسی کنید، سپس اقدام به طراحی نمایید. کاتالوگ هایی که به معرفی و تبلیغات محصولات یا خدمات می پردازند، به کاتالوگ های تبلیغاتی معروف بوده و کاتالوگ هایی که شامل اطلاعات و یا جداول فنی هستند. به کاتالوگ های صنعتی معروف می باشد.

سخن پایانی

اگر می خواهید کسب و کار جدیدی شروع کنید و یا هنوز برای تبلیغات خود از روش های کلامی بدون نمایش دادن چیزی استفاده می کنید توصیه ای اکید داریم که حتما از بروشور و کاتالوگ و لوگو در کسب و کار خود استفاده کنید. دنیای امروزی پر از رقابت است. سعی کنید از این روش استفاده کنید و از متخصصین این زمینه در جهت اصولی انجام شدن کاتالوگ یا شناخت اصول طراحی کاتالوگ  استفاده کنید.

افکار خود را به اشتراک گذارید